• Dakine

Fler som gör hormonbehangling för att få ägglossning, utan IVF?

Hej, 

Jag har tagit min första pergotimekur. På CD 11, den 9/2 var jag på VUL. Han kunde se en äggblåsa på 17 mm, som han trodde skulle lossna i slutet på den veckan. 

Torsdag den 12/2 fick jag positivt äl-test (glad gubbe på CB) och även fredag den 13/2. Äl skedde alltså på fredagen. 

Torsdagen den 19/2, veckan efter tog jag ett blodprov för att mäta progesteronvärdet. Jag fick nu tillbaka det och de sa att det inte skett någon "säker ägglossning". Värdet var på 21, och de sa att man bör ha ett värde på minst 30 för att säkerställa ägglossning. 

Är det någon som har erfarenhet av detta? 
    Jag som redan hade börjat misstänka en graviditet, och ska testa mig på Fredag då jag har BIM. Men nu känner jag mig bara uppgiven istället! 
  • Dakine
    attlangta01 skrev 2015-02-25 13:35:05 följande:

Hej 

VI har ju många pco:are här. Vad har ni för förhållande till socker? Det är ju vanligt, som jag förstått, att man kan vara sockerberoende när man har PCO. Ngn här som är det?

Jag är sockerbereode. Jag har svårt att hålla uppe en enda dag, oftast äter jag någon typ av godis eller kakor varje dag Men nu har det börjat följas av en otrolig ångest, då jag läst att det kan påverka chanserna att bli gravid. Mitt beroende är så starkt att jag inte kan stå emot, men så fort jag ätit några bitar, blir min ångest så stark att den inte släpper på flera timmar. När det väl släppt klarar jag mig kanske till kvällen innan jag kan tänka mig att äta ngt igen.
    Hur tänker ni andra som lider av samma sak som mig? Vill egentligen bara ha lite uppmuntran, råd eller dela erfarenheten av detta hemska beroende.....: ( 

Dakine: jag har ingen erfarenhet. Men däremot har jag läst att det kan hända att man inte har ägglossning, trots positivt test på ägglossningstest. Men inget jag vet by fact. 

Jag skulle nog inte säga att jag har något sockerberoende egentligen, för när jag väl bestämt mig för att avstå så går det. Även om det kan vara jobbigt, för kakor är ju gott :) 

Nu har jag bestämt mig att hålla mig från godis fram tills vi ska till Cypern (vilket är i aug). Men att jag får fika ibland, vid speciella tillfällen, i måttlig mängd. 

Tycker det är lättare att hitta motivation, om man har en anledning. Vilket jag har. Vill inte vara överviktig, och jag vill bli gravid nu. 

Från kliniken sa det nu att " Jag har nu pratat med dr om ditt progesteron och  ditt omslag på ÄL-testet. Hon säger att progesteronet inte visar på en ägglossning men du kan ändå ha haft en ägglossning eftersom ÄL-testet var positivt. Anledningen till det lite låga progesteronet kan vara att provet inte togs när ditt progesteron var som högst efter ägglossningen. Antingen kan provet ha tagits för tidigt eller för sent, det är svårt att säga vilket. Dessutom finns det individuella variationer för när progesteronet är som högst som gör att det ibland kan vara svårt att fånga ett högre värde. Så med andra ord är hoppet inte ute!" 

Så är bara vänta och se. 
  • Dakine

Går på min andra enkelkur pergo. Första kuren kändes jätte bra & jag fick ägglossning. Denna kuren har jag inte känt någonting, varit lite öm vig äggstockarna men har inte fått pos på äl - testerna än... är på dag 16 nu. Fick äl på dag 14 förra gången. Så det känns rätt kört & tråkigt. Förstår inte varför jag inte fick dubbelkur denna gång.... suck.

• Dakine
    CD 18. Äntligen glad gubbe med CB :D Ägglossningen förra gången skedde på dag 14. Så hade nästan gett upp hoppet, men nu verkar det iaf vara något! :D 
  • Dakine
    Vattenliljan skrev 2015-03-16 16:36:56 följande:

Det blev inget försök för oss den här gången. För många äggblåsor växte på sig (hade tre stycken blåsor på 15-16 mm på VUL i lördags) så jag fick ingen ägglossningsspruta, och självklart sexförbud. Suck. Hoppas ändå på att vårt sex i fredags natt gjort att det ligger lite spermier och väntar. :P Man kan ju drömma. xD

Så typiskt! Jag hade kört på ändå , trots förbud ! ;) 
  • Dakine
    soni skrev 2015-03-19 06:54:09 följande:

Alltså... Jag grät mig till sömns igår kväll. Min bästa kompis ringde och berättade att hon hade plussat. Självklart är jag ju jätteglad för hennes skull men ändå blir jag så förkrossad. Jag känner mig hemsk som inte kan vara genuint jätteglad över beskedet men det var liksom droppen som fick bägaren att rinna över för mig. Det är så jävla tufft att gå igenom allt detta som vi allihop här gör. Det känns liksom inte rättvist. Vissa slutar med P-piller och plussar på första försöket och så finns det såna som vi... *suck*

Nu befinner jag mig nere på botten... Hoppas att lyckan når mig inom kort.

Usch, så jobbigt. Har förståelse för hur du känner, kan inte förstå hur just du känner men det du beskriver känner jag också varje dag! När min bästa vän berättade att hon var gravid hade vi redan försökt länge ( så även hon, 4 år) , på något konstigt vis hade jag alltid föreställt mig att vi skulle vara gravida samtidigt. Efter att hon berättat kom alla andra och berättade på löpande band. Den här månaden har min svägerska bf med deras 3e barn. När de väntade deras 2a hade vi börjat försöka. Min andra svägerska ska ha i sommar, deras 3e. Min bror ska ha nu i vår, och även andra vänner. En annan nära väns andra barn fyller 1 år och när hon väntade henne hade vi försökt i 1 år! Det är så frustrerande. Snart har två år gått & ingenting har hänt. Jag skyller bara på mig själv hela tiden.

Nu har vi ett barn sedan innan redan, så man finner väl lite styrka i honom. Men trodde aldrig det skulle ta så här länge... Allt känns som mitt fel.
Svar på tråden Fler som gör hormonbehangling för att få ägglossning, utan IVF?