Inlägg från: Decibel84 |Visa alla inlägg
  • Decibel84

Fler som gör hormonbehangling för att få ägglossning, utan IVF?

gjort spolning och väntar nu på att killen ska lämna blodprov så vi kan gå vidare med vad som komma skall.
    super stressigt på jobbet nu så jag kan inte vara borta heller....vilket gör  mig ännu mer stressad, vill ju ha alla besök klara nu och se vad vi kan göra härnäst

och på allt detta så behöver killen åka iväg, när jag har ÄL!

vetinte alls va nästa steg är för oss,
    pregotime trodde jag man bara kunde få vid oregelbunden mens, men så var ju inte fallet
    IVF kan vi inte göra
    så jag undrar va nästa steg blir,

• Decibel84
    Mandelmassa skrev 2014-11-26 21:00:21 följande:

Frucgsvensson: ok, tack, jag är så trött på min egen nojjighet. Om jag får Ovitrelle för att ägget ska lossna så borde det ju göra det. Måste bara alltid tänka tvärtom. Nu ska jag för första gången sen allt detta började INTE testa innan utsatt datum. Och dit är det mer än en vecka (Sophiahemmet tog i så det knakade framåt). Varför ska det vara så svårt att låta bli. Kan inte tänka på nått annat.

åh, sophiahemmet, dit går jag också!
    hur långt har du kommit i din utredning?
  • Decibel84

en fundering:

läste i en annan tråd att en tjej gjort en spolning av äggledarna och fått höra att"hon hade ett fint ägg"

varför pratar man ens om fina ägg när dom iaf ska spolas bort?
    jag fick inte höra något om några ägg??

• Decibel84

Lite frågor
    hur konstaterades det att ni behövde en hormonbehandling?

genom gynundersökning? genom blodprov?

jag har genomgått en spolning men har ingenaning om jag har äl?
    ja ska på återbesök framöver så jag kanske får veta mer då men blev nyfiken

jag har läst om folk som får pregotime, men inte så mycket mer..

vad är skillnaden mellan hormonbehandling och IVF?

Väljer man båda eller varför väljer man det ena framför det andra?
    skiljer det mycket i kostnad?

tycker jag googlar o får inge svar

• Decibel84
    Heobea skrev 2014-12-15 20:57:07 följande:

Eftersom jag har en kraftig PCO-s utan spontana ägglossningar så finns det inte så mycket mer att göra än att försöka stimulera igång äggstockarna med hormoner. Min mens har aldrig varit oregelbunden, men jag fick inte min diagnos förrän jag var 20 (hade sökt flera gånger tidigare). Det konstaterades med ett vul och div. blodprover samt på den kliniska symptombilden (hårig, bukfetma, uteblivna menstruationer etc.). 

Hormonbehandling: du tillsätter hormoner (tabletter eller sprutor) för att kicka igång ägglossningen. Ibland krävs det även att man tar en spruta som får äggen att lossna.

IVF: det finns lite olika metoder, men kvinnan stimuleras till ägglossning, ägg plockas ut och befruktas med mannens spermier i ett provrör, sedan återförs det befruktade ägget (äggen i vissa fall) och förhoppningsvis blir kvinnan gravid. 
     Här finns blandat med matnyttigt: www.1177.se/Ostergotland/Fakta-och-rad/Behandlingar/Behandlingar-vid-ofrivillig-barnloshet/

Valet: det är din gynekolog som bestämmer vad som ska göras, i vilken ordning etc. Men generellt: hormonstimuerling först, sedan IVF. Hormonstimuerling: det går på högkostnadskortet och du får göra hur många stimuleringar som helst (förutsatt att din gynekolog tycker det är en bra idé). IVF: om du uppfyller de kriterier som finns för att få göra IVF får du olika antal behandlingar (2-3st beroende på landsting) därefter får du betala kalaset själv. Här är en prislista för mitt landsting: 
    vardgivarwebb.lio.se/Verksamheter/Barn-och-kvinnocentrum/Kvinnoklinikerna-i-Ostergotland-/Reproduktionsmedicinskt-centrum-RMC/Prislista-over-egenfinansierade-behandlingar-2010/

tack för dina svar!
    jag är överviktig och har fått extra behåring på kroppen, men har regelbunden mens
    och gyn påstår att det ska vara som ett "pärlband" på äggstockarna om man har PCO
  • Decibel84
    frucgsvensson skrev 2014-12-15 23:00:41 följande:

Det behöver inte se ut som ett pärlband heller. Jag har inte så. Jag har bara en massa små ägg överallt i stockarna, inga som satt sig som ett pärlband.

Okej..men sånt syns tydligt på en vanlig gyn undersökning eller?
  • Decibel84

Ursäktar mig i förväg för min kanske korkade fråga.
    Jag har precis gjort klart min utredning
    Det visade genom spolning att jag bara har passage på ena sidan.
    Jag har regelbunden mens och dom sa att jag har ägglossning
    Min pojkväns spermier är bra.
    Dom sa också att jag har ägg, men inte så många som man brukar(vad dom nu menar med det?) och att det såklart kan påverka graviditet men behöver inte vara så

Jag har för högt BMI för IVF
    Frågade om andra alternativ, och nämnde inseminering och fick till svar att i vårat fall är det inte mer effektivt än att"göra själv hemma"
    Men det stämmer väl inte? I sådana fall väljer dom väl ut bra ägg?

jag är jätte förvirrad, finns det ingen hjälp för oss?
    ska jag be om andra läkares åsikter?

• Decibel84
    attlangta01 skrev 2015-01-17 11:51:46 följande:
    Hej

Vid insemination så tvättar de spermierna, väljer ut de bästa och inseminerar sedan. Då din mans spermier är bra så gör det troligen inte någon större nytta att göra insemination. 

finns det inga andra alternativ än IVF för oss då?
  • Decibel84
    frucgsvensson skrev 2015-01-17 17:18:11 följande:

Decibel84- du har inte funderat över att kanske ta tag i vikten då så att du får göra en ivf? Det känns som att det är det alternativet som finns? Det, eller hormonbehandlingar med sprutor eller pergotime kanske? Prata med din läkare om det. Det är ju dom som vet bäst.

Jag har "tagit tag" i vikten i 20 år
    har kämpat med vikten sen jag var 10
    har gjort en GBP

nej jag tror inte alltid att läkare vet bäst alla gånger utan folket som är har varit i samma sits.
    exempelvis så gjorde läkaren mig jätte ledsen när hon sa att jag hade"onormalt få äggblåsor"...sen får jag veta efter googling och frågor att antalet äggblåsor kan variera från månad till månad, det kunde hon ju iallafall ha sagt.
    Sen finns det ju inget mer för oss att prata med läkaren om? Läkaren sa tack o hej?
  • Decibel84
    frucgsvensson skrev 2015-01-17 19:34:14 följande:

okej, förlåt om jag förolämpade dig på något vis. Det var inte min mening.

Har du mycket kvar att gå ner innan du kan vara lämpad för en ivf? Jag brukar sällan tycka att man ska jämföra sig med andra människor. Jag har PCOS likt många andra, men vi har ju alla olika symtom och reagerar olika på mediciner och resultat. Kan du inte gå och få en second opinion hos en annan läkare? Hur det är så borde ni få en chans till att prova NÅNTING tycker jag. Och om läkaren du träffade anser med hjälp av provsvar osv att det faktiskt inte finns någon chans, så borde h*n ju säga det på ett schysst sätt. Men det verkar ju ändå som att en IVF verkar lämpligast? Jag vet inte din bakgrund alls och hur gammal du är osv, men KAN det inte finnas en möjlighet i framtiden att du kan komma ner till ett bra BMI så en ivf är möjlig?

Jag kan ju tyvärr inte spå i framtiden:)

Om IVF är mitt enda alternativ så köper jag ju det absolut, men vill, genom att fråga andra, se om det finns andra alternativ som dom kanske inte nämnde för oss

• Decibel84

hmm vad är lutinus och vad gör den?
    jag ska ta min otrivelle ikväll och har ätit pergotime innan dess i fem dagar

• Decibel84
    LinneaSvea skrev 2015-05-21 13:52:41 följande:

Stort grattis Vattenliljan!!! Vad härligt!

Lutinus är en progesteronvagitator som man kan ta efter ÄL. Det hjälper kroppen att tro att den är gravid typ. Det finns receptfria krämer också. Nackdelen är väl som sagt att den kan skjuta upp mensen om man inte är gravid. Vid IVF får man det vid insättning och jag har fått det för att ta efter ÄL men många får det först när de plussat. Är det ingen här inne som fått progesteronstöd?

Jag har beslutsångest inför nästa omgång. Vet inte vad jag ska välja. Jag har både puregon, pergotime och menopur att välja mellan. När ni börjar spruta vilken dag i cykeln gör ni det? dag 2 eller 3??

jag har progresteron all hemma men har inte vågat börja...är lite rädd att mensen ska krångla och det vill man ju inte vara med om nu när vi nog ska inseminera på måndag
Svar på tråden Fler som gör hormonbehangling för att få ägglossning, utan IVF?