• Cyanea

IVF under 2014

Hej alla härliga människor!

Jag hoppas att den här tråden kan vara ett ställe att ventilera med- och motgångar, peppa och stötta, eller bara skriva av sig om ofrivillig barnlöshet, utredning och vägen mot IVF. Vi är många i samma båt.

Skriv gärna och berätta om dig själv och var du/ni är i processen :) 

• Svar på tråden IVF under 2014
  • Cice

Hej,

Jag hoppar in här. Jag har   smygläst tråden ganska länge   Skäms .

Är det ngn som är lika gammal som jag, som håller på IVF ? Jag är 44 år och jag har ett vuxen barn, men längtar till

en lite är otrolig stor. Jag har gjort en hel del behandlingar både i Sverige o utomlands

Vi har försökt att skaffa en lite ganska länge. Jag gör IVF i U.K.

Grattis till alla som har plussat och lycka till, till alla som kämpar {#emotions_dlg.flower}

• Nickidocka
    Cyanea skrev 2014-02-15 23:53:01 följande:
    Nickidocka: Du behöver absolut inte svara om du inte vill? Vilket landsting är detta?! Två - TVÅ!!! - försök?!?! I Göteborg får man tre. Det är ju jättestor skillnad!  Åh, hjärtat, känner så väl igen alla de där spökena, men det är också vad det är - hjärnspöken. Det känns som att du verkligen tar på dig skulden för er situation, och varför skulle det vara så? (Ursäkta att följande låter extremt feministiskt ;) ) Jag tippar på att större delen forskare inom medicin är män (jag har läst otroligt mycket forskning i min utbildning). Större delen av studierna kring fertilitet är gjorda på kvinnor, alltså med utgångspunkt att det är kvinnan som har svårigheten. Forskningen har alltså tagit ett "beslut" att om det inte uppenbart är fel på sperman är det alltid kvinnans "fel". Som biolog ser jag många fler faktorer. Det kan bero på att själva sädesvätskan inte är tillräckligt bra (det finns det inget mått för), eller helt enkelt att spermiernas yttre hölje inte är kompatibelt med ägget, med mera med mera. Som resultat får ca 30% (om jag inte missminner mig) inget svar på varför det inte fungerar. Kort och gott - det är stor sannolikhet att det inte alls beror på dig.  Visst känns det lite förolämpande att få höra det, "fortsätt försöka på egen hand"? som att man inte gjort det. Många gånger. Låt det inte sabba din självkänsla att du blir arg och irriterad, det är så himla förståeligt i din/er situation. Det är ok. Var arg, var ledsen, var bitter, håll inte allt på insidan. Känner du att folk ifrågasätter, svara bara att det är något fruktansvärt jobbigt som händer i ditt privatliv och svara inte mer än så. Det är all förklaring andra behöver för att förstå och stötta.  Folk är korkade, det är så det måste vara. Men du vet bättre. Du vet vilken gåva det är att bli förälder, och du kommer alltid att uppskatta det mer än de där som "bara lyckas på en gång", det vet du väl? Ert barn kommer vara så efterlängtat, så älskat när det kommer. Du kommer att vara så mycket mer förberedd på allt som föräldraskap medför än de flesta andra.  Det kanske inte är något att rekommendera, men? Jag blev vansinnig av liknande frågor som du beskriver. Jag tänkte "Äh, vad fan, jag ger upp tystnaden, jag står inte ut" och var beredd att komma ut med sanningen. Jag svarade "Vet du vad, det är inte alla människor som kan få barn". Det blev helt knäpptyst, och tjejen som varit klumpig höll på att dö av skam. Samtalet bytte genast riktning, och ärligt talat var det ingen som kopplade att det faktiskt var så det låg till.  Sorry att det blev långt, känner bara verkligen med dig. Önskar att det fanns något jag kunde göra för att lätta din börda något. 

Shit vilket fint svar! Tack, det ger mig styrka. Känns bra att jag hamnade just i din tråd. Det är i Sörmland vi bor, här finns ingen hjälp att få så landstinget betalar en klinik i Uppsala som sköter hela IVF paketet.
  • Längta

Hej. Vill bara börja med att säga att ja blir så glad när ja läser i den härtråden. Allt stöd och fina ord till varandra. Jag e 26 och jag och killen gör vår första ivf, första försöket, kunde inte få barn då ja hade stopp i äggledarna. Jag är på spraydag 12. Och den 20de börjar jag med sprutorna. Sen v10 e de tänkt för äggplock.

• Cyanea

Välkommen Cice! 

Barnlängtan är tuff, så är det. Hur länge har ni gjort syskonförsök? Hoppas hoppas att det snart går för er :) 

• Cyanea
    Nickidocka skrev 2014-02-16 20:04:30 följande:

Shit vilket fint svar! Tack, det ger mig styrka. Känns bra att jag hamnade just i din tråd. Det är i Sörmland vi bor, här finns ingen hjälp att få så landstinget betalar en klinik i Uppsala som sköter hela IVF paketet.
    :)

Förstår inte att det kan få vara så olika! Tycker verkligen att ni också borde få tre försök, det ska väl inte behöva spela någon roll var man bor?! Har dock hört mycket bra om Uppsala (har en väninna som av andra orsaker behöver hjälp med provrör m.m. som håller till där), så jag tror att ni är i goda händer :) 
  • Cyanea
    Längta skrev 2014-02-16 20:49:29 följande:
    Hej. Vill bara börja med att säga att ja blir så glad när ja läser i den härtråden. Allt stöd och fina ord till varandra. Jag e 26 och jag och killen gör vår första ivf, första försöket, kunde inte få barn då ja hade stopp i äggledarna. Jag är på spraydag 12. Och den 20de börjar jag med sprutorna. Sen v10 e de tänkt för äggplock.
    Välkommen Längta :) 

Det är himla skönt att ha någon att prata med, och här finns många fina människor :) 

Vad spännande att ni satt igång! Önskar att vi också var på gång. Hur mår du än så länge? 
  • Längtar1985

Jag hoppar in här! Jag är 28 min man 30. Ofrivilligt barnlösa sedan maj 2012. Precis gjort vår första ivf och är idag på ruvardag 11. Gravtest på söndag om jag inte tjuvtestar innan... Tänkte på det du skrev om att din man hade inte fullt fungerande spermier. I min remiss har dom sagt att det är spermierna som verkar vara problemet. Min man har många men alla är inte dugliga.

När jag gjorde mitt äggplock så fick mannen leverera en sats och i den var det 5 milj. dugliga som du skrev din hade. Och gissa vad? Jag fick ut 11 ägg och alla vart befruktade. Va inte orolig, som min man sa.. Vi behöver bara en till varje ägg :)

Tekniken är så bra i dagsläget.

• linnea83
    Inatt blev flytningarna färgade så det är kört för vår del.Kommer ta paus från FL ett tag nu.Önskar er alla ett stort lycka till med graviditeter och behandlingar.Jag skriver på bloggen om ni vill ha en uppdatering.

Puss & Kram
  • Cice
    Cyanea skrev 2014-02-16 21:49:22 följande:
    Välkommen Cice! 

Barnlängtan är tuff, så är det. Hur länge har ni gjort syskonförsök? Hoppas hoppas att det snart går för er :) 

Tack tack Cyanea  {#emotions_dlg.flower}

Alltså, hade vi hade insättning tors och  vi fick  en embryo till frys !!!

Jag hoppas att jag kan hålla mig lugn till testdag....Flört
Svar på tråden IVF under 2014