• Nickidocka

IVF under 2014

Hejsan! Jag är ny här på FL, men kände nu att det finns ju fler där ute som sitter i samma båt så varför inte dela sin historia. Intressant att läsa andras inlägg som beskriver exakt med samma ord hur jag känner. Jag och min man sen fyra år tillbaka drömmer om ett barn. Försökte i ett år och lyckades, dessvärre slutade det i MF i vecka 11. Detta var i mars 2012. sedan dess är det helt dött på den fronten. Vi sökte hjälp. Men dom hittar inget fel på någon av oss. Svaret efter ultraljud med kontrast var att "Eftersom det inte är något fel på er så kan ni försöka i minst 3 månader till, händer det inte något så ställer vi er på kö till IVF." Så hur ska man tänka nu, bara vänta på att 3 mån ska gå eller totalanalysera sin kropp som jag gjort det senaste året, bara räkna dagar och analysera sekret för att dra iväg ett sms så att mannen kan komma hem från jobbet så vi hinner ta en snabbis, ligga kvar i sängen och bara hoppas att denna gång tar det sig. Vänta och känna efter och överanalysera alla konstiga känslor i kroppen till att bli totalt nersågad när den rosa flytningen blir till mens. Många tårar är fällda, många negativa tankar, mycket upplevd orättvisa mot par som gör aborter eller bara klagar på sin graviditet. Jag bara längtar till morgonillamående, molvärk i magen, bristningar, svårt att sova för att magen är ivägen, förlossning, barnskrik och allt annat som hör till. Lyckan att få ett plus är efterlängtad! Lycka till alla där ute som önskar barn!

• Nickidocka

Lider med dig Cyanea! sitter i samma sits just nu, i min mensperiod. Jag har ju appen och min cykel går hand i hand med appen, mensen kommer alltid den dag som appen säger. Men den här månaden tänkte jag inte titta på appen, vill inte veta vilken dag jag ska förvänta mig den. Har fått massa små finnar på bröstet och ryggen och har även ömma bröstvårtor. Hormonrubbning, frågan är bara varför. Så jobbigt med denna väntan!!! Tiden som alltid går så fort annars..... Jag kan ju inte låtsas om att jag inte skulle vilja vara gravid denna månad, som jag önskat varje månad i sååå lång tid.

• Nickidocka

Idag har jag börjat få mensvärk! Anar ju att jag är runt den perioden nu. Finnarna har börjat ge sig. Så jag vet inte alls vad som hände med mig, men ofta så har jag olika gravid symtom innan mensen kommer :( Jag vet ju om att jag överanalyserar precis hela tiden! Hur går det själv ?? ;)

• Nickidocka

Jo det har du helt rätt i, en dag närmare för var dag som går! Jag tänkte testa efter helgen kanske. Min man har kollat på appen för att se bm. Men han lovade att inte säga något fören jag gått över tiden. Jag har ju testat flertalet månader tidigare då jag haft olika symtom och liknande, men då har alltid mensen startat typ samma dag. Du får gärna berätta hur det går om du vill och orkar såklart! Ha en bra alla♥dag imorgon ;) Kram kram!!!

• Nickidocka

Åhhhh Stort Grattis Moolie !!! ♡♥♡ Väldigt kul att se något positivt på just denna dag ;) Cyanea jag har faktiskt aldrig hört om någon som fått utebliven mens pga bukop! Och då ska du veta att jag arbetat på operation för ett par år sedan ;).

• Nickidocka

Välkomna alla nya! Intressant med fler berättelser . Men gud vad jobbigt Poison06 med 15 ägg och inget befruktat. Det är sånt jag är livrädd för, med tanke på att lanstinget bara bekostar två försök! Alltså det är helt otroligt hur mycket tankar och känslor som snurrar genom huvudet när man sitter i våran sits. Jag tror att allt kommer att gå fel, allt som kan gå fel kommer att gå fel. Mina ägg kommer inte vara dugliga eller om jag ens har ägg. Jag kan säkert hitta alla möjliga orsaker till att vi inte blir gravida!! För jag tvivlar starkt på att om det inte är något fel på oss=mig så borde vi blivit gravida på alla år! Det stör mig att vi blev uppmanade att fortsätta försöka på egen hand när vi redan gjort det lääääänge......... Jag vill börja IVF nu, dels för att se om det är något fel på mina ägg men oxo för att jag snart blir tokig på detta, jag börjar bli sur och bitter för allt. Jag som annars är en glad person. Börjar även hata okänsliga människor som frågar "om man inte vet hur man gör barn, om man inte läst om blommor och bin i skolan, eller att man ska skaffa barn för stt det är helt underbart att vara förälder, att jag bara blir äldre och borde passa på nu och bla bla bla bla bla............ Finns miljoner med dumma kommentarer som man får höra.. Vill många ggr bara ställa mig upp och skrika att alla inte kan få barn, att vi försöker och att alla människor som saknar empati till de som har det svårt kan dra dit pepparn växer. ?.... Ja Jag är bitter idag och har fått en idiotisk kommentar tidigare, blir så less!!

• Nickidocka
    Cyanea skrev 2014-02-15 23:53:01 följande:
    Nickidocka: Du behöver absolut inte svara om du inte vill? Vilket landsting är detta?! Två - TVÅ!!! - försök?!?! I Göteborg får man tre. Det är ju jättestor skillnad!  Åh, hjärtat, känner så väl igen alla de där spökena, men det är också vad det är - hjärnspöken. Det känns som att du verkligen tar på dig skulden för er situation, och varför skulle det vara så? (Ursäkta att följande låter extremt feministiskt ;) ) Jag tippar på att större delen forskare inom medicin är män (jag har läst otroligt mycket forskning i min utbildning). Större delen av studierna kring fertilitet är gjorda på kvinnor, alltså med utgångspunkt att det är kvinnan som har svårigheten. Forskningen har alltså tagit ett "beslut" att om det inte uppenbart är fel på sperman är det alltid kvinnans "fel". Som biolog ser jag många fler faktorer. Det kan bero på att själva sädesvätskan inte är tillräckligt bra (det finns det inget mått för), eller helt enkelt att spermiernas yttre hölje inte är kompatibelt med ägget, med mera med mera. Som resultat får ca 30% (om jag inte missminner mig) inget svar på varför det inte fungerar. Kort och gott - det är stor sannolikhet att det inte alls beror på dig.  Visst känns det lite förolämpande att få höra det, "fortsätt försöka på egen hand"? som att man inte gjort det. Många gånger. Låt det inte sabba din självkänsla att du blir arg och irriterad, det är så himla förståeligt i din/er situation. Det är ok. Var arg, var ledsen, var bitter, håll inte allt på insidan. Känner du att folk ifrågasätter, svara bara att det är något fruktansvärt jobbigt som händer i ditt privatliv och svara inte mer än så. Det är all förklaring andra behöver för att förstå och stötta.  Folk är korkade, det är så det måste vara. Men du vet bättre. Du vet vilken gåva det är att bli förälder, och du kommer alltid att uppskatta det mer än de där som "bara lyckas på en gång", det vet du väl? Ert barn kommer vara så efterlängtat, så älskat när det kommer. Du kommer att vara så mycket mer förberedd på allt som föräldraskap medför än de flesta andra.  Det kanske inte är något att rekommendera, men? Jag blev vansinnig av liknande frågor som du beskriver. Jag tänkte "Äh, vad fan, jag ger upp tystnaden, jag står inte ut" och var beredd att komma ut med sanningen. Jag svarade "Vet du vad, det är inte alla människor som kan få barn". Det blev helt knäpptyst, och tjejen som varit klumpig höll på att dö av skam. Samtalet bytte genast riktning, och ärligt talat var det ingen som kopplade att det faktiskt var så det låg till.  Sorry att det blev långt, känner bara verkligen med dig. Önskar att det fanns något jag kunde göra för att lätta din börda något. 

Shit vilket fint svar! Tack, det ger mig styrka. Känns bra att jag hamnade just i din tråd. Det är i Sörmland vi bor, här finns ingen hjälp att få så landstinget betalar en klinik i Uppsala som sköter hela IVF paketet.
  • Nickidocka

Men så får man väl inte göra? Det var ju en lång lista på villor som man var tvungen att godkänna när man gi k med här, och där stod det ju bla atg man inte får vara elak eller så mot någon annan medlem, då borde du kunna anmäla de som är emot dig! Löjligt egentligen, alla ska väl bara strunta i vad du gör skriver eller så. Det är ju upp till var och en. Hmmmm. Tråkigt om du lämnar oss Moolie, men du känner ju bäst själv hur du vill göra. Kram och lycka till med din kommande bebis ;)

• Nickidocka

Hejsan! Tänkte att jag ska check in lite här, det var ju ett tag sen. Jag är ju inte lika nära IVF som ni andra men jag är snart där. Tiden går så fort nu, det är ju redan mars. I mitten på april ska vi höra av oss till kliniken och börja spraya. ska bli så skönt att komma igång! ! Hade positivt ägglossningstest igår så vem vet vi kanske lyckas på enen hand trots allt! Inte för att jag tror det men man kan ju hoppas lite iaf :). Kul att se så många nya som är med och delar sin berättelse här! önskar alla Lycka och Framgång i kampen om ett barn/syskon!

• Nickidocka

Grattis till er alla som plussat! Alltid lika roligt att höra! Undrar hur det går för "cyanea". själv ska vi snart på möte angående IVF , tanken var att vi skulle ha gjort en innan sommaren men så blev inte fallet. Istället ska vi köra igång efter sommaren, men börjar nog behandlas lite tidigare. En liten uppdatering, vi försökte i ett år och lyckades, slutade i mf 2012. Sen dess nada, finns inget fel på någon av oss. Hoppas på en liten knodd mer än någonsin!!! Lycka till där ute!!!

Svar på tråden IVF under 2014