• Cyanea

IVF under 2014

Hej alla härliga människor!

Jag hoppas att den här tråden kan vara ett ställe att ventilera med- och motgångar, peppa och stötta, eller bara skriva av sig om ofrivillig barnlöshet, utredning och vägen mot IVF. Vi är många i samma båt.

Skriv gärna och berätta om dig själv och var du/ni är i processen :) 

• Svar på tråden IVF under 2014
  • Cyanea

Jag och min man har varit tillsammans i drygt 10 år, gifta i 1,5 år. Vi är båda födda -87 och har försökt 1,5-2 år, aktivt. Efter ett år av försök sökte vi oss till Sahlgrenska och har varit på utredning där från och med September 2013. Jag har hängt rätt mycket på FL ett tag, men la av för att samla ihop bitarna av mig själv. Barnlösheten har känts väldigt tung och tuff i perioder, men nu känner jag mig stark igen. 

Mina blodprover (hormoner, infektion etc.) såg bra ut, och under HSS hittades inga problem alls. Äggstockar, äggledare och livmoder i jättebra skick, många fina ägganlag. Min mans spermaprov, däremot, såg inte helt bra ut, låg koncentration (5 miljoner/ml) och lite låg rörlighet. Siffrorna såg i princip likadana ut på hans andra spermaprov nu i januari. Läkaren trodde att detta är den största faktorn i vår barnlöshet, så nu är vi remitterade till IVF. 

Nu är det förstås många tankar som snurrar i huvudet. Är det någon som varit/är i samma sits där sperman kan vara problemet? Är det svårt att få till en graviditet med dåliga spermier? Hur lång tid har det tagit för er som hunnit påbörja behandlingen från det att ni remitterades till dess att försöken startat? 

• Primolut88

Hej!

Precis en sån tråd jag vill vara med i

Jag och min sambo har varit tillsammans i ca 4,5 år och har försökt i ungefär 1,5 år. Vi fick börja vår utredning nästan direkt för att jag bara hade mens två gånger om året och visste att det skulle bli svårt. Jag fick diagnosen pcos och har genomgått behandlingar för det utan att det hjälpte slutade med att jag blev överstimulerad och fick i och med detta remiss till IVF skriven i mitten av december så nu bara väntar jag på att dom ska höra av sig Enligt min gyn är väntetiden ca tre månader. Min sambo har gjort ett sperma prov som såg bra ut så där hoppas vi att inget ändrar sig

Nu håller vi tummarna för båda oss plus alla andra som joinar denna tråd

• Cyanea

Välkommen, Primolut88 :D 

Härligt att remissen är iväg, så vitt jag förstått det ska man ha fått sitt första besök inom tre månader då :) Det borde ju innebära att ni senast får träffa IVF-läkare i mars, och det är ju snart! 

Vad bra att ni fick påbörja utredning så snabbt, skönt att bli tagen på allvar. 

• Primolut88

Ja det va riktigt skönt med tanke på vår "unga" ålder så hade dom kunnat dra ut på det men eftersom att jag hade misstänkt att det var något fel på mig redan innan jag började med p-pillrena så tror jag att det hjälpte mig:) har du nyss fått din remiss skickad så du är i början på den tre månader långa väntan?

• Cyanea

Eller hur. Minns att de kommenterade det när vi påbörjade utredningen. "Ni är så unga, det är gott om tid." Bra att veta, men samtidigt känns det ju sådär att eventuellt prioriteras ner för att man är yngre än vissa andra. 

Jättebra fråga, det blev lite rörigt när jag var inne för min HSS. Vår ordinarie läkare blev sjuk, så en annan hoppade in. Hon sa redan då (den 19/12) att hon skulle remittera direkt till IVF eftersom det inte fanns något annat att göra. I måndags var vi på avslutande samtal med ordinarie läkare som då sa att hon skulle skicka remiss. Då stod det ingenting om att förra läkaren skulle ha skickat remissen än, så ingen vet. Hon skickar en ny remiss för säkerhets skull. 

Har ni berättat för andra om er barnlöshet? I så fall, hur har de reagerat och hur känns det att ha berättat? 

• Moolie

Hej!

Vi har inte använt preventivmedel på 2,5 år. Vi hoppades på att några simmare skulle komma förbi hans vasektomi.

Men vi började vår IVF behandling den 13 jan. Är nu ruvare på dag 9. Har stickningar i äggstockarna och livmodern/livmoderhalstappen. Vet varken ut eller in. Men efter att ha läst flertalet trådar här har jag modet uppe! Livmodern växer och kroppen ställer om! Klart det känns!

• Moolie
    Cyanea skrev 2014-02-06 22:29:26 följande:

Eller hur. Minns att de kommenterade det när vi påbörjade utredningen. "Ni är så unga, det är gott om tid." Bra att veta, men samtidigt känns det ju sådär att eventuellt prioriteras ner för att man är yngre än vissa andra. 

Jättebra fråga, det blev lite rörigt när jag var inne för min HSS. Vår ordinarie läkare blev sjuk, så en annan hoppade in. Hon sa redan då (den 19/12) att hon skulle remittera direkt till IVF eftersom det inte fanns något annat att göra. I måndags var vi på avslutande samtal med ordinarie läkare som då sa att hon skulle skicka remiss. Då stod det ingenting om att förra läkaren skulle ha skickat remissen än, så ingen vet. Hon skickar en ny remiss för säkerhets skull. 

Har ni berättat för andra om er barnlöshet? I så fall, hur har de reagerat och hur känns det att ha berättat? 

Våra föräldrar vet. Och så har vi berättat för några kollegor. Resten är ovetande. :) De flesta var super glada! Men eftersom min man gjort vasektomi var där de som hade åsikter... Såklart...

Har ni berättat?
  • hemljuvahem

Hejsan, hoppar på här, startade en egen tråd men den förblev nästintill tom :)

Vi har börjat på Nordic IVF i Göteborg nu. Har varit på 2 läkarbesök där vi tagit blodprover och gått igenom mina äggstockar samt läkarhistorik och nu ska bi vidare till IVF-läkare där jag antar att vi lägger upp en plan för behandling.

Vi har en dotter (-10) redan och därför får vi bekosta vår IVF själva. Anledningen för oss är den manliga faktorn då sambon blev steril efter cellgifter förrförra året =/ Första spermieprovet visade på 1 liten slö spermie och nu förra veckan hittade dem faktiskt 75 000 så vi kommer kunna använda färsk sperma (fryste in under behandlingen).

Stora problematiken nu: Jobbar till sjöss, hur får man ihop alla snabba ultraljudsbesök, äggplock osv osv?? Cheferna är väl inte dem gladaste i att man blir gravid = bortavarande från jobb
    Har även ett till stort problem; Är rökare! Som om inte allt är lite jobbigt sedan innan måste jag sluta med detta upp i allt!

Kul att hitta lite likasinnade! Heja oss och hoppas tråden får liv!

• Cyanea

Välkommen Moolie :D 

Åååh vad spännande! Är det första IVF-försöket? Du får tänka så här: oavsett hur det går så är du i denna stund gravid :D När är stora testdagen?
    Det är tråkigt när folk ska ha åsikter, många tror att det är harmlöst att de tycker och tänker, men det kan vara så himla jobbigt i längden för en. Hur går det till vid IVF efter vasektomi, får man hämta sperma direkt ur testiklarna då? 

Vi har berättat för min familj, ett fåtal nära vänner och några kollegor. Min mans familj vet ingenting. Jag har en ganska dålig relation till min svärmor, så vi har inte vågat säga något. Hon hade förmodligen aldrig mer pratat med mig om det visade sig att jag inte kan ge henne några barnbarn. Nu verkar det ju som att det är min make som har svårt, så nu funderar vi på att prata med dem också. 

• Cyanea

Välkommen hemljuvahem :D 

Från gbg-trakten alltså :) Trevligt, vi håller också till i Gbg! Åh, vad jag känner med dig :( Det är mycket pengar det handlar om, hoppas verkligen att det går fort för er så ni slipper långa kostsamma behandlingar. Hur känns det då, alltså trivs ni med Nordic IVF? 

Oj, snacka om jobbiga förutsättningar! Vet kollegor/chefer om att ni håller på med IVF? Hoppas du får massor av stöd i detta, det låter väldigt kämpigt. 

Ja, heja oss!! Hoppas att Moolie nu blir första i tråden att plussa snart då :) 

Svar på tråden IVF under 2014