Jag och min man har varit tillsammans i drygt 10 år, gifta i 1,5 år. Vi är båda födda -87 och har försökt 1,5-2 år, aktivt. Efter ett år av försök sökte vi oss till Sahlgrenska och har varit på utredning där från och med September 2013. Jag har hängt rätt mycket på FL ett tag, men la av för att samla ihop bitarna av mig själv. Barnlösheten har känts väldigt tung och tuff i perioder, men nu känner jag mig stark igen.
Mina blodprover (hormoner, infektion etc.) såg bra ut, och under HSS hittades inga problem alls. Äggstockar, äggledare och livmoder i jättebra skick, många fina ägganlag. Min mans spermaprov, däremot, såg inte helt bra ut, låg koncentration (5 miljoner/ml) och lite låg rörlighet. Siffrorna såg i princip likadana ut på hans andra spermaprov nu i januari. Läkaren trodde att detta är den största faktorn i vår barnlöshet, så nu är vi remitterade till IVF.
Nu är det förstås många tankar som snurrar i huvudet. Är det någon som varit/är i samma sits där sperman kan vara problemet? Är det svårt att få till en graviditet med dåliga spermier? Hur lång tid har det tagit för er som hunnit påbörja behandlingen från det att ni remitterades till dess att försöken startat?