• Cyanea

IVF under 2014

Hej alla härliga människor!

Jag hoppas att den här tråden kan vara ett ställe att ventilera med- och motgångar, peppa och stötta, eller bara skriva av sig om ofrivillig barnlöshet, utredning och vägen mot IVF. Vi är många i samma båt.

Skriv gärna och berätta om dig själv och var du/ni är i processen :) 

• Svar på tråden IVF under 2014
  • Zeke09
    Cyanea skrev 2014-02-18 08:55:09 följande:
    Välkommen Zeke09!!
    Självklart är det Ok, alla är välkomna :) 
    Det känns så märkligt att inte alla landsting erbjuder lika många IVF! Förstår din stress, jag hade varit ett vrak, men försök unna dig själv att inte känna det som "sista försöket". Det är stor chans att det här är er gång, och det finns också risk att om det inte runkar så hade en till gång inte heller gjort susen. De ska ju ändå garantera att de som kan lyckas faktiskt lyckas. 
    Spännande med äggen, hoppas du har många fina mogna :D Berätta gärna hur det gått! 
    Har idag vart inne på blodprov och vul. Åtta äggblåsor på höger sida och nio på vänster, dock är det bara ett som än så länge är över 15mm.
    Väntar på samtal i em och hoppas att jag kan få öka dosen liite till så att vi får mer mogna ägg när det väl är dags:)
    Förra gången vid första kontrollen så var det i allafall fem som var mogna, men jag har varit lite febrig och ont i halsen ett tag och det kan vara det som påverkat..
    Moolie skrev 2014-02-18 09:05:18 följande:
    De där landstingsvalen är viktigare än man tror! :)
    Jaa det är verkligen det, en tankeställare:)
  • ET86

Hejsan! Hoppar gärna in i denna tråden. Kan vara skönt att ventilera sig lite, de är ju faktiskt ganska jobbigt. Kan vara skönt att ventilera sig med andra som är i samma sits. De är en riktigt upp & ner. Har vart inskriven sen 2007 & testat Pergotime under 2år, sista chansen är IVF. Ibland vill man bara lägga ner, har tagit lite pauser för att kunna samla lite krafter. De känns jobbigt att de är så många som inte klarar att skaffa barn på "egenhand" (där man själv är inräknad) vilket är ganska självklart för dom allra flesta. Man känner sig som ensammast i världen, vilket inte är fallet. Men när alla runt omkring får barn på löpande band, känns de riktigt för jävligt. Man har mycket press på sig själv, och upplever att de är sitt eget fel & att man inte kan göra något annat än att bara kämpa.

• Moolie
    ET86 skrev 2014-02-18 13:31:28 följande:

Hejsan! Hoppar gärna in i denna tråden. Kan vara skönt att ventilera sig lite, de är ju faktiskt ganska jobbigt. Kan vara skönt att ventilera sig med andra som är i samma sits. De är en riktigt upp & ner. Har vart inskriven sen 2007 & testat Pergotime under 2år, sista chansen är IVF. Ibland vill man bara lägga ner, har tagit lite pauser för att kunna samla lite krafter. De känns jobbigt att de är så många som inte klarar att skaffa barn på "egenhand" (där man själv är inräknad) vilket är ganska självklart för dom allra flesta. Man känner sig som ensammast i världen, vilket inte är fallet. Men när alla runt omkring får barn på löpande band, känns de riktigt för jävligt. Man har mycket press på sig själv, och upplever att de är sitt eget fel & att man inte kan göra något annat än att bara kämpa.

Jag förstår dig! Varenda gång folk frågar så säger jag det rakt ut numer. "Min man har klippt sädesledarna. Så där kommer inte fram några. Och om vi ska försöka har väl inte riktigt du med att göra?" Låter hårt men jag menar varenda ord.
  • ET86

Ja jag har tröttnat på att svara de blir väl när de blir. Så har en gång svarat, jag kan inte få barn. Varpå hon som ställde frågan inte visste vad hon skulle säga fortsättningsvis. Men de är jobbigt man vet inte vad man ska svara på frågorna som kommer lite då och då, beror helt på vilket humör man är på men inte mindre jobbigt för de.

• Rosa blomma

Hej, 
    Jag och min man håller just nu på med vårt första ivf-försök. Är just nu på ruvardag nr 1 (fick 1 embryo insatt igår i Örebro). Det blev inte så jätte bra resultat för vår del: Fick ut 7 ägg varav 4 var mogna. 3 blev befruktade med ICSI, ett insatt och två kvar som ska odlas vidare men läkaren trodde inte att de skulle klara sig till frysning. Vi sökte hjälp efter att ha försökt i 2 år själva och det visade sig att mannens simmare rörde sig dåligt.  Vi har nu kört med korta protokollet och började med p-piller i två veckor då jag har väldigt lång cykel (40 dagar är inte ovanligt för min del). Piller och sprutor funkade bra även om det i början tog fler minuter innan jag vågade sätta in sprutan ordentligt :) Nu är det väl bara att vänta till 5:e mars då jag har testdag och hoppas för allt i livet att mensen inte kommer. Kommer bli lååånga veckor.. 

Jag fick nog en liten blödning efter äggplocket så fick åka ambulans i helgen och bli inlagd på sjukhuset då det gjorde så förbannat ont att jag vissa stunder inte kunde andas in och ut ordentligt. Kunde varken ligga, sitta eller stå och kräktes flera gånger och svimmade när mannen hjälte mig från badrummet till sängen. Hoppas hoppas hoppas att vi lyckas nu (även om det bara är första försöket) för jag vill verkligen inte gå igenom denna helg en gång till. Någon annan som fått problem efter äggplock? Nu är smärtan i magen nästan borta men axlarna tar knäcken på mig. Tydligen så är det vanligt med smärta i axlarna efter en blödning efter äggplock, något jag aldrig hört talas om innan. 

Lycka till allihopa!

• Tiana
    ET86 skrev 2014-02-18 14:17:53 följande:
    Ja jag har tröttnat på att svara de blir väl när de blir. Så har en gång svarat, jag kan inte få barn. Varpå hon som ställde frågan inte visste vad hon skulle säga fortsättningsvis. Men de är jobbigt man vet inte vad man ska svara på frågorna som kommer lite då och då, beror helt på vilket humör man är på men inte mindre jobbigt för de.
    Jag har hittills kunnat hålla mig, men det har varit nära några gånger. Att folk inte kan lära sig hålla truten istället. Min absoluta värsting hittills när jag var trött en dag och ventilerade mig: "ni utan barn är så j***la lata. Prova skaffa några ungar". Sagt av en trebarnsmamma.
  • SmulAnna

Hej Tjejer!  Hoppas det okej att jag hänger på er, här. Skönta att ha någon stans att ventilera tankar och funderingar.
    Vi ställer oss också till skaran som är ofrivilligt barnlösa efter 1,5  års försök, med ett missfall bakom oss. Vi är så gott som utredda och klara (på reproduktionsmedecin på Sahlgrenska), och inget dirket fel har hittats förutom att jag har en sköldkörtels rubbning som gör ths-värdet lite högt, men detta äter jag levaxin för nu.
    Jag gjorde HSS undersökningen igår, och allt så jättebra bra ut. Två läkare och en barnmorksa jublade högt när de såg hur bra allt var! Skrattande Så nu är det bara slutsamtal kvar och seden formodligen remiss för IVF. Jag ver inte hur länge man får vänta innan IVF startar. Jag vill så gärna att vi lyckas på egen hand... Så några försök till har vi väl. ÄL i helgen så det är bara att jobba hårt!
    Hur lägne fick ni vänta mellan utredning och IVF, ni som gjort detta??

• Tiana
    SmulAnna skrev 2014-02-18 18:03:41 följande:
    Hej Tjejer!  Hoppas det okej att jag hänger på er, här. Skönta att ha någon stans att ventilera tankar och funderingar.
    Vi ställer oss också till skaran som är ofrivilligt barnlösa efter 1,5  års försök, med ett missfall bakom oss. Vi är så gott som utredda och klara (på reproduktionsmedecin på Sahlgrenska), och inget dirket fel har hittats förutom att jag har en sköldkörtels rubbning som gör ths-värdet lite högt, men detta äter jag levaxin för nu.
    Jag gjorde HSS undersökningen igår, och allt så jättebra bra ut. Två läkare och en barnmorksa jublade högt när de såg hur bra allt var! Skrattande Så nu är det bara slutsamtal kvar och seden formodligen remiss för IVF. Jag ver inte hur länge man får vänta innan IVF startar. Jag vill så gärna att vi lyckas på egen hand... Så några försök till har vi väl. ÄL i helgen så det är bara att jobba hårt!
    HSS?
  • ET86

Vi gjorde utredning & sen försökte vi på egenhand och med hjälp av läkemedel under några år. Hösten 2012 var vi iväg på ett IVF samtal där läkaren berättade hur allt gick till. Och bestämde oss för att ta en paus efter de, tog kontakt med fertilitetsmottagningen i början av Februari(när mensen kom) Så för oss är väntetiden inte speciellt lång, blev nekade tiden nu i slutet på februari då de inte fanns några fler lediga tider, så då blev de uppskjutet tills nästa månad. Så nästa månad blir vårt första IVF försök.

Lycka till!
  • Rosa blomma

Jag gjorde HSS undersökningen igår, och allt så jättebra bra ut. Två läkare och en barnmorksa jublade högt när de såg hur bra allt var!  Så nu är det bara slutsamtal kvar och seden formodligen remiss för IVF. Jag ver inte hur länge man får vänta innan IVF startar. Jag vill så gärna att vi lyckas på egen hand... Så några försök till har vi väl. ÄL i helgen så det är bara att jobba hårt!

Vi fick starta efter 3 månader. Är det inte något med vårdgarantin också som säger max 3mån väntetid?
Svar på tråden IVF under 2014