• Cyanea

IVF under 2014

Hej alla härliga människor!

Jag hoppas att den här tråden kan vara ett ställe att ventilera med- och motgångar, peppa och stötta, eller bara skriva av sig om ofrivillig barnlöshet, utredning och vägen mot IVF. Vi är många i samma båt.

Skriv gärna och berätta om dig själv och var du/ni är i processen :) 

• Svar på tråden IVF under 2014
  • SmulAnna
    Cyanea skrev 2014-02-19 17:16:07 följande:
    Välkommen SmulAnna :D 

Självklart är det ok! Tråkigt att ni behövt genomgå missfall :( Grattis till en fin HSS! Jag tänker mig att det om något måste öka chanserna för att lyckas till slut, att det finns alla möjligheter för en graviditet att hålla! Du ligger ungefär till som jag då i fasen, fast jag och maken har nyligen haft vårt slutsamtal och har fått vår remiss skickad. Håller tummarna för att ni lyckas innan det blir dags för IVF :D 
    Tack! Ja, det känns ju som om vi ha alla förutsättningar för att lyckas. Men det är också det som gör det extra frustrerande att det inte vill sig! Spännande att vi är i samma skede. Det är mycket som händer och tankar som snurrar! All lycka till er!
  • Moolie
    Cyanea skrev 2014-02-19 17:13:58 följande:
    Man får klaga på dem ;) 

Men visst är det sjukt provocerande att behöva höra det. Att de är så blinda att de inte märker hur dessa ord kan göra skada?! Jag menar, det är ändå 20% av alla par som har infertilitetsproblem, chansen är att man faktiskt känner flera som inte kan få barn. 

Precis! Man blir så besviken! Såklart förstår man att de har det jobbigt med.... Men de har i alla fall fått det som de längtat så mycket efter....! 
  • Tiana

Vet ni förresten någon bra sida där man kan hitta ren info om hela proceduren runt IVF? Har sökt utan att hitta så värst mycket på nätet, har mest hittat forum och åsikter.

• ET86
    Tiana skrev 2014-02-19 19:25:36 följande:

Vet ni förresten någon bra sida där man kan hitta ren info om hela proceduren runt IVF? Har sökt utan att hitta så värst mycket på nätet, har mest hittat forum och åsikter.

www.fruktbarhetsträdet.se kan man läsa lite på iaf.
  • ET86
    Moolie skrev 2014-02-19 19:36:04 följande:
    Det är den hemsidan man blir hänvisad till via klinikerna! :) 
    Okej :) tyckte den va ganska skön att läsa. Har lånat böcker från biblioteket, där finns de ganska många bra annars.
  • Moolie
    ET86 skrev 2014-02-19 19:42:35 följande:
    Okej :) tyckte den va ganska skön att läsa. Har lånat böcker från biblioteket, där finns de ganska många bra annars.
    Ja, oj, ursäkta om du trodde att jag klankade ner på sidan! Men jag tänkte bara fylla i med att den är så pass bra att klinikerna rekommenderar den! :)

Ferring tror jag företaget heter som har det. De har en IVF-app eller två med! :) 
  • Cyanea
    lillaskräp skrev 2014-02-19 18:11:58 följande:
    Får jag hoppa in här med en fråga?

Jag och min man har försökt bli gravida i nästan två år. Första 1,5 åren hade jag väldigt oregelbunden mens med långa cykler. I efterhand har jag förstått att jag inte hade något ägglossning.

Vi har sedan utretts och det har inte hittats något fel förutom att jag inte ägglossar. Åt Pergotime och på 5:e och näst sista kuren innan IVF blev jag gravid. Tyvärr slutade det i ett tidigt missfall i v 6.

Till frågan.. En remiss för IVF skickades i slutet av november. Det borde innebära att kallelsen är nära. Tror ni att de är villiga att ta emot oss trots att jag blev gravid på femte försöket? Eller kommer dom be oss börja om "från början igen"?

Har ätit en kur Pergotime efter missfallet utan plus..
    Välkommen, lillaskräp! 

Självklart, ställ så många frågor du vill! Tyvärr har jag ingen aning, är inte så påläst på det här, men kanske har ni andra tjejer koll på detta? Någon som har ett svar?  :)
  • Cyanea
    Tiana skrev 2014-02-19 18:50:32 följande:
    Glad gubbe på stickan idag - jag reagerar med att tänka att en månad till åt skogen. Det blir ju ändå till att försöka trots den spontana tanken.

Sjukvården har fortfarande inte ringt. 5 veckor efter operation idag och jag har inte ens fått veta hur pass svår min endo är. Ska man behöva begära ut sin journal för att få svar? Flört
    Vad irriterande! Ring dem igen! Och svarar de inte - ring patientnämnden. De meddelar politikerna vad som inte funkar så det förhoppningsvis blir bättring. 

Glad gubbe på stickan, menar du att du har ÄL? :)
    Moolie skrev 2014-02-19 19:21:27 följande:
    Precis! Man blir så besviken! Såklart förstår man att de har det jobbigt med.... Men de har i alla fall fått det som de längtat så mycket efter....! 
    Eller hur! Kärt besvär liksom ;) Som sagt, vi skulle ju gärna byta med dem…! 
  • Cyanea

Ojoj vilken vecka det varit. Det är intensivt att komma tillbaka till skolan efter en månad ;) 

MEN: insåg idag att mensen fortfarande lyser med sin frånvaro. Dag 41. Jag som inte brukar gå över 30 dagar!!! Usch, vad är det som händer? :'( Det går ju inte att försöka om kroppen inte kommer igång! 

Nu är jag riktigt deppig :(

Svar på tråden IVF under 2014