• Cyanea

IVF under 2014

Hej alla härliga människor!

Jag hoppas att den här tråden kan vara ett ställe att ventilera med- och motgångar, peppa och stötta, eller bara skriva av sig om ofrivillig barnlöshet, utredning och vägen mot IVF. Vi är många i samma båt.

Skriv gärna och berätta om dig själv och var du/ni är i processen :) 

• Svar på tråden IVF under 2014
  • Zeke09

Hej!
    Jag hoppar in i den här tråden och hoppas att det är okej?! Behöver vara med likasinnade och här verkar det vara mycket god stämning:)

Jag och min sambo är inne på vårt andra IVF/icsi försök. Vi tillhör östergötlands landsting så vi är på Rmc i Linköping och här finansieras också bara två försök, vilket är stessande nu när vi är inne på det "sista" försöket..
    Jag är inne på sprutdag 5 med GonalF och har sprayat med suprecur två veckor innan.
    Ska imorgon på koll så att äggblåsorna växer som de ska, fick vid förra äp ut 6 ägg. Har blivit ordinerad samma dos på sprutorna denna gång men vi ska prova att ta sprutorna ett par dagar till och hoppas på att vi kan få ut ett par ägg till så det förhoppningsvis kan komma ett par till frysen, i fall att...

Vi har försökt att få barn i ca 2,5år och för ett år sedan så vände vi oss till gynmottagningen så vi kunde få genomgå en barnlöshets utredning. Jag är 25 år och allt verkar vara som det ska, men min sambos simmare är tyvärr få och av sämre kvalité. 

Stort lycka till till er som ruvar och jag håller alla tummar och tår för oss som väntar!!{#emotions_dlg.flower}

• Längta

Cyanea: har du fått veta ngt när ni börjar?? Det är jätte skönt att de e på gång. Jag kan säga att de har nigningar varit jätte lätt och leva med mig nu. Humöret har skiftat nå fruktansvärt nu sen spraystarten och lär väl inte bli så mkt bättre med sprutorna. Har mått mkt illa, ont i huvet och ryslig och känslig. Men ser man långsiktigt så kommer det vara så mkt värt det om hela den här redan går som den ska. :)

• Tiana

Inget samtal från läkare idag, men ärligt talat så trodde jag inte det heller. Eftersom jag har tid "på bevakning" så tror jag inte det blir något. Alla håller stenhårt i sina tider här! 
    Jaja, nu har de fem arbetsdagar på sig innan de får ett nytt irriterat samtal från mig...

• Tiana
    Tiana skrev 2014-02-17 19:12:20 följande:
    Inget samtal från läkare idag, men ärligt talat så trodde jag inte det heller. Eftersom jag har tid "på bevakning" så tror jag inte det blir något. Alla håller stenhårt i sina tider här! 
    Jaja, nu har de fem arbetsdagar på sig innan de får ett nytt irriterat samtal från mig...
    (Känner mig lite extra gnällig idag eftersom jag imorgon blir 33 och tycker att tiden bara rinner iväg)
  • Cyanea
    Längtar1985 skrev 2014-02-16 22:18:19 följande:
    Jag hoppar in här! Jag är 28 min man 30. Ofrivilligt barnlösa sedan maj 2012. Precis gjort vår första ivf och är idag på ruvardag 11. Gravtest på söndag om jag inte tjuvtestar innan... Tänkte på det du skrev om att din man hade inte fullt fungerande spermier. I min remiss har dom sagt att det är spermierna som verkar vara problemet. Min man har många men alla är inte dugliga.
    När jag gjorde mitt äggplock så fick mannen leverera en sats och i den var det 5 milj. dugliga som du skrev din hade. Och gissa vad? Jag fick ut 11 ägg och alla vart befruktade. Va inte orolig, som min man sa.. Vi behöver bara en till varje ägg :)
    Tekniken är så bra i dagsläget.
    Välkommen, Längtar1985 :D

Vad spännande att du ruvar!!! Och vad fort ni fick hjälp! Vi har hållit på ungefär lika länge som er. Vad dina ord värmer. Det är ju så himla sant, men så lätt att glömma…! 

Jag håller tummarna (och andan ;) ) för ditt gravtest, hoppas hoppas hoppas att det är positivt! 
  • Cyanea
    linnea83 skrev 2014-02-17 07:59:48 följande:
    Inatt blev flytningarna färgade så det är kört för vår del.Kommer ta paus från FL ett tag nu.Önskar er alla ett stort lycka till med graviditeter och behandlingar.Jag skriver på bloggen om ni vill ha en uppdatering.

Puss & Kram
    Åh, linnea83 :'( Det kan hjälpa med en paus, men vi kommer att sakna dig. Sköt om dig nu, och prioritera dig själv. Du är varmt välkommen tillbaka när du behöver oss igen :) 

Kramar <3
  • Cyanea
    Zeke09 skrev 2014-02-17 15:58:48 följande:
    Hej!
    Jag hoppar in i den här tråden och hoppas att det är okej?! Behöver vara med likasinnade och här verkar det vara mycket god stämning:)

Jag och min sambo är inne på vårt andra IVF/icsi försök. Vi tillhör östergötlands landsting så vi är på Rmc i Linköping och här finansieras också bara två försök, vilket är stessande nu när vi är inne på det "sista" försöket..
    Jag är inne på sprutdag 5 med GonalF och har sprayat med suprecur två veckor innan.
    Ska imorgon på koll så att äggblåsorna växer som de ska, fick vid förra äp ut 6 ägg. Har blivit ordinerad samma dos på sprutorna denna gång men vi ska prova att ta sprutorna ett par dagar till och hoppas på att vi kan få ut ett par ägg till så det förhoppningsvis kan komma ett par till frysen, i fall att...

Vi har försökt att få barn i ca 2,5år och för ett år sedan så vände vi oss till gynmottagningen så vi kunde få genomgå en barnlöshets utredning. Jag är 25 år och allt verkar vara som det ska, men min sambos simmare är tyvärr få och av sämre kvalité. 

Stort lycka till till er som ruvar och jag håller alla tummar och tår för oss som väntar!!{#emotions_dlg.flower}
    Välkommen Zeke09!!
    Självklart är det Ok, alla är välkomna :) 
    Det känns så märkligt att inte alla landsting erbjuder lika många IVF! Förstår din stress, jag hade varit ett vrak, men försök unna dig själv att inte känna det som "sista försöket". Det är stor chans att det här är er gång, och det finns också risk att om det inte runkar så hade en till gång inte heller gjort susen. De ska ju ändå garantera att de som kan lyckas faktiskt lyckas. 
    Spännande med äggen, hoppas du har många fina mogna :D Berätta gärna hur det gått! 
  • Cyanea

trina skrev 2014-02-17 17:43:19 följande:
    Första dagen med suprecur idag! Två veckor kvar till förmodad sprutstart :)
    Spännande!!!!! :D 
    Längta skrev 2014-02-17 18:27:41 följande:
    Cyanea: har du fått veta ngt när ni börjar?? Det är jätte skönt att de e på gång. Jag kan säga att de har nigningar varit jätte lätt och leva med mig nu. Humöret har skiftat nå fruktansvärt nu sen spraystarten och lär väl inte bli så mkt bättre med sprutorna. Har mått mkt illa, ont i huvet och ryslig och känslig. Men ser man långsiktigt så kommer det vara så mkt värt det om hela den här redan går som den ska. :)
    Nej, ingenting. Vi skulle blivit remitterade till IVF i December, men på vårt avslutande samtal på fertilitetskliniken sa vår ordinarie läkare att hennes ersättare inte skickat någon… Hon skickade en ny för säkerhets skull, och vi fick en bekräftelse på den remissen förra veckan. Så istället för att ha en månad kvar att vänta på inledande samtal har vi mer än två… Surt som fan… Men men, det kommer ju så småningom. 

Jobbigt att må pyton :( Men det är ju som du säger, blir det en graviditet är det ju SÅ värt allt. Ibland kan jag känna som att det är därför vi barnlösa sätts på såna prov, för att hitta beslutsamheten att kämpa vidare. Hur många människor som inte haft den sorg vi har skulle klara av det vi gör? :)
    Tiana skrev 2014-02-17 19:12:20 följande:
    Jaja, nu har de fem arbetsdagar på sig innan de får ett nytt irriterat samtal från mig…
    Åh vad irriterande! Bra - ring och var förbannad! ;) 

• Moolie
    Cyanea skrev 2014-02-18 08:55:09 följande:
    Välkommen Zeke09!!
    Självklart är det Ok, alla är välkomna :) 
    Det känns så märkligt att inte alla landsting erbjuder lika många IVF! Förstår din stress, jag hade varit ett vrak, men försök unna dig själv att inte känna det som "sista försöket". Det är stor chans att det här är er gång, och det finns också risk att om det inte runkar så hade en till gång inte heller gjort susen. De ska ju ändå garantera att de som kan lyckas faktiskt lyckas. 
    Spännande med äggen, hoppas du har många fina mogna :D Berätta gärna hur det gått! 
    De där landstingsvalen är viktigare än man tror! :)
Svar på tråden IVF under 2014