• Cyanea

IVF under 2014

Hej alla härliga människor!

Jag hoppas att den här tråden kan vara ett ställe att ventilera med- och motgångar, peppa och stötta, eller bara skriva av sig om ofrivillig barnlöshet, utredning och vägen mot IVF. Vi är många i samma båt.

Skriv gärna och berätta om dig själv och var du/ni är i processen :) 

• Svar på tråden IVF under 2014
  • hemljuvahem
    Cyanea skrev 2014-02-08 20:22:46 följande:
    Välkommen hemljuvahem :D 

Från gbg-trakten alltså :) Trevligt, vi håller också till i Gbg! Åh, vad jag känner med dig :( Det är mycket pengar det handlar om, hoppas verkligen att det går fort för er så ni slipper långa kostsamma behandlingar. Hur känns det då, alltså trivs ni med Nordic IVF? 

Oj, snacka om jobbiga förutsättningar! Vet kollegor/chefer om att ni håller på med IVF? Hoppas du får massor av stöd i detta, det låter väldigt kämpigt. 

Ja, heja oss!! Hoppas att Moolie nu blir första i tråden att plussa snart då :) 
    Roligt med en till i samma nejd :)
    Vad som än händer kommer pengarna självklart vara värt det OM det leder till barn dvs! I förhand vet man ju inte vad man ger sig in i, kan gå fort eller kan bli en jättelång bergochdalbana eller helt enkelt inte leda till något...förutom personlig konkurs! Så långt hade jag dock inte tänkt komma utan försöker tänka positivt. Hade man dock vetat att det skulle ta 2, 5 eller 7 försök så hade det blivit lättare.

Nu har vi bara träffat 1 läkare 2 ggr samt tjejen som tog blodprov. Dem verkar vara ganska trevliga. Vi är ganska glada och skämtsamma mitt i det allvarliga, jag orkar inte bittra ihop över situationen liksom då det tar över vardagen för mycket men man märker tydligt den känslan i väntrummet bland dem andra :/

Två arbetskollegor vet men inga chefer, vill hålla det hemligt så dem inte sätter käppar i hjulet för oss. Jag funderar på om man kan få sjukskrivning för att kunna vara på hemmaorten när man måste gå på ultraljud och äggplock etc? :S Hmm
    Moolie skrev 2014-02-07 21:08:04 följande:
    Våra föräldrar vet. Och så har vi berättat för några kollegor. Resten är ovetande. :) De flesta var super glada! Men eftersom min man gjort vasektomi var där de som hade åsikter... Såklart...

Har ni berättat?
    Spännande :)) Vad räknas ruvdag nio som i cykeln? Man sätter väl in embryot lite efter ÄL så det borde väl snart räknas som BIM? Blir så rörigt när allt sker utanför kroppen.

• hemljuvahem
    Moolie skrev 2014-02-09 08:41:10 följande:
    Officiella testdagen är på fredag! Då ska jag minsann köpa ett clearblue! ;)

Ojsan nu ser jag att tråden inte uppdaterats sedan jag satt där igårkväll!

Jag ser garanterat 2 streck på din bild så du är gravid! Med dottern testade jag såååå svagt och det blev starkare och starkare.

Hur känns det?

• Cyanea
    Nickidocka skrev 2014-02-08 23:02:59 följande:
    Hejsan! Jag är ny här på FL, men kände nu att det finns ju fler där ute som sitter i samma båt så varför inte dela sin historia. Intressant att läsa andras inlägg som beskriver exakt med samma ord hur jag känner. Jag och min man sen fyra år tillbaka drömmer om ett barn. Försökte i ett år och lyckades, dessvärre slutade det i MF i vecka 11. Detta var i mars 2012. sedan dess är det helt dött på den fronten. Vi sökte hjälp. Men dom hittar inget fel på någon av oss. Svaret efter ultraljud med kontrast var att "Eftersom det inte är något fel på er så kan ni försöka i minst 3 månader till, händer det inte något så ställer vi er på kö till IVF." Så hur ska man tänka nu, bara vänta på att 3 mån ska gå eller totalanalysera sin kropp som jag gjort det senaste året, bara räkna dagar och analysera sekret för att dra iväg ett sms så att mannen kan komma hem från jobbet så vi hinner ta en snabbis, ligga kvar i sängen och bara hoppas att denna gång tar det sig. Vänta och känna efter och överanalysera alla konstiga känslor i kroppen till att bli totalt nersågad när den rosa flytningen blir till mens. Många tårar är fällda, många negativa tankar, mycket upplevd orättvisa mot par som gör aborter eller bara klagar på sin graviditet. Jag bara längtar till morgonillamående, molvärk i magen, bristningar, svårt att sova för att magen är ivägen, förlossning, barnskrik och allt annat som hör till. Lyckan att få ett plus är efterlängtad! Lycka till alla där ute som önskar barn!
    Välkommen Nickidocka :D 

Åh, vad hårt att få MF :( Så ledsen för er skull. Jag har föreställt mig att det måste vara ett av de jobbigaste svaren man kan få på en utredning, att det inte finns något uppenbart fel. Det är så svårt att gå vidare och göra något om det lika gärna kan vara ren otur att man inte lyckas. 
    Usch, det är svårt att ge någon annan råd. Något som varit livsviktigt för mig, för att ta mig upp ur den värsta depressionen, har varit att hitta mig själv igen. När vi började försöka skaffa barn var det som att allt handlade om vår framtida bebis och jag glömde bort mig själv. När jag insåg att det kanske aldrig kommer att hända och att det tärde alldeles för mycket på mig att räkna dagar och bli fullständigt knäckt över mensen som alltid kom förr eller senare började jag försöka hitta saker som gjorde mig lite mer glad. I början väldigt små saker som en promenad på ett ställe jag tyckte om, att unna mig en god kaffe på stan eller baka kakor (som jag älskar att göra) och så vidare. Nu försöker jag lägga all kärlek jag inte kan få utlopp för till ett barn på mina hundar och på mina ungdomar (jag arbetar som lärare). Långsamt har jag börjat känna mig som en människa igen, inte bara som "Den evigt Barnlösa". 
    Jag kan verkligen relatera till det du skriver, jag var där så nyss också, men jag hoppas och tror att du också kommer att klara att ta dig upp ur träsket. Det kommer alltid att vara så fruktansvärt tungt och svårt att vara där vi är, men mellan perioderna så förtjänar man vila. Stor styrkekram till dig!!! 
    linnea83 skrev 2014-02-09 07:38:29 följande:
    Är på rd 6 idag efter behandling på Nordic i Gbg..Tog ett neg test idag men känns ändå som att det va alldeles för tidigt :).
    Välkommen linnea83 :D 

Åh vad spännande! Jag håller tummar och tår för att det blir till ett plus snart! 
    Moolie skrev 2014-02-09 08:02:11 följande:
    NU får ni analysera! För det blev minsann "två" streck idag!! SJUUUUUKT svagt! Men det är väl där??
    Jag ser det klart och tydligt!!! Vad häftigt!!! :D Tycker verkligen att du ska unna dig ett CB, det är så himla skönt att slippa analysera dessa ständigt bleka streck ;) Fortsätter att hålla tummarna för dig och väntar på fortsättningen med spänning :D 
    Primolut88 skrev 2014-02-09 10:11:51 följande:

Oj det har hänt massor sen jag kikade in sist välkomna allihopa
    Jag har berättat för en vän/kollega och en kompis, sambon har berättat för ett par kompisar men ingen i våra familjer vet något vi vill båda hålla det hemligt för att det ska kunna bli en överraskning och man ska slippa känna pressen från flera håll.
    Moolie tyvärr ser jag inget sträck men jag skyller på min dåliga syn och håller tummarna för er
    Ja, här ramlar det in nya - jättekul!!
    Jag förstår vad du menar, det är inte alltid bra att folk känner till det. Men skönt att ni båda har någon att prata med om det, det känns ju som en så himla tung börda att bära på själv. 
  • Cyanea
    hemljuvahem skrev 2014-02-09 17:50:35 följande:
    Vad som än händer kommer pengarna självklart vara värt det OM det leder till barn dvs! I förhand vet man ju inte vad man ger sig in i, kan gå fort eller kan bli en jättelång bergochdalbana eller helt enkelt inte leda till något...förutom personlig konkurs! Så långt hade jag dock inte tänkt komma utan försöker tänka positivt. Hade man dock vetat att det skulle ta 2, 5 eller 7 försök så hade det blivit lättare.

Nu har vi bara träffat 1 läkare 2 ggr samt tjejen som tog blodprov. Dem verkar vara ganska trevliga. Vi är ganska glada och skämtsamma mitt i det allvarliga, jag orkar inte bittra ihop över situationen liksom då det tar över vardagen för mycket men man märker tydligt den känslan i väntrummet bland dem andra :/

Två arbetskollegor vet men inga chefer, vill hålla det hemligt så dem inte sätter käppar i hjulet för oss. Jag funderar på om man kan få sjukskrivning för att kunna vara på hemmaorten när man måste gå på ultraljud och äggplock etc? :S Hmm
    Eller hur!! :D 

Ja, ett barn är ju värt… alla pengar i världen. Man kan ju tänka som så att även om det inte leder till en graviditet kanske det är något man måste göra. Jag tänker själv så, att om 10, 20 eller 30 år ska jag inte sitta där och undra varför jag inget gjorde. Hellre vet jag att jag gjorde allt i min makt än ångrar det jag inte gjorde i efterhand. 

Det borde väl gå med sjukskrivning, du behöver ju inte läkarintyg första veckan. Jag menar, det här är ju superviktigt för dig, det är värt att prioriteras. 

Är det någon av er andra som börjat fundera på adoption? 
  • Moolie
    hemljuvahem skrev 2014-02-09 17:50:35 följande:

Moolie skrev 2014-02-07 21:08:04 följande:Våra föräldrar vet. Och så har vi berättat för några kollegor. Resten är ovetande. :) De flesta var super glada! Men eftersom min man gjort vasektomi var där de som hade åsikter... Såklart...

Har ni berättat?
    Spännande :)) Vad räknas ruvdag nio som i cykeln? Man sätter väl in embryot lite efter ÄL så det borde väl snart räknas som BIM? Blir så rörigt när allt sker utanför kroppen.

Du får ursäkta citeringen här! ;) Mobilen är inte så lätt alltid!

INGEN aning! Jag har ruvardag 11 eller tolv.. Räknar på fingrarna men får det inte att gå ihop! Haha!! Men det är min första BIM idag! Och jag har inte koll på cykler och sådant tyvärr... Vi hoppade rakt in i detta utan passera gå/naturligt försök. :/
  • hemljuvahem
    Nickidocka skrev 2014-02-08 23:02:59 följande:
    Hejsan! Jag är ny här på FL, men kände nu att det finns ju fler där ute som sitter i samma båt så varför inte dela sin historia. Intressant att läsa andras inlägg som beskriver exakt med samma ord hur jag känner. Jag och min man sen fyra år tillbaka drömmer om ett barn. Försökte i ett år och lyckades, dessvärre slutade det i MF i vecka 11. Detta var i mars 2012. sedan dess är det helt dött på den fronten. Vi sökte hjälp. Men dom hittar inget fel på någon av oss. Svaret efter ultraljud med kontrast var att "Eftersom det inte är något fel på er så kan ni försöka i minst 3 månader till, händer det inte något så ställer vi er på kö till IVF." Så hur ska man tänka nu, bara vänta på att 3 mån ska gå eller totalanalysera sin kropp som jag gjort det senaste året, bara räkna dagar och analysera sekret för att dra iväg ett sms så att mannen kan komma hem från jobbet så vi hinner ta en snabbis, ligga kvar i sängen och bara hoppas att denna gång tar det sig. Vänta och känna efter och överanalysera alla konstiga känslor i kroppen till att bli totalt nersågad när den rosa flytningen blir till mens. Många tårar är fällda, många negativa tankar, mycket upplevd orättvisa mot par som gör aborter eller bara klagar på sin graviditet. Jag bara längtar till morgonillamående, molvärk i magen, bristningar, svårt att sova för att magen är ivägen, förlossning, barnskrik och allt annat som hör till. Lyckan att få ett plus är efterlängtad! Lycka till alla där ute som önskar barn!
    Det är i den sitsen det är skönt att känna att man inte är ensam..
    När man verkligen tänker på hur menscykeln ser ut för någon som försöker så innerligt så är det så tragiskt att det nästan blir komiskt. Jag har lagt allt det åt sidan nu och låter experterna sköta jobbet. Glömde liksom bort att älska med sambon utan vi avlade bara :(

Lycka till oss alla! <3
  • hemljuvahem
    Är på rd 6 idag efter behandling på Nordic i Gbg..Tog ett neg test idag men känns ändå som att det va alldeles för tidigt :).
    När har du en satt testdag? Har "alla" samma period från insättning till testdag?
  • hemljuvahem
    Moolie skrev 2014-02-09 19:33:14 följande:
    Du får ursäkta citeringen här! ;) Mobilen är inte så lätt alltid!

INGEN aning! Jag har ruvardag 11 eller tolv.. Räknar på fingrarna men får det inte att gå ihop! Haha!! Men det är min första BIM idag! Och jag har inte koll på cykler och sådant tyvärr... Vi hoppade rakt in i detta utan passera gå/naturligt försök. :/
     :D Nej hur ska man veta liksom?

Har du kört korta protokollet då? När å hur började du, vid mens eller bara poff sådär hursomhelst?
  • hemljuvahem
    Åh vad roligt med en till på Nordic!
    Hur har du tyckt att det är där och är det ditt första försök?
    Vi ska till A-L nästa månad.
  • Moolie
    hemljuvahem skrev 2014-02-09 20:19:09 följande:
     :D Nej hur ska man veta liksom?

Har du kört korta protokollet då? När å hur började du, vid mens eller bara poff sådär hursomhelst?
    Vi körde korta protokollet och på mensens andra eller tredje dag. Kommer inte riktigt ihåg. Men jag har för mig att jag fick mensen vid 15.00 på söndagen och började med sprutorna 21.00 på tisdagen. Sen sprutade vi i 10 dagar. Förlängde med 2 dagar och plockade en måndag. Satte in igen på onsdagen... Hade VRÅL ont! Och paracetamol var det "enda" jag fick... Maken fick minsann citodon... :P

Usch, jag var hemsk under äggplocket... Beskrev det som en frivillig våldtäkt... Min man trodde det var "morfinet" som talade. Men icke... Kom direkt från hjärtat... Fick upprepa högt för mig själv "Jag har valt detta själv. Ingen tvingar mig. Detta är min önskan!". Lät som värsta mantrat! ;)
Svar på tråden IVF under 2014