• Moolie

IVF under 2014

Hej!

Vi har inte använt preventivmedel på 2,5 år. Vi hoppades på att några simmare skulle komma förbi hans vasektomi.

Men vi började vår IVF behandling den 13 jan. Är nu ruvare på dag 9. Har stickningar i äggstockarna och livmodern/livmoderhalstappen. Vet varken ut eller in. Men efter att ha läst flertalet trådar här har jag modet uppe! Livmodern växer och kroppen ställer om! Klart det känns!

• Moolie
    Cyanea skrev 2014-02-06 22:29:26 följande:

Eller hur. Minns att de kommenterade det när vi påbörjade utredningen. "Ni är så unga, det är gott om tid." Bra att veta, men samtidigt känns det ju sådär att eventuellt prioriteras ner för att man är yngre än vissa andra. 

Jättebra fråga, det blev lite rörigt när jag var inne för min HSS. Vår ordinarie läkare blev sjuk, så en annan hoppade in. Hon sa redan då (den 19/12) att hon skulle remittera direkt till IVF eftersom det inte fanns något annat att göra. I måndags var vi på avslutande samtal med ordinarie läkare som då sa att hon skulle skicka remiss. Då stod det ingenting om att förra läkaren skulle ha skickat remissen än, så ingen vet. Hon skickar en ny remiss för säkerhets skull. 

Har ni berättat för andra om er barnlöshet? I så fall, hur har de reagerat och hur känns det att ha berättat? 

Våra föräldrar vet. Och så har vi berättat för några kollegor. Resten är ovetande. :) De flesta var super glada! Men eftersom min man gjort vasektomi var där de som hade åsikter... Såklart...

Har ni berättat?
  • Moolie
    Cyanea skrev 2014-02-08 20:13:11 följande:
    Välkommen Moolie :D 

Åååh vad spännande! Är det första IVF-försöket? Du får tänka så här: oavsett hur det går så är du i denna stund gravid :D När är stora testdagen?
    Det är tråkigt när folk ska ha åsikter, många tror att det är harmlöst att de tycker och tänker, men det kan vara så himla jobbigt i längden för en. Hur går det till vid IVF efter vasektomi, får man hämta sperma direkt ur testiklarna då? 

Vi har berättat för min familj, ett fåtal nära vänner och några kollegor. Min mans familj vet ingenting. Jag har en ganska dålig relation till min svärmor, så vi har inte vågat säga något. Hon hade förmodligen aldrig mer pratat med mig om det visade sig att jag inte kan ge henne några barnbarn. Nu verkar det ju som att det är min make som har svårt, så nu funderar vi på att prata med dem också. 

Tack! :D

Ja, det är vårt första försök! Vi är båda jätte nervösa. Men det är mest nervöst för mig eftersom vi redan vet att han kan få barn. Två barn inom loppet av 14 månader. 15 månader utan preventivmedel. Men det sätter en del press på mig kan jag lova!
    Jo jag försöker se mig själv som gravid, faktiskt. Men det är svårt. Kissade på stickan i morse och fick ett negativt svar. Men när jag fick veta att de billiga testerna är värdelösa att avläsa så började jag tveka på om det verkligen var negativt. På instruktionerna så var det som om strecken skulle vara lika starka... Får ta kort imorgon! ;)

Man testar först i bitestikeln. Men där fanns inga. Så de fick ta vävnadsprover från testikeln. På min man verkade det som om det var samma typ av instrument som används vid äggplock. Den var lika stor i alla fall! Dramatiskt för oss båda vill jag lova. Jag är vääääldigt spruträdd. I armarna har jag börjat vänja mig. Magen likaså. Men när den skulle in i mig för att sedan sticka?! Där gick gränsen för min fobi! Jag skakade, grät, skrek, skällde... Fick ringa dagen efter och be om ursäkt... Min man tog de tre vävnadsprover på. Hans pung och penis blev helt täckta av blåmärken även om de bara tog på ena testikeln...
    Kan säga att vi inte haft den bästa starten man kan få...

Usch då! :( Hur kan svärmor göra så? Även om det är fel på din make så kommer hon säkert vara anklagande mot dig. Jag vill inte måla fan på väggen.... Men min svärmor var nöjd med min mans barn. De andra barnbarnen har hon inte brytt sig om. Min man berättade om framtida IVF och att vi skulle gifta oss sa svärmor "Du gör väl inget som du inte vill...?". Som om jag skulle tvinga honom?! Tur jag inte var där... Har problem med svärfar med... Men han är bara en vanlig hederlig surgubbe... ;)

Hur kommer det sig att ni hamnat på IVF banan? Din man har lite långsamma/få simmare? Hur är det med dig? Fina ägg och en bra äggreserv?

• Moolie
    Cyanea skrev 2014-02-08 20:22:46 följande:
    Välkommen hemljuvahem :D 

Från gbg-trakten alltså :) Trevligt, vi håller också till i Gbg! Åh, vad jag känner med dig :( Det är mycket pengar det handlar om, hoppas verkligen att det går fort för er så ni slipper långa kostsamma behandlingar. Hur känns det då, alltså trivs ni med Nordic IVF? 

Oj, snacka om jobbiga förutsättningar! Vet kollegor/chefer om att ni håller på med IVF? Hoppas du får massor av stöd i detta, det låter väldigt kämpigt. 

Ja, heja oss!! Hoppas att Moolie nu blir första i tråden att plussa snart då :) 
    Glömde skriva att vi går på Nordic i Malmö! :) Super nöjd! :D Eva Appelberg som sitter i receptionen är helt underbar! Hon höll mig i handen genom hela äggplocket och gav många lugnande och värmande ord! Pia är otroligt saklig och kunnig. Börjar man ställa frågor har hon svar på ALLT! :P Sven var med superbra! :) Han gjorde äggåterföringen. Men fick veta att han tydligen bara var utlånad från en annan klinik. Så han skulle förmodligen tillbaka på heltid där. :)
  • Moolie

NU får ni analysera! För det blev minsann "två" streck idag!! SJUUUUUKT svagt! Men det är väl där??

• Moolie
    linnea83 skrev 2014-02-09 08:36:42 följande:
    Absolut är där nåt :))
    Officiella testdagen är på fredag! Då ska jag minsann köpa ett clearblue! ;)
  • Moolie
    Primolut88 skrev 2014-02-09 10:11:51 följande:

Oj det har hänt massor sen jag kikade in sist välkomna allihopa smile1.gif

Jag har berättat för en vän/kollega och en kompis, sambon har berättat för ett par kompisar men ingen i våra familjer vet något vi vill båda hålla det hemligt för att det ska kunna bli en överraskning och man ska slippa känna pressen från flera håll.

Moolie tyvärr ser jag inget sträck men jag skyller på min dåliga syn och håller tummarna för er smile1.gif
    Svårt med kameran på mobilen...! :)
  • Moolie
    hemljuvahem skrev 2014-02-09 17:50:35 följande:
    Roligt med en till i samma nejd :)
    Vad som än händer kommer pengarna självklart vara värt det OM det leder till barn dvs! I förhand vet man ju inte vad man ger sig in i, kan gå fort eller kan bli en jättelång bergochdalbana eller helt enkelt inte leda till något...förutom personlig konkurs! Så långt hade jag dock inte tänkt komma utan försöker tänka positivt. Hade man dock vetat att det skulle ta 2, 5 eller 7 försök så hade det blivit lättare.

Nu har vi bara träffat 1 läkare 2 ggr samt tjejen som tog blodprov. Dem verkar vara ganska trevliga. Vi är ganska glada och skämtsamma mitt i det allvarliga, jag orkar inte bittra ihop över situationen liksom då det tar över vardagen för mycket men man märker tydligt den känslan i väntrummet bland dem andra :/

Två arbetskollegor vet men inga chefer, vill hålla det hemligt så dem inte sätter käppar i hjulet för oss. Jag funderar på om man kan få sjukskrivning för att kunna vara på hemmaorten när man måste gå på ultraljud och äggplock etc? :S Hmm
    Moolie skrev 2014-02-07 21:08:04 följande:Våra föräldrar vet. Och så har vi berättat för några kollegor. Resten är ovetande. :) De flesta var super glada! Men eftersom min man gjort vasektomi var där de som hade åsikter... Såklart...

Har ni berättat?
    Spännande :)) Vad räknas ruvdag nio som i cykeln? Man sätter väl in embryot lite efter ÄL så det borde väl snart räknas som BIM? Blir så rörigt när allt sker utanför kroppen.

Du får ursäkta citeringen här! ;) Mobilen är inte så lätt alltid!

INGEN aning! Jag har ruvardag 11 eller tolv.. Räknar på fingrarna men får det inte att gå ihop! Haha!! Men det är min första BIM idag! Och jag har inte koll på cykler och sådant tyvärr... Vi hoppade rakt in i detta utan passera gå/naturligt försök. :/
  • Moolie
    hemljuvahem skrev 2014-02-09 20:19:09 följande:
     :D Nej hur ska man veta liksom?

Har du kört korta protokollet då? När å hur började du, vid mens eller bara poff sådär hursomhelst?
    Vi körde korta protokollet och på mensens andra eller tredje dag. Kommer inte riktigt ihåg. Men jag har för mig att jag fick mensen vid 15.00 på söndagen och började med sprutorna 21.00 på tisdagen. Sen sprutade vi i 10 dagar. Förlängde med 2 dagar och plockade en måndag. Satte in igen på onsdagen... Hade VRÅL ont! Och paracetamol var det "enda" jag fick... Maken fick minsann citodon... :P

Usch, jag var hemsk under äggplocket... Beskrev det som en frivillig våldtäkt... Min man trodde det var "morfinet" som talade. Men icke... Kom direkt från hjärtat... Fick upprepa högt för mig själv "Jag har valt detta själv. Ingen tvingar mig. Detta är min önskan!". Lät som värsta mantrat! ;)
  • Moolie
    hemljuvahem skrev 2014-02-09 22:31:11 följande:
    Haha oh shit, var det så illa?? 8] Jag ska försöka tänka som så att det är för den goda sakens skull -eeh-

Har du mått bra annars under sprutperioden? Jobbar du och isf har du klarat av att göra det hela tiden? Har du haft biverkningar av sprutorna?

Ursäkta flödefrekvensen på frågorna men är ju helt klart nyfiken ^^

Jo, det försökte jag med! ;) men det där smärtstillande tog inte alls. Lokalbedövningen fungerade... Men det andra? NIX!

Jag har mått toppen! Lutinus är värre... Trött, virrig, irriterad, svullen mage... Men sprutorna var helt symptomfria förutom att mina äggstockar var SJUKT stora! :) Men det är väl snarare en effekt än en bieffekt? :)

Bara fråga på! När jag var ny fick jag inte svar på något... Vet inte hur länge du varit här i och för sig... Men om någon ställer en fråga svarar jag mer än gärna! :)
Svar på tråden IVF under 2014