• TelmaGudbjorns

Försökte stjäla min bebis!!!

Jag var ute och gick med min vagn när en ung mörk man springer fram och rycker tag i min vagn medan jag pratar i telefon! Jag rycker tillbaks och frågar vad han håller på med, så tecknar han med handen och menar att han kan gå med vagnen och jag prata i telefon, och jag säger i chocktillstånd nej! Han börjar pilla i vagnen och jag kör iväg honom då han försvinner en helt annan väg! Vad händer??????????????

• Svar på tråden Försökte stjäla min bebis!!!
  • Gott svart kaffe

Signalement är alltså oviktigt nuförtiden? Jag uppfattar händelsen som allvarlig och därför är alla kännetecken viktiga som kläder, kroppslängd, etnicitet och utseende i övrigt. Nordiskt, asiatiskt eller sydamerikanskt utseende - ja det spelar roll. Folk ser helt enkelt olika ut beroende på etnicitet och det är viktigt att det framgår. Skäms på er som hakar upp er på ordet "mörk" som i sammanhanget är helt relevant, likaså att det var en man och ungefärlig ålder på honom. Nu kan ni återgå till era studier i pk:ism. Varsågoda och sitt.

• puss
    Solrosens skrev 2014-01-09 09:03:18 följande:

Ja och alla är ju så ärliga med sina egentliga syften. Klart som fan att man inte lämnar ifrån sig sin barnvagn med sitt barn i!
    Jag har inte sagt nåt om trovärdigheten i det alls.

Jag sa bara att det var det personen uttryckte. Hans egentliga agenda vet nog ingen här nåt om.
  • Happy14
    Nashico skrev 2014-01-09 01:02:39 följande:
    ... Oj oj...    Jag rekommenderar TS att skriva en ny tråd där MÖRK ( eller all slags etnicitet) utesluts.    Läskig händelse dock :S

På grund av dig, och ett par till tyvärr. Det skall inte behövas. Skaffa dig en annan hobby än att göra folk irriterade.
  • Jennie med ie

I en polisanmälan av ett brott där signalement kan göra så att den misstänkte grips är det såklart helt relevant och viktigt. Men i en allmän tråd på FL? Inte lika mycket nej.. F ö förstår jag oavsett personens verkliga agenda att det var en hemsk och skrämmande upplevelse för TS och att väga orden på guldvåg är inte det första man då tänker på.....

Gott svart kaffe skrev 2014-01-09 09:05:30 följande:
    Signalement är alltså oviktigt nuförtiden? Jag uppfattar händelsen som allvarlig och därför är alla kännetecken viktiga som kläder, kroppslängd, etnicitet och utseende i övrigt. Nordiskt, asiatiskt eller sydamerikanskt utseende - ja det spelar roll. Folk ser helt enkelt olika ut beroende på etnicitet och det är viktigt att det framgår. Skäms på er som hakar upp er på ordet "mörk" som i sammanhanget är helt relevant, likaså att det var en man och ungefärlig ålder på honom. Nu kan ni återgå till era studier i pk:ism. Varsågoda och sitt.

• Ms Pepper
    Tom Araya skrev 2014-01-09 01:29:09 följande:
    Om man minns det är det viktigt för signalementet, ja.

En tanke som slår upp i mitt huvud, är om TS är ute efter att höra efter om andra råkat ut för liknande och om det finns någon "grupp" människor som ligger bakom fallen.

Motsvarande exempel är de varningar som utgått för oseriösa svartjobbarfirmor som varje sommar kommer från England och Irland och gör billiga men usla asfalterings- och anläggningsarbeten, eller grupper med ficktjuvar från vissa östeuropeiska länder eller liknande.

Den tanken slog mig också. Det förekommer ligor på turnéer, nya knep, nya modus. Vi vet ju inte, var han ute efter barnet, plånbok, telefonen, eller var han "bara" knäpp och klumpig. Oavsett föredrar jag att höra så mycket som möjligt av händelsen, skapa min egen uppfattning. Inte för att man ska vara rädd för att gå ut men vara medveten. Skulle man råka ut för nåt kan det vara det som gör att man reagerar mer med sinnet i behåll.
  • Natulcien
    fibbe skrev 2014-01-08 23:04:23 följande:
    Men att uttala sig nedsättande? Kom igen... Det VAR ju en mörk man? Vart är det nedsättande att skriva ut signalementen? Hade han varit över två meter lång,eller haft glasögon,eller haft långt hår,eller varit finnig i ansiktet så hade hon säkert skrivit det också/istället, eller hade det också varit nedvärderande? 

Man kan ju inte öppna munnen förens det kommer nån och skriker rasist nu för tiden.... 
    Signalement? 'Mörk' 'är inget särskilt bra signalement...
    Om syftet verkligen var att varna andra för en specifik person så hade ju längd, klädsel och utmärkande drag varit av större värde.
    Nu blir ju den enda effekten att alla småbarnsföräldrar i Varberg går omvägar så fort de ser "en mörk man"...
  • Tom Araya
    Natulcien skrev 2014-01-09 09:39:41 följande:
    Signalement? 'Mörk' 'är inget särskilt bra signalement...
    Om syftet verkligen var att varna andra för en specifik person så hade ju längd, klädsel och utmärkande drag varit av större värde.
    Nu blir ju den enda effekten att alla småbarnsföräldrar i Varberg går omvägar så fort de ser "en mörk man"...
    Klädsel har inte mycket till värde om syftet är att varna, då den kan variera från dag till dag.
  • Natulcien
    taquine skrev 2014-01-08 23:50:17 följande:
     Skulle vara intressant att veta om (vilket jag verkligen inte hoppas eller tror) Natulcien blir påhoppad , misshandlad , rånad , våldtagen  av någon som inte är "ljus" hur hon skulle beskriva personen utan att vara rädd för att  anklagas vara rasist
    Jag hade polisanmält och gett ett så utförligt signalement till polisen som jag hade förmått. Däremot hade jag inte satt mig på ett internetforum och skrivit: "Idag blev jag misshandlad av en mörk man".
  • puss
    Tom Araya skrev 2014-01-09 09:41:19 följande:
    Klädsel har inte mycket till värde om syftet är att varna, då den kan variera från dag till dag.

okej, men just den dagen just den tiden var personen klädd på detta sätt, och det är ju inget som förändras.
    *puss puss puss puss*
  • Natulcien
    studentbruttan29 skrev 2014-01-09 00:27:15 följande:
    Varför skulle hon inte använda ordet "mörk"..det är ett signalament som polisen säkert också ville veta. Det är väl inte så bra att polisen springer runt och letar efter en vit man om det var en mörk? Alla är inte rasister bara för att man berättar vilken färg personen hade.
    Polisen, ja. FL är inte polisen.
Svar på tråden Försökte stjäla min bebis!!!