• TelmaGudbjorns

Försökte stjäla min bebis!!!

Jag var ute och gick med min vagn när en ung mörk man springer fram och rycker tag i min vagn medan jag pratar i telefon! Jag rycker tillbaks och frågar vad han håller på med, så tecknar han med handen och menar att han kan gå med vagnen och jag prata i telefon, och jag säger i chocktillstånd nej! Han börjar pilla i vagnen och jag kör iväg honom då han försvinner en helt annan väg! Vad händer??????????????

• Svar på tråden Försökte stjäla min bebis!!!
  • Natulcien
    Gott svart kaffe skrev 2014-01-09 09:05:30 följande:
    Signalement är alltså oviktigt nuförtiden? Jag uppfattar händelsen som allvarlig och därför är alla kännetecken viktiga som kläder, kroppslängd, etnicitet och utseende i övrigt. Nordiskt, asiatiskt eller sydamerikanskt utseende - ja det spelar roll. Folk ser helt enkelt olika ut beroende på etnicitet och det är viktigt att det framgår. Skäms på er som hakar upp er på ordet "mörk" som i sammanhanget är helt relevant, likaså att det var en man och ungefärlig ålder på honom. Nu kan ni återgå till era studier i pk:ism. Varsågoda och sitt.
    Signalement är jätteviktigt att man kan avge så precist som möjligt - När man gör en polisanmälan.

Men på FL är det inte så viktigt. Dessutom är inte 'mörk' något vidare "signalement"...
  • Natulcien
    Tom Araya skrev 2014-01-09 09:41:19 följande:
    Klädsel har inte mycket till värde om syftet är att varna, då den kan variera från dag till dag.
    Men hur stort värde har 'mörk' då?
  • Natulcien
    puss skrev 2014-01-09 09:42:59 följande:

okej, men just den dagen just den tiden var personen klädd på detta sätt, och det är ju inget som förändras.
    Precis. I Efterlyst tar de alltid med klädseln. Fler personer kan ju då känna igen att de har sett personen...
  • puss
    Natulcien skrev 2014-01-09 09:52:22 följande:
    Precis. I Efterlyst tar de alltid med klädseln. Fler personer kan ju då känna igen att de har sett personen...

ja precis.
    *puss puss puss puss*
  • Ms Pepper
    Natulcien skrev 2014-01-09 09:39:41 följande:
    Signalement? 'Mörk' 'är inget särskilt bra signalement...

Om syftet verkligen var att varna andra för en specifik person så hade ju längd, klädsel och utmärkande drag varit av större värde.

Nu blir ju den enda effekten att alla småbarnsföräldrar i Varberg går omvägar så fort de ser "en mörk man"...

Du har inte mycket tilltro till andra människor. Förstår du hur nedlåtande du pratar om "alla småbarnsföräldrar i Varberg"s intelligens? Du ska nog tänka till både en och två gånger innan du öppnar munnen.
  • vampyria2

hur i helskotta kan diskussionen börja handla om TS har gjort rätt eller inte som har lagt ut ett signalement?
    Hon har blivit utsatt för något väldigt obehagligt och har väl förtusan rätt att berätta hur mannen i frågan såg ut och ta med de saker hon kommer ihåg utan att ni ska sitta och antyda att det är rasistiskt eller vad tusan ni är ute efter....är inte det hon har blivit utsatt för viktigare än den frågan???

• Ms Pepper
    Natulcien skrev 2014-01-09 09:42:47 följande:
    Jag hade polisanmält och gett ett så utförligt signalement till polisen som jag hade förmått. Däremot hade jag inte satt mig på ett internetforum och skrivit: "Idag blev jag misshandlad av en mörk man".

Nej men du hade satt dig och hackat ned ett inlägg om en konstig händelse med eventuellt hot mot någons barn till att handla om huruvida man får säga mörk. Du kunde ha ställt öppna frågor till ts istället för att vara så snar med dina egna förutfattade meningar.
  • Natulcien
    Ms Pepper skrev 2014-01-09 09:54:23 följande:

Du har inte mycket tilltro till andra människor. Förstår du hur nedlåtande du pratar om "alla småbarnsföräldrar i Varberg"s intelligens? Du ska nog tänka till både en och två gånger innan du öppnar munnen.
    Jodå, jag har tilltro till andra människor. Och jag skriver rent generellt här. Självklart går inte alla omvägar. Alla småbarnsföräldrar i Varberg läser ju inte på FL (får man hoppas...).
    Men jag råkar vara ganska medveten om hur sånt här fungerar, när folk inte tänker på hur de uttrycker sig. Det har inget med mig att göra, utan med hur folk - generellt - fungerar.
    Så jo, jag tänker mig för innan jag uttalar mig.
Svar på tråden Försökte stjäla min bebis!!!