• TelmaGudbjorns

Försökte stjäla min bebis!!!

Jag var ute och gick med min vagn när en ung mörk man springer fram och rycker tag i min vagn medan jag pratar i telefon! Jag rycker tillbaks och frågar vad han håller på med, så tecknar han med handen och menar att han kan gå med vagnen och jag prata i telefon, och jag säger i chocktillstånd nej! Han börjar pilla i vagnen och jag kör iväg honom då han försvinner en helt annan väg! Vad händer??????????????

• Svar på tråden Försökte stjäla min bebis!!!
  • Snöviolen
    Natulcien skrev 2014-01-09 11:05:41 följande:
    Du säger det ja... och flera i tråden har efterkonstruerat att de minsann hade uttryckt även "blondhet" eller "ljushet", men...med all respekt...hittills har jag då inte sett någon faktiskt uttrycka sig så...

Till polisen vid avgivande av signalement hade nog alla gjort det, men inte när man bara slänger ur sig något i förbifarten...
    Jag hade i alla fall beskrivit hur personen såg ut.
  • rallymamman
    nozpa skrev 2014-01-08 17:34:23 följande:
    Men vad alla gnäller! Ts skrev en ung mörk man. Spelaroll om ordet mörk var med? Annars kan hon plocka bort ung och man också.

Hursom. Obehagligt ts, vilken stad var det i?
    hej jag började läsa i denna tråd kom till sida två och då såg jag ditt inlägg och du skrev precis det jag tänkte i mitt huvud.. Glad  herre min gud vad är problemet med folk.?!  tur de finns nån normal människa :)
  • Spacefrog
    TelmaGudbjorns skrev 2014-01-08 17:25:55 följande:
    Ja det hade jag. När man förklarar saker så brukar man ta med detaljer heeelt automatiskt ;)
    Det är ju det som är problemet.
    Varför är det en "detalj" att mannen var mörk?
    Om han inte varit "mörk" hade hans bakgrund inte varit en "detalj".

Jag vet det här av egen erfarenhet. Jag är, s.k., "mörk". De få gånger jag cyklar på trottoaren får jag genast veta "här i Sverige gör vi inte så". Jag får genast höra hur det tillhör "min kultur" eller min bakgrund att cykla på trottoaren.

Sen ser jag andra - svenskar - som cyklar på trottoaren. Och undrar: blir de också uppläxade om att de ska ta seden dit de kommer? Får de också höra att "om du ska bo här får du faktiskt följa lagarna"? Behöver de också få sina handlingar tolkade mot bakgrund av sin hudfärg?

Nej.
  • Jennie med ie

"Ung ljushårig man, troligtvis av svensk härkomst", så som förövare/misstänkta ofta beskrivs i svensk media... eller inte...

Natulcien skrev 2014-01-09 11:05:41 följande:
    Du säger det ja... och flera i tråden har efterkonstruerat att de minsann hade uttryckt även "blondhet" eller "ljushet", men...med all respekt...hittills har jag då inte sett någon faktiskt uttrycka sig så... Till polisen vid avgivande av signalement hade nog alla gjort det, men inte när man bara slänger ur sig något i förbifarten...

• Spacefrog
    rallymamman skrev 2014-01-09 11:14:09 följande:
    hej jag började läsa i denna tråd kom till sida två och då såg jag ditt inlägg och du skrev precis det jag tänkte i mitt huvud.. Glad  herre min gud vad är problemet med folk.?!  tur de finns nån normal människa :)
    Så himla härligt för er vita att ni inte kan förstå vad "problemet" är med folk. Måste vara underbart att leva i okunnighetens privilegie.
  • chrissandra
    Jennie med ie skrev 2014-01-09 11:16:33 följande:
    "Ung ljushårig man, troligtvis av svensk härkomst", så som förövare/misstänkta ofta beskrivs i svensk media... eller inte...

Media aktar sig väldigt noga för att skriva "av utländsk härkomst".
  • Snöviolen

Finns väl många svenskar som är mörka. Jag har en gammal kompis som vart stoppad i passkontrollen i Israel för de trodde att han var en arab med ett falskt svenskt pass. Han är helsvensk.

• lipa3646

Vad larviga människor är. Klart att hon kan skriva en ung mörk man. Eller ringer ni in och klagar på efterlyst också när de säger att tex rånaren var i ca 25-30 års åldern och mörk?

• Queenie70
    chrissandra skrev 2014-01-09 11:12:28 följande:
    Ursäkta men det kan väl i alla fall inte vara konstig att något som är annorlunda avviker?
    Behöver inte vara dåligt.
    Det är helt normalt att uppmärksamma avvikelser.

Jag var vid ett tillfälle i ett rum med bara svarta människor, jag slår vad om att de uppmärksammade mig och att de även refererat till mig som vit och jag hade gjort något galet och de vill beskriva händelsen.

Ex. "Den vita kvinnan försökte ta mitt barn".
    problemet är ju ATT man uppfattar en mörk människa som en "avvikelse"
  • Queenie70
    chrissandra skrev 2014-01-09 11:12:28 följande:
    Ursäkta men det kan väl i alla fall inte vara konstig att något som är annorlunda avviker?
    Behöver inte vara dåligt.
    Det är helt normalt att uppmärksamma avvikelser.

Jag var vid ett tillfälle i ett rum med bara svarta människor, jag slår vad om att de uppmärksammade mig och att de även refererat till mig som vit och jag hade gjort något galet och de vill beskriva händelsen.

Ex. "Den vita kvinnan försökte ta mitt barn".
    Vilket ju hade varit lika tokigt....Det är ju knappast så att "vita" människor har patent på fördomsfullhet.
Svar på tråden Försökte stjäla min bebis!!!