• TelmaGudbjorns

Försökte stjäla min bebis!!!

Jag var ute och gick med min vagn när en ung mörk man springer fram och rycker tag i min vagn medan jag pratar i telefon! Jag rycker tillbaks och frågar vad han håller på med, så tecknar han med handen och menar att han kan gå med vagnen och jag prata i telefon, och jag säger i chocktillstånd nej! Han börjar pilla i vagnen och jag kör iväg honom då han försvinner en helt annan väg! Vad händer??????????????

• Svar på tråden Försökte stjäla min bebis!!!
  • Cheerie
    Molgan 008 skrev 2014-01-09 12:43:14 följande:

Där jag bor så är ca 98% ljushyade och 2% mörkhyade så här kan man definitivt säga att någon som är mörk avviker från gängse mans utseende. Att vara mörk är inte avvikande i sig, men på samma sätt som att jag som är vit skulle sticka ut som en julgranskula bland ärtor i till exempel Etiopien, så sticker mörkhyade ut här där jag bor. Skinheads skulle dock sticka ut än mer, för någon sådan har jag aldrig tidigare sett där jag bor.

Det är inget fel i att inte se ut som de flesta andra på en plats, men ser man inte ut som de flesta andra så kommer de andra att lägga märke till det. 

Tummen upp
  • denmärkliga

Allt

Lizzy 488 skrev 2014-01-09 02:19:53 följande:
    Vi hade besökare från Iran och han gick helt sonika fram och tog min son ur min mans armar och kramade honom pussade honom och busade med han. Min man blev helt chockad och arg. Jag for senare på fest hos dem och såg att de gjorde så med alla barn. 

Jamen precis. Varför skulle det inte kunna vara en kulturkrock?

Att han ville hjälpa mamman? Att han signalerar med händerna behöver ju inte betyda att han inte pratar svenska - han kanske ville vara artig och inte störa i hennes samtal? Äh.

Känner väl lite såhär, vill man sno ett barn så gör man det, man frågar inte först, man bara gör det, sen springer man nog utav bara fan.
  • chrissandra
    Natulcien skrev 2014-01-09 12:30:50 följande:
    Och 'mörk' är alltså en "avvikelse"? Nu blir jag mörkrädd på allvar.

Det kan vara det. När jag var ensam vit i rummet med svarta så var det jag som var avvikande.
  • Natulcien
    Molgan 008 skrev 2014-01-09 12:43:14 följande:

Där jag bor så är ca 98% ljushyade och 2% mörkhyade så här kan man definitivt säga att någon som är mörk avviker från gängse mans utseende. Att vara mörk är inte avvikande i sig, men på samma sätt som att jag som är vit skulle sticka ut som en julgranskula bland ärtor i till exempel Etiopien, så sticker mörkhyade ut här där jag bor. Skinheads skulle dock sticka ut än mer, för någon sådan har jag aldrig tidigare sett där jag bor.

Det är inget fel i att inte se ut som de flesta andra på en plats, men ser man inte ut som de flesta andra så kommer de andra att lägga märke till det. 

Lägga märke till...ja, men därifrån till att måsta kommentera det..?
  • chrissandra
    Natulcien skrev 2014-01-09 12:33:34 följande:
    Men då har du inte förstått någonting alls...om du tror att det är hemskt att vara mörkhyad. Poängen är ju att folk gör det till något hemskt genom att slänga ur sig saker som "en mörk man snodde min plånbok" utan att tänka...

Men OM en mörk man snor en plånbok då gör han ju något dåligt. ÄVEN om han är mörk. Inte p.g.a.
    Om en vit man snor en plånbok så gör han något dåligt ÄVEN om han är vit. Inte p.g.a.

Om en mörk man snor en plånbok gör han något hemskt. Inte den som fick sin plånbok stulen även om hon kallar den mörke mannen mörk.
  • Natulcien
    chrissandra skrev 2014-01-09 12:54:13 följande:

Det kan vara det. När jag var ensam vit i rummet med svarta så var det jag som var avvikande.
    Förvisso. Men människor med utländskt påbrå är knappast så unikt och ovanligt förekommande i Sverige längre. Inte så att man hajar till direkt. Det är ju inte som på 1940-talet när folk ställde upp sig i åskådarklungor för att titta på en person med afrikanskt påbrå...
    Så hur en "mörk" person kan vara "avvikande" i ett svenskt samhälle så till den milda grad att det måste påpekas förstår jag inte riktigt.
  • Molgan 008
    Natulcien skrev 2014-01-09 12:57:30 följande:
    Lägga märke till...ja, men därifrån till att måsta kommentera det..?

När jag berättar något så lägger i alla fall jag oftast till detaljer om personen som jag berättar om, som jag tycker är mer eller mindre relevant för berättelsen. Nu vet jag inte om det var så väldigt relevant att beskriva mannens utseende på något vis alls här på FL, det kanske snarare är något för en polisanmälan.

Oavsett hur det ligger till med den saken så tycker jag att det är hemskt, och hemskt underligt, att fler reagerar på ordet "mörk" än vad det är som reagerar på att någon försökte stjäla ett barn. Vad är värre?

• Natulcien
    chrissandra skrev 2014-01-09 13:00:30 följande:

Men OM en mörk man snor en plånbok då gör han ju något dåligt. ÄVEN om han är mörk. Inte p.g.a.
    Om en vit man snor en plånbok så gör han något dåligt ÄVEN om han är vit. Inte p.g.a.

Om en mörk man snor en plånbok gör han något hemskt. Inte den som fick sin plånbok stulen även om hon kallar den mörke mannen mörk.
    Precis. Det har du helt rätt i.
    Men det är ju när man slentrianmässigt tar med "mörkheten" i sin beskrivning, och glatt sprider den, som man ändrar det där ÄVEN till att plötsligt bli P.G.A. i omgivningens ögon/öron.
    Det är detta som många verkar ha svårt att förstå.
  • snorkan

men herregud.....läst inläggen från början där vissa har hakat upp sig på att TS skrev att det var en mörk man.
    Men HJÄLP......man behöver INTE vara rasistiskt lagt för att få med den informationen....hade ts hört killen prata finska hade hon förmodligen skrivit det åxå.

Det är ju sån jävla hysteri kring detta så man blir ju helt matt

i tv programmet efterlyst nämner man sådan här info.....irriterar sig folk på det också? jag bara undrar?!

• Natulcien
    Molgan 008 skrev 2014-01-09 13:05:12 följande:

När jag berättar något så lägger i alla fall jag oftast till detaljer om personen som jag berättar om, som jag tycker är mer eller mindre relevant för berättelsen. Nu vet jag inte om det var så väldigt relevant att beskriva mannens utseende på något vis alls här på FL, det kanske snarare är något för en polisanmälan.

Oavsett hur det ligger till med den saken så tycker jag att det är hemskt, och hemskt underligt, att fler reagerar på ordet "mörk" än vad det är som reagerar på att någon försökte stjäla ett barn. Vad är värre?

Kanske för att ingen ens vet om han verkligen tänkte stjäla barnet...?
Svar på tråden Försökte stjäla min bebis!!!