-
Ja, verkligen! Vad är viktigare att uppmärksamma, att någon försöker stjäla ett barn eller att någon beskriver en människa som mörk?smörblomman81 skrev 2014-01-09 12:21:57 följande:Herregud vad är det med folk här! En ung chockad mor skriver här för stöd och blir påhoppad för ordet mörk??? Sedan när var det fel att vara mörk? Det är ju ni som gör en grej av det som har problem tydligen! Finner inga ord och ni borde skämmas!
-
Natulcien skrev 2014-01-09 12:30:50 följande:Och 'mörk' är alltså en "avvikelse"? Nu blir jag mörkrädd på allvar.
Där jag bor så är ca 98% ljushyade och 2% mörkhyade så här kan man definitivt säga att någon som är mörk avviker från gängse mans utseende. Att vara mörk är inte avvikande i sig, men på samma sätt som att jag som är vit skulle sticka ut som en julgranskula bland ärtor i till exempel Etiopien, så sticker mörkhyade ut här där jag bor. Skinheads skulle dock sticka ut än mer, för någon sådan har jag aldrig tidigare sett där jag bor.
Det är inget fel i att inte se ut som de flesta andra på en plats, men ser man inte ut som de flesta andra så kommer de andra att lägga märke till det.
-
Natulcien skrev 2014-01-09 12:57:30 följande:Lägga märke till...ja, men därifrån till att måsta kommentera det..?
När jag berättar något så lägger i alla fall jag oftast till detaljer om personen som jag berättar om, som jag tycker är mer eller mindre relevant för berättelsen. Nu vet jag inte om det var så väldigt relevant att beskriva mannens utseende på något vis alls här på FL, det kanske snarare är något för en polisanmälan.
Oavsett hur det ligger till med den saken så tycker jag att det är hemskt, och hemskt underligt, att fler reagerar på ordet "mörk" än vad det är som reagerar på att någon försökte stjäla ett barn. Vad är värre? -
Nej, ingen kan veta om något i TS är sant eller ej, inklusive beskrivningen av mannens utseende. Hur som helst tycker jag att det är en väldigt liten detalj i sammanhanget.Natulcien skrev 2014-01-09 13:08:00 följande:Kanske för att ingen ens vet om han verkligen tänkte stjäla barnet...?
-
Jag har inget emot diskussionen i sig, ifrågasätta kan man alltid göra, men den är i fel tråd. Den här tråden handlar om ett eventuellt försök till att kidnappa ett barn, andra diskussioner kan man ha i andra trådar.Jennie med ie skrev 2014-01-09 13:16:21 följande:Det handlar ju inte vilket som är värst... Var det så att killen försökte stjäla TS barn kan de flesta av oss inte göra något åt det, hur mycket vi än vet att han var normallång och mörk typ. Däremot känner nog många att de kan och vill påverka attityderna kring det som diskussionen kommit att handla om.
-
På det sättet att vissa hellre märker ord än talar om vad som har hänt, tycker jag att det kan vara värt att försöka få folk att tänka efter på vad som är värst. Tråden handlar inte om vad som är värst, nej, för tråden handlar inte om hur man beskriver personers identitet överhuvudtaget, utan om försök till kidnappning av barn.Jennie med ie skrev 2014-01-09 14:14:39 följande:Då är du också med på att det inte handlar om vad som är värst? Att det faktum att en del av olika skäl i störst utsträckning skapar diskussion inte innebär en sådan värdering?
-
Jag tyckte att jag svarade på ditt inlägg, men jag antar att det är det där med värderingen som du vill ha ett närmare svar på. I sådana fall så, ja. Jag tycker att det är en indirekt värdering man gör när man struntar i TS frågeställning och istället märker ord. Då tycker man uppenbarligen att ordet är viktigare än händelsen.Jennie med ie skrev 2014-01-09 14:30:17 följande:Frågan förblev obesvarad dock. Men så får det väl vara då.
Till TS vill jag säga att jag hoppas att polisen får tag i personen som gjorde detta så att de kan ta in honom för förhör. Jag hoppas också att du slipper få några bestående men av det som hände. -
Känner du inte själv att du skämmer ut dig rätt mycket nu? Det är fritt fram att diskutera ordval, men jag tycker att man kan ta och göra det i en egen tråd. TS har nyss gått igenom en väldigt jobbig händelse och behöver inte utsättas för lynchning också.Natulcien skrev 2014-01-09 15:15:48 följande:Vilken frågeställning menar du?
Är det "Vad är det som händer????????????" du syftar på? Ja...det kan ju ingen svara på. Ingen vet vad mannens intention var. Ingen här kan göra något åt det som hände.
Om man aldrig får diskutera ordval utan bara händelser, när man dessutom befinner sig på ett diskussionsforum, så är det ju väldigt begränsat Tycker du inte?
Låt oss säga att en nyhetsuppläsare på Aktuellt rappoterar: "En blatte sköt idag vilt omkring sig på NK!" Då får alltså ingen reagera på ordvalet, utan får endast fokusera på skottlossningen i efterföljande diskussioner?
-
Natulcien skrev 2014-01-09 15:49:48 följande:Skämmer ut mig? Knappast. Och vad består lynchningen av? Jag har inte kallat TS för nedsättande ord. Jag bara belyste ett ordval. Jag har t.o.m. skrivit i tråden att TS ju har förklarat sitt ordval och att jag nu diskuterar generellt.
Själv har jag blivit kallad både empatilös, neger, rasist, "borde hålla tyst", kärring, PK, etc. i tråden, utan att jag själv ens har använt några tillmälen till någon (jo, ordet "naiv" använde jag...men det är det enda). Jag har inte ens nämnt ordet "rasist". Ganska intressant, tycker jag...
Skämma ut dig genom att jämställa ordet "mörk" med "blatte" till exempel. Det är som att jämställa ordet "jude" med "kroknäsa". De förstnämnda är sakliga och de andra är nedvärderande skällsord. Jag tycker att det är barnsligt att tro att man kan vinna en diskussion genom att dra saker till ytterligheter.
Att du har gjort TS illa på något vis har jag aldrig påstått. Jag har inte läst alla dina inlägg så jag kan i och för sig inte säga motsatsen heller, men hur som helst så var det inte det saken gällde. Jag tycker, vilket även moderatorena på FL brukar skriva, att man bör hålla sig OT i trådarna. Istället så fick TS påhopp för sitt ordval av rena lynchmobben.
Genom att säga till och vara med och diskutera så har jag också bidragit till den här trådens urspårning nu, det känns riktigt tråkigt. Jag hatar att trådar sällan får handla om det ursprungliga ämnet särskilt länge. -
Tsk, tsk, var nu inte en sådan bisserwasser.TrendyFarsa skrev 2014-01-20 10:52:06 följande:Moderat? Kan inte någon Socialdemokrat radera den!
*facepalm*