• TelmaGudbjorns

Försökte stjäla min bebis!!!

Jag var ute och gick med min vagn när en ung mörk man springer fram och rycker tag i min vagn medan jag pratar i telefon! Jag rycker tillbaks och frågar vad han håller på med, så tecknar han med handen och menar att han kan gå med vagnen och jag prata i telefon, och jag säger i chocktillstånd nej! Han börjar pilla i vagnen och jag kör iväg honom då han försvinner en helt annan väg! Vad händer??????????????

• Svar på tråden Försökte stjäla min bebis!!!
  • TelmaGudbjorns
    Natulcien skrev 2014-01-09 10:04:33 följande:
    Fast...hon berättade ju inte hur mannen såg ut. Inte ens senare i tråden. *Mörk' är det enda...och 'ung'. Inget vidare signalement. Men förhoppningsvis kan hon bättre när hon sitter hos polisen...
    Jag har givit all beskrivning jag kan om mannen till alla som har frågat. Och det borde du veta, som har läst säkert varje kommentar. Han var ca 173-178 lång, diskret klädd, svårt att komma ihåg viilka kläder och svart skägg stubb, normalbygd.

Känns dumt att ge dig ett riktigt signalement med tanke på att du aldrig frågade, utan började direkt med påhopp och bara fortsatt med det.

Detta hände vid gamla komvux i Varberg för dom som vill veta.

Förlåt för att jag svarar sent, men har inte viljat skriva på denna sidan för att jag känt mig väldigt påhoppad och mår redan dåligt över själva händelsen.

Jag kan dock säga att jag inte hade velat DIG natulcien nära MITT barn då du inte verkar se folk av den "mörkare" arten som människor, utan som något helt annat som jag inte vet vad.

Jag är stolt över min sambo som är av den "mörkare" sorten, och vi har betämt att låta våran son växa upp utan att vi ska influera honom med religion då vi är av olika tro, han får välja när han blir äldre om han ens gör det. Jag är stolt över att min son är både svensk och isländsk medborgare då jag inte är svensk själv, men sambon är det.

Jag tycker att det är rasistiskt av er att formulera på det här sättet.

Ps. Min sambo tyckte inte att jag skulle svara, men jag kunde inte hålla mig.
  • Queenie70
    Spacefrog skrev 2014-01-09 11:17:46 följande:
    Så himla härligt för er vita att ni inte kan förstå vad "problemet" är med folk. Måste vara underbart att leva i okunnighetens privilegie.
    Nu generaliserar du också inte sant...
  • chrissandra
    Queenie70 skrev 2014-01-09 11:24:39 följande:
    problemet är ju ATT man uppfattar en mörk människa som en "avvikelse"

Det är helt normalt skulle jag vilja säga. Vi uppmärksammar avvikelser.
  • Isbit
    Queenie70 skrev 2014-01-09 11:24:39 följande:
    problemet är ju ATT man uppfattar en mörk människa som en "avvikelse"

Var det inte bara att hon uppfattade människan som mörk? Lika som man skulle uppfattat att det var en kines? Eller albino?

Så fort man uppmärksammar ngns hudfärg är man alltså rasist?

Fy fan så löjligt

• Queenie70
    chrissandra skrev 2014-01-09 11:29:29 följande:

Det är helt normalt skulle jag vilja säga. Vi uppmärksammar avvikelser.
    Vilket ju då skvallrar om att om man anser att "mörk" är en viktig information att skriva på nåt plan betraktar en "mörk" människa som nåt avvikande.

Om en helt vanlig "svenssontyp" tränger sig före i kassakön, skulle antagligen en trådstart lyda. En jävla idiot trängde sig före....

Om det däremot var någon med ett "mörkt" utseende så är det väldigt troligt att en trådstart skulle lyda: En invandrarkille trängde sig före...

Det är så det brukar se ut, det står för nåt, och det är nåt man behöver uppmärksamma hos sig själv. 
    När folk sedan ifrågasätter på vilket sätt etniciteten spelar någon roll i sammanhanget så brukar det se ut ungefär som i denna tråd, att folk gapar om att det är oviktigt att det "bara" var en beskrivning utan värdering, och att de minsann har massor av invandrarvänner. Som om "invandrarvänner" skulle ge nån slags immunitet gentemot fördomar. Det gör det inte, och ord och hur man uttrycker sig ÄR viktigt att vara vaksam på, det betyder nåt, det säger något om en själv, och det finns inget fel med att ibland fundera över vad det står för, det som vi slentrianmässigt säger, utan större tanke. Det mår vi alla bra av att fundera på ibland.
  • Queenie70
    Isbit skrev 2014-01-09 11:36:11 följande:

Var det inte bara att hon uppfattade människan som mörk? Lika som man skulle uppfattat att det var en kines? Eller albino?

Så fort man uppmärksammar ngns hudfärg är man alltså rasist?

Fy fan så löjligt

Ja det ligger faktiskt nåt i att det står för nåt när vi automatiskt delar upp människor i etniciteter och hudfärg. Antagligen på ett omedvetet plan, men det finns där.
  • Klaraaa
    TelmaGudbjorns skrev 2014-01-08 15:39:35 följande:
    Jag var ute och gick med min vagn när en ung mörk man springer fram och rycker tag i min vagn medan jag pratar i telefon! Jag rycker tillbaks och frågar vad han håller på med, så tecknar han med handen och menar att han kan gå med vagnen och jag prata i telefon, och jag säger i chocktillstånd nej! Han börjar pilla i vagnen och jag kör iväg honom då han försvinner en helt annan väg! Vad händer??????????????
    Varför prata i telefon när du är ute och går med vagnen, ha uppmärksamheten på ditt barn i stället. Hoppas att du slipper åka ut för det fler gånger.
  • Isbit
    Queenie70 skrev 2014-01-09 11:38:06 följande:
    Vilket ju då skvallrar om att om man anser att "mörk" är en viktig information att skriva på nåt plan betraktar en "mörk" människa som nåt avvikande.

Om en helt vanlig "svenssontyp" tränger sig före i kassakön, skulle antagligen en trådstart lyda. En jävla idiot trängde sig före....

Om det däremot var någon med ett "mörkt" utseende så är det väldigt troligt att en trådstart skulle lyda: En invandrarkille trängde sig före...

Det är så det brukar se ut, det står för nåt, och det är nåt man behöver uppmärksamma hos sig själv. 
    När folk sedan ifrågasätter på vilket sätt etniciteten spelar någon roll i sammanhanget så brukar det se ut ungefär som i denna tråd, att folk gapar om att det är oviktigt att det "bara" var en beskrivning utan värdering, och att de minsann har massor av invandrarvänner. Som om "invandrarvänner" skulle ge nån slags immunitet gentemot fördomar. Det gör det inte, och ord och hur man uttrycker sig ÄR viktigt att vara vaksam på, det betyder nåt, det säger något om en själv, och det finns inget fel med att ibland fundera över vad det står för, det som vi slentrianmässigt säger, utan större tanke. Det mår vi alla bra av att fundera på ibland.

jag fattar fortfarande inte varför det är så "hemskt" att vara mörkhyad? Varför skulle det vara nåt som tystas ner?

Precis som tjocka. "säg inte att hon/han är tjock, men vi alla ser det men ingen får säga nåt"

fnys

• Isbit
    Queenie70 skrev 2014-01-09 11:39:19 följande:
    Ja det ligger faktiskt nåt i att det står för nåt när vi automatiskt delar upp människor i etniciteter och hudfärg. Antagligen på ett omedvetet plan, men det finns där.
    För att det är en skillnad som syns! inget att skämmas för
  • Queenie70
    Isbit skrev 2014-01-09 11:41:12 följande:

jag fattar fortfarande inte varför det är så "hemskt" att vara mörkhyad? Varför skulle det vara nåt som tystas ner?

Precis som tjocka. "säg inte att hon/han är tjock, men vi alla ser det men ingen får säga nåt"

fnys

Det är ingen som säger att det är hemskt att vara mörkhyad. Det "hemska" ligger i att vi delar upp människor utifrån etnicitet som nån slags "förklaringsmodell" för antisocialt beteende.

Angående din sista mening.....så vet jag inte riktigt vad jag ska svara...varför känns det viktigt för dig att hänvisa till en människa som "tjock" ...?
Svar på tråden Försökte stjäla min bebis!!!