• TelmaGudbjorns

Försökte stjäla min bebis!!!

Jag var ute och gick med min vagn när en ung mörk man springer fram och rycker tag i min vagn medan jag pratar i telefon! Jag rycker tillbaks och frågar vad han håller på med, så tecknar han med handen och menar att han kan gå med vagnen och jag prata i telefon, och jag säger i chocktillstånd nej! Han börjar pilla i vagnen och jag kör iväg honom då han försvinner en helt annan väg! Vad händer??????????????

• Svar på tråden Försökte stjäla min bebis!!!
  • Natulcien
    vampyria2 skrev 2014-01-09 09:58:31 följande:
    hur i helskotta kan diskussionen börja handla om TS har gjort rätt eller inte som har lagt ut ett signalement?
    Hon har blivit utsatt för något väldigt obehagligt och har väl förtusan rätt att berätta hur mannen i frågan såg ut och ta med de saker hon kommer ihåg utan att ni ska sitta och antyda att det är rasistiskt eller vad tusan ni är ute efter....är inte det hon har blivit utsatt för viktigare än den frågan???
    Fast...hon berättade ju inte hur mannen såg ut. Inte ens senare i tråden. *Mörk' är det enda...och 'ung'. Inget vidare signalement. Men förhoppningsvis kan hon bättre när hon sitter hos polisen...
  • Isbit
    Natulcien skrev 2014-01-09 10:04:33 följande:
    Fast...hon berättade ju inte hur mannen såg ut. Inte ens senare i tråden. *Mörk' är det enda...och 'ung'. Inget vidare signalement. Men förhoppningsvis kan hon bättre när hon sitter hos polisen...
    Det hör väl inte till saken att tala om signalement på FL
    Det var ju inte det tråden handlade om
  • vampyria2
    Natulcien skrev 2014-01-09 10:04:33 följande:
    Men vad spelar det för någon roll, jag antar att hon var upprörd när hon skrev tråden och kanske rädd över det som har hänt och ville bara få med det hon tänkte på, att det sen blev just mörk är väl för tusan inget att hänga upp sig på, det som har hänt henne är väl fortfarande lika hemskt och något som hon behöver ha stöttning i...han som utsatte henne för detta behöver inte stöttning i att ha blivit kallad mörk när han faktiskt var en mörk ung man, varför skulle det vara så hemskt att berätta det? Betyder det att alla mörka män är läskiga i dina ögon eller? Vi andra förstår att det var just den här mannen som har gjort detta och just den här mannen var mörk, varken mer eller mindre.
  • Natulcien
    Isbit skrev 2014-01-09 10:09:16 följande:
    Det hör väl inte till saken att tala om signalement på FL
    Det var ju inte det tråden handlade om
    Nej, Precis. Men det är ju det folk ropar efter här...
  • Natulcien
    vampyria2 skrev 2014-01-09 10:23:54 följande:
    Men vad spelar det för någon roll, jag antar att hon var upprörd när hon skrev tråden och kanske rädd över det som har hänt och ville bara få med det hon tänkte på, att det sen blev just mörk är väl för tusan inget att hänga upp sig på, det som har hänt henne är väl fortfarande lika hemskt och något som hon behöver ha stöttning i...han som utsatte henne för detta behöver inte stöttning i att ha blivit kallad mörk när han faktiskt var en mörk ung man, varför skulle det vara så hemskt att berätta det? Betyder det att alla mörka män är läskiga i dina ögon eller? Vi andra förstår att det var just den här mannen som har gjort detta och just den här mannen var mörk, varken mer eller mindre.
    Precis. Det var inget signalement hon skulle avge. Men ändå skriker folk "Får man inte ge signalement nu heller!?". Det är de ropen jag besvarar...

Och hur kan du få det till att jag "stöttar" mannen i fråga? Jag diskuterar generella frågor här. Visst, det är OT, men det var den vägen tråden tog.

Stöttning får TS förhoppningsvis av familj och vänner. Men om jag inte har fel så är FL ett dikussionsforum...
  • chrissandra
    Natulcien skrev 2014-01-09 10:30:31 följande:
    Nej, Precis. Men det är ju det folk ropar efter här...

Knappt någon hade ens reagerat om inte du började slå på stora trumman angående ordet "mörk".
    Tänk att det kan vara så laddat?
    Något är väldigt galet...
  • Snöviolen

Det är ju skrattretande hur vissa personer kan tycka att en mörk man kan uppfattas som något rasistiskt.

• Queenie70
    chrissandra skrev 2014-01-09 10:43:04 följande:

Knappt någon hade ens reagerat om inte du började slå på stora trumman angående ordet "mörk".
    Vet inte om det är så enormt galet att människor reagerar på att man vanemässigt (säkert utan ondskefulla avsikter) delar upp människor i mörk/ljus och etiketterar utifrån etnicitet. Jag tycker nog det är rätt bra att man reagerar på det i alla sammanhang för att folk ska tänka till. Ett signalement är knappast relevant i sammanhanget. Jag är tror inte att det är en slump att man tar med ordet i beskrivningen av händelsen. Det är ingen slump och det står för NÅT, som man antagligen inte själv har klart för sig. Om mannen i fråga hade varit mellanblond, så är jag tämligen övertygad om att TS inte hade skrivit, "en ung, mellanblond man". Det ligger i sakens natur att vi fäster sig vid det som avviker från det som vi omedvetet uppfattar som norm. Och just det att vi fortfarande uppfattar en "mörk" person som nåt som avviker, är nåt vi har att jobba pål...
  • Natulcien
    chrissandra skrev 2014-01-09 10:43:04 följande:

Mmm...ibland behövs den där trumman...

Det som är galet är folk som är så totalt omedvetna om sånt här.
  • Medvind2012

Det här är sannerligen inte klokt! I trådstarten står "ung mörk man", och genast blir det ett ramaskri, "är TS rasist?!" Hade det stått "ung blond man" så är jag helt säker på att inte en människa hade reagerat! Den här utvecklingen är skrattretande, hur orkar ni?

Svar på tråden Försökte stjäla min bebis!!!