• TelmaGudbjorns

Försökte stjäla min bebis!!!

Jag var ute och gick med min vagn när en ung mörk man springer fram och rycker tag i min vagn medan jag pratar i telefon! Jag rycker tillbaks och frågar vad han håller på med, så tecknar han med handen och menar att han kan gå med vagnen och jag prata i telefon, och jag säger i chocktillstånd nej! Han börjar pilla i vagnen och jag kör iväg honom då han försvinner en helt annan väg! Vad händer??????????????

• Svar på tråden Försökte stjäla min bebis!!!
  • Solrosens
    Solrosens skrev 2014-01-08 23:38:57 följande:
    Även svenskar kan vara mörka. Tolkar det inte per definition som svarg. Är det fakta att denna mannen var mörk så är det! Var är rasismen?

*svart
  • taquine

Skulle vara intressant att veta om (vilket jag verkligen inte hoppas eller tror) Natulcien blir påhoppad , misshandlad , rånad , våldtagen  av någon som inte är "ljus" hur hon skulle beskriva personen utan att vara rädd för att  anklagas vara rasist

Jag älskar att du älskar mig som jag älskar mig
  • Tom Araya
    Natulcien skrev 2014-01-08 16:23:55 följande:
    Varför kände du att det var viktigt att använda ordet 'mörk'?
    Natulcien skrev 2014-01-08 16:23:55 följande:
    Varför kände du att det var viktigt att använda ordet 'mörk'?
    För att detta är Sverige, med (fortfarande) en majoritet ljushyade svenskar och att då mörkhyad fortfarande anses vara avvikande.

Om det finns 90 blå kulor och 10 röda kulor i en burk så är det viktigare att poängtera färgen om du fått en röd än en blå, då röd kula kan anses avvika från det mest vanliga. Specificeras inte färgen kan man anta att den är blå.

Svårare än så är det inte.

Fjantig fanatism att läsa in rasism i detta och blunda för annan logik.

• studentbruttan29

Varför skulle hon inte använda ordet "mörk"..det är ett signalament som polisen säkert också ville veta. Det är väl inte så bra att polisen springer runt och letar efter en vit man om det var en mörk? Alla är inte rasister bara för att man berättar vilken färg personen hade.

• tessylin

Oom det hade varit en blond tjej som försökte sno barnet hade nog ts skrivit just det " en blond tjej". Hon beskrev ju bara hur killen såg ut.

• OLilly

Var är ni alla PK-tjänare när alla rasistiska påhopp haglar över alla invandrare och flyktingar? Det är ju absurt att fara fram som en mobb i tråden så fort ordet "mörk" har uttalats. Saken gällde väl knappast utseendet på en man!? 

Hoppas i alla fall att den mannen (eller någon annan för den delen) inte lyckas en annan gång heller.  

Either appear as you are or be as you appear - Mevlana
  • Agnescecila

Sen blir detta lite larvigt! Det känns som om PK folket blir lite för PK då de hugger ifrån på direkten. I detta fallet hade PK folket rätt. Hon skrev att en mörk man kom fram. Jag tolkade att det var en mörk man..........som kanske var vithårig och blå ögon.  Om det kommer en mörkklädd man fram till mig och rånar mig, skulle jag beskriva den mannen som mörk. Om vi tar filmen Mio min Mio. Där har Katro ( tror jag han hette) många mörka soldater. Vad jag vill minnas var alla vithudade. Så innan man skriver var du tvungen att skriva att han är mörk. Frågan är befogad om Ts skrivit att han var mörkhyad.
    Sen tycker jag att man inte får beskriva en människas hudfärg. Som om det vore något fult och skamfullt.
    Jag undrar var PK folket är när någon beskrivs som fet? Anorektisk? Var finns ni när någon kallar någon annan CP skadad. Var finns PK i att kalla någon DAMP unge? Detta är inget påhopp till någon. Men vissa saker kan betyda mer än en sak. Vissa filmer beskrivs som mörka. Innebär det då att de är inspelad på natten?

TS: Det kan finnas många orsaker till mannens beteende. Hans uppfostran är kanske att man ska hjälpa till. Han tyckte kanske du såg ut som om du behövde hjälp. Eller ville han stjäla något i dina fickor eller något som låg i vagnen. Eller var det barnet. Det är bra att du kontaktat polisen om detta kommer upprepas för någon annan.

• Tom Araya
    Agnescecila skrev 2014-01-09 00:56:13 följande:
    Sen blir detta lite larvigt! Det känns som om PK folket blir lite för PK då de hugger ifrån på direkten. I detta fallet hade PK folket rätt. Hon skrev att en mörk man kom fram. Jag tolkade att det var en mörk man..........som kanske var vithårig och blå ögon.  Om det kommer en mörkklädd man fram till mig och rånar mig, skulle jag beskriva den mannen som mörk. Om vi tar filmen Mio min Mio. Där har Katro ( tror jag han hette) många mörka soldater. Vad jag vill minnas var alla vithudade. Så innan man skriver var du tvungen att skriva att han är mörk. Frågan är befogad om Ts skrivit att han var mörkhyad.
    Sen tycker jag att man inte får beskriva en människas hudfärg. Som om det vore något fult och skamfullt.
    Jag undrar var PK folket är när någon beskrivs som fet? Anorektisk? Var finns ni när någon kallar någon annan CP skadad. Var finns PK i att kalla någon DAMP unge? Detta är inget påhopp till någon. Men vissa saker kan betyda mer än en sak. Vissa filmer beskrivs som mörka. Innebär det då att de är inspelad på natten?

TS: Det kan finnas många orsaker till mannens beteende. Hans uppfostran är kanske att man ska hjälpa till. Han tyckte kanske du såg ut som om du behövde hjälp. Eller ville han stjäla något i dina fickor eller något som låg i vagnen. Eller var det barnet. Det är bra att du kontaktat polisen om detta kommer upprepas för någon annan.
    Väldigt missvisande beskrivning att ange mörk klädsel endast som mörk man/kvinna och inte specificera att det gäller klädseln.
  • Nashico

... Oj oj... 

Jag rekommenderar TS att skriva en ny tråd där MÖRK ( eller all slags etnicitet) utesluts. 

Läskig händelse dock :S

• Deniisen

Helt sjukt att dom flesta i tråden verkar reagera mer på att hon beskrev vilken hudfärg mannen hade, än att någon kanske försökte ta hennes barn!?! :s

Svar på tråden Försökte stjäla min bebis!!!