• TelmaGudbjorns

Försökte stjäla min bebis!!!

Jag var ute och gick med min vagn när en ung mörk man springer fram och rycker tag i min vagn medan jag pratar i telefon! Jag rycker tillbaks och frågar vad han håller på med, så tecknar han med handen och menar att han kan gå med vagnen och jag prata i telefon, och jag säger i chocktillstånd nej! Han börjar pilla i vagnen och jag kör iväg honom då han försvinner en helt annan väg! Vad händer??????????????

• Svar på tråden Försökte stjäla min bebis!!!
  • taquine
    Nashico skrev 2014-01-08 21:43:15 följande:

... Angående allas påhopp om mörk (och allt som kom efter). Det är en händelse som någon av oss mkt väl skulle kunna ha vittnat över. Vi skulle kanske kunna kommit med tips osv till polisen. 

Jag är själv inte blond och blåögd... Varken jag eller de jag känner (som inte ser så svensson ut) tar illa vid när de beskriver hur vi ser ut. Det är ju så vi ser ut! Håll er till ämnet

Håller med, fan vad trött jag blir på alla PK nissar härinne. Naturligtvis ska TS skriva att han var mörk när han var det och det inte RASISM (lär er för helvete vad rasist innebär) Kan tillägga att min dotter som jobbar extra på pressbyrån blev rånad häromveckan av två "modiga" SVARTA män , skulle hon inte sagt det till polisen för det hade varit rasism då ? Skämmes{#emotions_dlg.djavulsk} ta mig fan
  • chrissandra
    Natulcien skrev 2014-01-08 22:25:17 följande:
    Det är självklart inte dåligt att vara mörk. Lika lite som det är dåligt att vara lång, skallig, kinesisk, skelögd eller halt.
    Det är hur ord används och i vilken kontext, som skapar en nedsättande ton.

Ingenting i trådstarten talar nedsättande om egenskapen "mörk" utan ordet används i ett beskrivande syfte.
  • Vissla
    Nashico skrev 2014-01-08 21:43:15 följande:
    ... Angående allas påhopp om mörk (och allt som kom efter). Det är en händelse som någon av oss mkt väl skulle kunna ha vittnat över. Vi skulle kanske kunna kommit med tips osv till polisen.    Jag är själv inte blond och blåögd... Varken jag eller de jag känner (som inte ser så svensson ut) tar illa vid när de beskriver hur vi ser ut. Det är ju så vi ser ut! Håll er till ämnet

Va? :-O menar du att... Ni vet... Hur ni ser ut?
  • fibbe
    Natulcien skrev 2014-01-08 21:45:33 följande:
    Ja, när någon påpekar sånt här så viftas det ofta bort som "PK" och det flinas och höjs på ögonbryn. Det har blivit rumsrent att uttala sig nedsättande...tyvärr.
    Men att uttala sig nedsättande? Kom igen... Det VAR ju en mörk man? Vart är det nedsättande att skriva ut signalementen? Hade han varit över två meter lång,eller haft glasögon,eller haft långt hår,eller varit finnig i ansiktet så hade hon säkert skrivit det också/istället, eller hade det också varit nedvärderande? 

Man kan ju inte öppna munnen förens det kommer nån och skriker rasist nu för tiden.... 
  • Ms Pepper
    Natulcien skrev 2014-01-08 21:22:55 följande:
    Nja, det mest oempatiska i tråden handlar ju om att folk inte längre bryr sig om vad som sägs och hur.

Vad vet du om empati! Du har visat allt annat än empati. Har du barn? Vet du hur det känns att vara sårbar med en barnvagn? Det är du som inte har brytt dig om vad som sagts.
  • Happy14
    Ms Pepper skrev 2014-01-08 23:21:49 följande:
    Vad vet du om empati! Du har visat allt annat än empati. Har du barn? Vet du hur det känns att vara sårbar med en barnvagn? Det är du som inte har brytt dig om vad som sagts.

Håller med. Det är bara att ignorera sådana människor. De livnär sig på uppmärksamhet.
  • Happy14
    Happy14 skrev 2014-01-08 23:25:04 följande:
    Håller med. Det är bara att ignorera sådana människor. De livnär sig på uppmärksamhet.

Syftar givetvis på dig, natulcien.
  • Isbit

Varför reagerar ni på att hon skriver mörk?

Är det skämmigt att vara mörk? En del ÄR mörka. Vafan får man inte skriva det för..
    så löjligt
    det enda det betyder är att personen var just mörk.

• Falajänta

Men fy så obehagligt TS! Väldigt bra att du anmälde det!
    Hoppas att han inte försöker igen..hua!

OT (liksom de flesta andra här)
    TS beskrev mannen som mörk. Beskrev. TS skrev inget kränkande om mannen. Så varför ska det alltid hakas upp så fort man nämner en mörkare hudfärg?
    Det som faktiskt är smått komiskt med det hela är att det är få mörkhyade som faktisk känner sig kränkta över att någon nämner just "mörk/mörkhyad". De som blossar upp mest är, av någon anledning, oftast inte alls särskilt mörka.

En annan sak jag har tänkt på ang. hela debatten "nu-får-vi-raseriutbrott-när-någon-har-nämnt-ordet-mörkhyad", varför ska det jämt och ständigt påpekas hur fel det är att uttrycka sig så? Är det så hemskt?
    Jag har vänner som inte har några problem om man/någon nämner dm som mörkhyade. Inte heller mina ljushyade vänner tar illa upp att bli kallade för det dom är, ljusa.

Varför är det så fel att nämna att den unga mannen var mörk? Trots allt, så var han ju det. Det är inte rasistiskt alls, och man behöver inte vara en SD anhängare för den delen heller.

Godnatt FL.

TS, hoppas det inte blir allt för svårt att sova ikväll..Kram!

Du är du och jag är jag, vem är dummast?
  • Solrosens

Även svenskar kan vara mörka. Tolkar det inte per definition som svarg. Är det fakta att denna mannen var mörk så är det! Var är rasismen?

Svar på tråden Försökte stjäla min bebis!!!