• TelmaGudbjorns

Försökte stjäla min bebis!!!

Jag var ute och gick med min vagn när en ung mörk man springer fram och rycker tag i min vagn medan jag pratar i telefon! Jag rycker tillbaks och frågar vad han håller på med, så tecknar han med handen och menar att han kan gå med vagnen och jag prata i telefon, och jag säger i chocktillstånd nej! Han börjar pilla i vagnen och jag kör iväg honom då han försvinner en helt annan väg! Vad händer??????????????

• Svar på tråden Försökte stjäla min bebis!!!
  • Tow2Mater
    Natulcien skrev 2014-01-08 18:53:19 följande:
    Hur ska jag då tolka att just ordet 'mörk' "kan ge en fingervisning till läsaren att det kan handla om bristande kunskaper i svenska, och inte bara ren efterblivenhet."

Du ska tolka det som att en mörk person med detta beteende kan statistikt sett i större grad vara en invandre med språkproblem än om det är en vit person med samma beteende. Ar det en vit person kan det ju handla om samma problem, men statistikt sett i mindre utsträcking. Ar det en vit person kan man kanske anta efterblivenhet i större utsträckning än språkproblem, fast efterblivenhet naturligtvis kan finnas även hos mörka personer. En del kan naturligtvis ha båda, men statistikt sett är nog den risken ganska låg. Blev det klarare?
  • enmodigman

Vad hemskt. Men vad ska man göra, rösta på sverigedemokraterna nästa val?

• enmodigman
    Natulcien skrev 2014-01-08 16:23:55 följande:
    Varför kände du att det var viktigt att använda ordet 'mörk'?

Hudfärg är viktigt för rasister.
  • Natulcien
    fluu skrev 2014-01-08 18:55:06 följande:
    Wow, det dröjde hela TIO inlägg innan den kom!
    Ja. Obehagligt att ingen reagerade.
  • Natulcien
    Tow2Mater skrev 2014-01-08 18:59:33 följande:
    Du ska tolka det som att en mörk person med detta beteende kan statistikt sett i större grad vara en invandre med språkproblem än om det är en vit person med samma beteende. Ar det en vit person kan det ju handla om samma problem, men statistikt sett i mindre utsträcking. Ar det en vit person kan man kanske anta efterblivenhet i större utsträckning än språkproblem, fast efterblivenhet naturligtvis kan finnas även hos mörka personer. En del kan naturligtvis ha båda, men statistikt sett är nog den risken ganska låg. Blev det klarare?
    Jag blev klarare över hur fördomar fungerar, i alla fall.
  • TelmaGudbjorns
    Natulcien skrev 2014-01-08 18:46:22 följande:
    Jag har inga baktankar. Jag undrade bara över ordet 'mörk' eftersom jag upplevde att ordet var överflödigt i sammanhanget. Smygrasister slinker gärna in sådana ord när de pratar om folk som har betett sig illa, och jag avskyr smygrasism och reagerar alltid starkt på det. Men eftersom du tydligen alltid benämner folk med nationalitet eller ljus/mörk (?) så var min reaktion också överflödig och gäller inte dig.

Fast du skriver förstås inte om bebisen är 'mörk' eller 'ljus'..?
    Min bebis kommer ifrån centralasien, hans pappa är muslim och har bott i Sverige sedan han var 14, så han pratar Svenska och är svensk medborgare till skillnad från mig som är Isländsk medborgare. Vill ni ha mera info så säg till. Ni är fan rasister allihop som ska haka er upp på sånt, vi är alla människor och inget annat!
  • Tow2Mater
    TelmaGudbjorns skrev 2014-01-08 19:34:32 följande:
    Min bebis kommer ifrån centralasien, hans pappa är muslim och har bott i Sverige sedan han var 14, så han pratar Svenska och är svensk medborgare till skillnad från mig som är Isländsk medborgare. Vill ni ha mera info så säg till. Ni är fan rasister allihop som ska haka er upp på sånt, vi är alla människor och inget annat!
    For oss "invandrare" och etniskt mutlikulturella familjer verkar det ofta vara naturligt att hänvisa till just etnicitet, hudfärg, etc, medan det for många infodda vita svenskar i Sverige verkar vara en mycket tabubelagd sak att ens reflektera over, än mindre nämna. Undrar varfor.
  • Emeli
    Natulcien skrev 2014-01-08 16:23:55 följande:
    Varför kände du att det var viktigt att använda ordet 'mörk'?
    Det undrar jag också.
  • TelmaGudbjorns

Ps dags att hälsa hejdå till familjeliv för gott. Jag och min älskade regnbågsfamilj säger hejdå, och gott nytt år. Känner inte att man behöver tillhöra en lekstuga full av mobbing. Jag blev inte medlem här för detta. Jag trodde att man blev medlem här för att få stöd genom vått och torrt. Och alla er som stör er på att jag skrev att min son är "från" centralasien så ska jag skriva rätt innan ni blir helt galna. Hans pappa är därifrån och jag är ifrån island. Byebye!

• Liwwe

Kan vi IDAG släppa att TS beskrev människan som "mörk" och gå vidare till det ursprungliga ämnet?! Om det var rasistiskt att beskriva en person som mörk är det väl könsdiskriminering att uttala sig om att personen var man också. TS har förklarat och motiverat varför hon beskrev personen såsom hon gjorde, hon ville att andra i Varbergsområdet skulle veta det lilla som hon uppfattade av den mörka, unga mannen. Så. Slutdiskuterat. Sluta pilla naveln och hacka på andras ordval, och bidra med konstruktiva åsikter och tankar till tråden istället. 

JAAAAG tycker att det låter jätteläskigt och undrar vad sjutton han hade tänkt göra när han fått vagnen med tillhörande barn och sprungit ifrån dig? :(

Svar på tråden Försökte stjäla min bebis!!!