• TelmaGudbjorns

Försökte stjäla min bebis!!!

Jag var ute och gick med min vagn när en ung mörk man springer fram och rycker tag i min vagn medan jag pratar i telefon! Jag rycker tillbaks och frågar vad han håller på med, så tecknar han med handen och menar att han kan gå med vagnen och jag prata i telefon, och jag säger i chocktillstånd nej! Han börjar pilla i vagnen och jag kör iväg honom då han försvinner en helt annan väg! Vad händer??????????????

• Svar på tråden Försökte stjäla min bebis!!!
  • Tom Araya
    Natulcien skrev 2014-01-08 16:57:12 följande:
    Och varför är det viktigt vilket land han kom ifrån? Du kunde ha skrivit "...en man.." bara..?

Då kan man även ifrågasätta om antal, ålder, kön, art o.s.v. är viktigt.

TS beskrev personens agerande och utseende, det finns inget fel i det.
  • Tom Araya
    Natulcien skrev 2014-01-08 16:58:36 följande:
    Ok...så i det fallet så hade du skrivit: "Jag var ute och gick med min vagn när en svensk man springer fram och rycker tag i min vagn..."
    I Sverige kan man anta att icke specificerat utseende/ursprung är svensk/ljushyad (än så länge i alla fall, lite beroende på i vilken ort då...).
  • Tom Araya
    Deniisen skrev 2014-01-09 01:07:10 följande:
    Helt sjukt att dom flesta i tråden verkar reagera mer på att hon beskrev vilken hudfärg mannen hade, än att någon kanske försökte ta hennes barn!?! :s
    Hon kanske t.o.m. skulle ha låtit honom ta vagnen med barnet, för att inte kränka denna mörka man.... Drömmer
  • Tom Araya
    puss skrev 2014-01-08 17:50:30 följande:
    Tydligen dra vagnen åt henne när hon talade i telefon, som ts beskriver det. Om du läste det, inte vet jag. Vissa läser inte.
    Sannolikt? Varför skulle en okänd man göra något sådant?
    Han kan ju förstås haft en skruv lös och lite omedvetet plumpt bara velat visa välvilja.
  • OLilly

Mörk för mig är en mörkhyad man oavsett vilket land han kommer ifrån eller eller en man med mörka drag som tex. en sydlänning kan vara. Eller som romer kan vara, som TS skriver. Sen behöver man inte analysera sönder ordet mörk eller märka ord. TS är upprörd och det är ju förståeligt. Att hon beskriver mannen utifrån hur han såg ut är ju helt naturligt. Löjligt är det att censurera signalementen. Hade det varit en asiatisk kvinna, tex. från Kina eller Japan så hade hon säkert beskrivit henne så.
    Att bara skriva att det var en man hade också räckt, men TS ger signalement som kan vara en hjälp på traven för att gripa mannen. Man kanske ska ha extra koll liksom. Kanske hade han onda avsikter iaf? Obehagligt är det helt klart. Jag hade antagligen reagerat lika om någon främmande ville röra eller hålla mitt barn. Tänk att en främmande person vill gå iväg med barnvagnen med ditt barn i!  

Either appear as you are or be as you appear - Mevlana
  • Tom Araya
    Natulcien skrev 2014-01-08 18:40:23 följande:
    Ok. Lite ovanligt sätt att uttrycka sig bara. Jag har faktiskt aldrig hört någon säga; "Den svenska expediten glömde slå in chokladkakan när jag var också handlade." eller "Den där svenska nyhetsuppläsaren pratar så otydligt tycker jag" eller " En svensk kille smet före i kön till bankomaten." när de berättar om sin dag t.ex..

Kanske för att vi bor i Sverige.

I Kenya hade ditt exempel på man/kvinna troligen beskrivits som vit/ljushyad eller liknande.
  • Tom Araya
    OLilly skrev 2014-01-09 01:15:43 följande:
    Mörk för mig är en mörkhyad man oavsett vilket land han kommer ifrån eller eller en man med mörka drag som tex. en sydlänning kan vara. Eller som romer kan vara, som TS skriver. Sen behöver man inte analysera sönder ordet mörk eller märka ord. TS är upprörd och det är ju förståeligt. Att hon beskriver mannen utifrån hur han såg ut är ju helt naturligt. Löjligt är det att censurera signalementen. Hade det varit en asiatisk kvinna, tex. från Kina eller Japan så hade hon säkert beskrivit henne så.
    Att bara skriva att det var en man hade också räckt, men TS ger signalement som kan vara en hjälp på traven för att gripa mannen. Man kanske ska ha extra koll liksom. Kanske hade han onda avsikter iaf? Obehagligt är det helt klart. Jag hade antagligen reagerat lika om någon främmande ville röra eller hålla mitt barn. Tänk att en främmande person vill gå iväg med barnvagnen med ditt barn i!  
  • englasmamma86

verkligen hemskt TS och bra att du gjort en polisanmälan! 

sen blir jag bara så fruktansvärt ARG på personer som hela tiden ska anklaga personer för att vara rasister.
    Helt seriöst det har ingenting med tråden att göra att prata om detta.
    Det är även väsentligt med beskrivningen "mörk" när man skriver sin historia. tror verkligen inte TS la någon tyngd i det alls utan skrev det som kom upp i huvudet bara.

ska efterlyst oxå sluta beskriva personer?, vit,gul jacka,mörkhyad,ect ect? då kan vi ju sluta beskriva personer som "vit" oxå för jag blir så enormt ledsen över detta rasistiska ord ;) vilka patetiska människor som det finns!!!!

• Tom Araya
    Natulcien skrev 2014-01-08 18:47:36 följande:
    Ja...men då är det väl lika viktigt att ta med färg på jackan, längd på hår, typ av skor, längd etc...? Eller? Så det kan ju knappast ha varit anledningen...
    Om man minns det är det viktigt för signalementet, ja.

En tanke som slår upp i mitt huvud, är om TS är ute efter att höra efter om andra råkat ut för liknande och om det finns någon "grupp" människor som ligger bakom fallen.
    Motsvarande exempel är de varningar som utgått för oseriösa svartjobbarfirmor som varje sommar kommer från England och Irland och gör billiga men usla asfalterings- och anläggningsarbeten, eller grupper med ficktjuvar från vissa östeuropeiska länder eller liknande.
Svar på tråden Försökte stjäla min bebis!!!