• TelmaGudbjorns

Försökte stjäla min bebis!!!

Jag var ute och gick med min vagn när en ung mörk man springer fram och rycker tag i min vagn medan jag pratar i telefon! Jag rycker tillbaks och frågar vad han håller på med, så tecknar han med handen och menar att han kan gå med vagnen och jag prata i telefon, och jag säger i chocktillstånd nej! Han börjar pilla i vagnen och jag kör iväg honom då han försvinner en helt annan väg! Vad händer??????????????

• Svar på tråden Försökte stjäla min bebis!!!
  • Natulcien
    Queenie70 skrev 2014-01-09 10:49:13 följande:
    Vet inte om det är så enormt galet att människor reagerar på att man vanemässigt (säkert utan ondskefulla avsikter) delar upp människor i mörk/ljus och etiketterar utifrån etnicitet. Jag tycker nog det är rätt bra att man reagerar på det i alla sammanhang för att folk ska tänka till. Ett signalement är knappast relevant i sammanhanget. Jag är tror inte att det är en slump att man tar med ordet i beskrivningen av händelsen. Det är ingen slump och det står för NÅT, som man antagligen inte själv har klart för sig. Om mannen i fråga hade varit mellanblond, så är jag tämligen övertygad om att TS inte hade skrivit, "en ung, mellanblond man". Det ligger i sakens natur att vi fäster sig vid det som avviker från det som vi omedvetet uppfattar som norm. Och just det att vi fortfarande uppfattar en "mörk" person som nåt som avviker, är nåt vi har att jobba pål...
    Precis. Skönt att se lite medvetenhet i tråden.

Nu tror jag inte att TS är "ondskefull" utan bara väldigt naiv. Men man kan göra skada med naivitet också. Och nej, någon slump är det sällan när folk uttrycker sig så.

De arga i tråden saknar förmågan till helhetsperspektiv. Att se ord mer än som bara ord. Att se samhällstendenser och historiska perspektiv.

Det påminner om de som "hatar" ordet 'hen'. "Får inte män vara män och kvinnor vara kvinnor längre!?" skriks det. Som om det över huvud taget hade med saken att göra...
  • Natulcien
    Medvind2012 skrev 2014-01-09 10:53:38 följande:
    Det här är sannerligen inte klokt! I trådstarten står "ung mörk man", och genast blir det ett ramaskri, "är TS rasist?!" Hade det stått "ung blond man" så är jag helt säker på att inte en människa hade reagerat! Den här utvecklingen är skrattretande, hur orkar ni?
    Fast...det hade aldrig stått "ung blond man"...det är liksom det som är poängen här...
  • Snöviolen
    Natulcien skrev 2014-01-09 10:56:06 följande:
    Fast...det hade aldrig stått "ung blond man"...det är liksom det som är poängen här...
    Det hade det säkert gjort, för skulle någon försöka ha tagit mitt barn, så hade jag i alla fall skrivit hur personen sett ut oavsett om han var mörk, ljus eller albino.
  • Psykologistuderande
    Snöviolen skrev 2014-01-09 10:45:31 följande:
    Det är ju skrattretande hur vissa personer kan tycka att en mörk man kan uppfattas som något rasistiskt.
    Jag håller med om det. Samtidigt är det så att rasisterna letar just sådana här historier för att kunna understryka sitt eget hat. Tyvärr. 

/Linda
  • Gott svart kaffe
    Snöviolen skrev 2014-01-09 10:58:45 följande:
    Det hade det säkert gjort, för skulle någon försöka ha tagit mitt barn, så hade jag i alla fall skrivit hur personen sett ut oavsett om han var mörk, ljus eller albino.

Precis, jag hade beskrivit precis hur personen såg ut, även här på FL. Bara bra att ett signalement kommer ut i olika medier. Varbergsbor kanske också hänger här och då tycker jag det är relevant. Lite synd bara att TS inte kunde ge en noggrannare beskrivning av personens utseende, "mörk" är lite luddigt kan jag tycka.
  • Indigo
    Queenie70 skrev 2014-01-08 21:15:25 följande:
    Fast nu låter det väl snarare som att det var en gränslös människa utan takt och känsla för vad som är acceptabelt som försökte "hjälpa till" att köra barnvagnen medans ts pratade i tel. Snarare än att det var ett kidnappningsförsök
    Det är lätt att tänka bakåt när förvirringen tar fart
  • Natulcien
    Snöviolen skrev 2014-01-09 10:58:45 följande:
    Du säger det ja... och flera i tråden har efterkonstruerat att de minsann hade uttryckt även "blondhet" eller "ljushet", men...med all respekt...hittills har jag då inte sett någon faktiskt uttrycka sig så...

Till polisen vid avgivande av signalement hade nog alla gjort det, men inte när man bara slänger ur sig något i förbifarten...
  • Psykologistuderande
    TelmaGudbjorns skrev 2014-01-08 19:34:32 följande:
    Min bebis kommer ifrån centralasien, hans pappa är muslim och har bott i Sverige sedan han var 14, så han pratar Svenska och är svensk medborgare till skillnad från mig som är Isländsk medborgare. Vill ni ha mera info så säg till. Ni är fan rasister allihop som ska haka er upp på sånt, vi är alla människor och inget annat!
    Väldigt obehaglig historia och det är bra att du har anmält det till polisen.

Jag kan på ett sätt förstå att du reagerar så som du gör, men jag förstår också "andra sidan" i diskussionen här. Det är så många gånger som trådar har startats på FL som har mynnat ut i främlingsfientlighet varmed jag antar att människor här är väl luttrade (mig inkluderad) och reagerar för snabbt.

/Linda
  • Natulcien
    Psykologistuderande skrev 2014-01-09 11:08:29 följande:
    Väldigt obehaglig historia och det är bra att du har anmält det till polisen.

Jag kan på ett sätt förstå att du reagerar så som du gör, men jag förstår också "andra sidan" i diskussionen här. Det är så många gånger som trådar har startats på FL som har mynnat ut i främlingsfientlighet varmed jag antar att människor här är väl luttrade (mig inkluderad) och reagerar för snabbt.

/Linda
  • chrissandra
    Queenie70 skrev 2014-01-09 10:49:13 följande:
    Vet inte om det är så enormt galet att människor reagerar på att man vanemässigt (säkert utan ondskefulla avsikter) delar upp människor i mörk/ljus och etiketterar utifrån etnicitet. Jag tycker nog det är rätt bra att man reagerar på det i alla sammanhang för att folk ska tänka till. Ett signalement är knappast relevant i sammanhanget. Jag är tror inte att det är en slump att man tar med ordet i beskrivningen av händelsen. Det är ingen slump och det står för NÅT, som man antagligen inte själv har klart för sig. Om mannen i fråga hade varit mellanblond, så är jag tämligen övertygad om att TS inte hade skrivit, "en ung, mellanblond man". Det ligger i sakens natur att vi fäster sig vid det som avviker från det som vi omedvetet uppfattar som norm. Och just det att vi fortfarande uppfattar en "mörk" person som nåt som avviker, är nåt vi har att jobba pål...
    Ursäkta men det kan väl i alla fall inte vara konstig att något som är annorlunda avviker?
    Behöver inte vara dåligt.
    Det är helt normalt att uppmärksamma avvikelser.

Jag var vid ett tillfälle i ett rum med bara svarta människor, jag slår vad om att de uppmärksammade mig och att de även refererat till mig som vit och jag hade gjort något galet och de vill beskriva händelsen.

Ex. "Den vita kvinnan försökte ta mitt barn".
Svar på tråden Försökte stjäla min bebis!!!