Queenie70 skrev 2014-01-09 10:49:13 följande:
Vet inte om det är så enormt galet att människor reagerar på att man vanemässigt (säkert utan ondskefulla avsikter) delar upp människor i mörk/ljus och etiketterar utifrån etnicitet. Jag tycker nog det är rätt bra att man reagerar på det i alla sammanhang för att folk ska tänka till. Ett signalement är knappast relevant i sammanhanget. Jag är tror inte att det är en slump att man tar med ordet i beskrivningen av händelsen. Det är ingen slump och det står för NÅT, som man antagligen inte själv har klart för sig. Om mannen i fråga hade varit mellanblond, så är jag tämligen övertygad om att TS inte hade skrivit, "en ung, mellanblond man". Det ligger i sakens natur att vi fäster sig vid det som avviker från det som vi omedvetet uppfattar som norm. Och just det att vi fortfarande uppfattar en "mörk" person som nåt som avviker, är nåt vi har att jobba pål...
Ursäkta men det kan väl i alla fall inte vara konstig att något som är annorlunda avviker?
Behöver inte vara dåligt.
Det är helt normalt att uppmärksamma avvikelser.
Jag var vid ett tillfälle i ett rum med bara svarta människor, jag slår vad om att de uppmärksammade mig och att de även refererat till mig som vit och jag hade gjort något galet och de vill beskriva händelsen.
Ex. "Den vita kvinnan försökte ta mitt barn".