• TelmaGudbjorns

Försökte stjäla min bebis!!!

Jag var ute och gick med min vagn när en ung mörk man springer fram och rycker tag i min vagn medan jag pratar i telefon! Jag rycker tillbaks och frågar vad han håller på med, så tecknar han med handen och menar att han kan gå med vagnen och jag prata i telefon, och jag säger i chocktillstånd nej! Han börjar pilla i vagnen och jag kör iväg honom då han försvinner en helt annan väg! Vad händer??????????????

• Svar på tråden Försökte stjäla min bebis!!!
  • Queenie70
    Isbit skrev 2014-01-09 11:41:54 följande:
    För att det är en skillnad som syns! inget att skämmas för
    Du har nog missförstått hela resonemanget här....
  • TelmaGudbjorns
    Spacefrog skrev 2014-01-09 11:16:10 följande:
    Det är ju det som är problemet.
    Varför är det en "detalj" att mannen var mörk?
    Om han inte varit "mörk" hade hans bakgrund inte varit en "detalj".

Jag vet det här av egen erfarenhet. Jag är, s.k., "mörk". De få gånger jag cyklar på trottoaren får jag genast veta "här i Sverige gör vi inte så". Jag får genast höra hur det tillhör "min kultur" eller min bakgrund att cykla på trottoaren.

Sen ser jag andra - svenskar - som cyklar på trottoaren. Och undrar: blir de också uppläxade om att de ska ta seden dit de kommer? Får de också höra att "om du ska bo här får du faktiskt följa lagarna"? Behöver de också få sina handlingar tolkade mot bakgrund av sin hudfärg?

Nej.
    Läs min sista kommentar.

Folk mobbade mig som fan när jag va liten för att pratade konstig svenska, och inte visste hur man böjde orden och glömde ord. Folk tycker att det är konstigt att jag äter pannkakor med händerna, och fish n' ships med händerna m.m.

Jag har en son och 7 syskonbarn varav 2 av syskonbarnen är vita!

Jag förstår inte hur DU som utlänning kan ta åt dig för att jag skriver mörk som om det vore något dåligt. Jag skrev mörk för att jag inte ville skriva Zigenare antagligen, för jag inte vill peka ut en folkgrupp, för jag tycker det är fel.

Mina kusiner gjorde en stor grej över att bostonbombarna var ifrån Kirgisistan, och pekade ut ett land, och min son har halva sin härkomst därifrån, därför tycker jag att det är väldigt väldigt fel.
  • TelmaGudbjorns
    Klaraaa skrev 2014-01-09 11:40:16 följande:
    Varför prata i telefon när du är ute och går med vagnen, ha uppmärksamheten på ditt barn i stället. Hoppas att du slipper åka ut för det fler gånger.
    Jag ville se om min mamma ville möta upp mig och sonen på stan för att jag skulle köpa pyjamas till han. Inget jag skäms över, inget fel i det.

Andra som har frågor? Till mig? Inga påhopp, bara frågor!
  • Klaraaa
    TelmaGudbjorns skrev 2014-01-08 15:39:35 följande:
    Jag var ute och gick med min vagn när en ung mörk man springer fram och rycker tag i min vagn medan jag pratar i telefon! Jag rycker tillbaks och frågar vad han håller på med, så tecknar han med handen och menar att han kan gå med vagnen och jag prata i telefon, och jag säger i chocktillstånd nej! Han börjar pilla i vagnen och jag kör iväg honom då han försvinner en helt annan väg! Vad händer??????????????
    Kände ni varandra? Tog han vagnen från dig eller tag i handtaget samtidigt som du höll i det? Han pilla i vagnen skrev då, vad menar du mer exakt? Märkte du inte av honom innan han tog tag i vagnen? Fick du tag i din mamma?
  • Dripknot

Varför stör sig folk härinne på att TS skrev "mörk" om mannen som försökte stjäla hennes bebis? Ska hon ljuga och skriva vit svensk man istället? Det är väl bra om det finns en beskrivning på fanskapet så folk kan vara på sin vakt. Eller.............?

Det krävs inte mycket av en kille för att bli pappa, men det krävs en riktig man för att vara en far.
  • TelmaGudbjorns
    Klaraaa skrev 2014-01-09 12:03:52 följande:
    Kände ni varandra? Tog han vagnen från dig eller tag i handtaget samtidigt som du höll i det? Han pilla i vagnen skrev då, vad menar du mer exakt? Märkte du inte av honom innan han tog tag i vagnen? Fick du tag i din mamma?
    Aldrig sett han förut. Han gick ca 20 m bakom mig och jag hörde hur han sprang fram och bara tog tag i vagnen och försökte putta, då jag ryckte tillbaks den. Pratade redan med mamma i telefon under tiden det hände. Han kollade i vagnen och försökte ta ner handen vilket jag reagerade starkt på.
  • Kira2

Tack TS! Mina föräldrar bor i vbg, kan va bra att va extra uppmärksam om man går just där! Hoppas detta skrämt dej utan att du vågar dej ut igen! KRAM!

Frumariah.blogg.se

• smörblomman81

Herregud vad är det med folk här! En ung chockad mor skriver här för stöd och blir påhoppad för ordet mörk??? Sedan när var det fel att vara mörk?  Det är ju ni som gör en grej av det som har problem tydligen! Finner inga ord och ni borde skämmas!

• Molgan 008
    smörblomman81 skrev 2014-01-09 12:21:57 följande:
    Herregud vad är det med folk här! En ung chockad mor skriver här för stöd och blir påhoppad för ordet mörk??? Sedan när var det fel att vara mörk?  Det är ju ni som gör en grej av det som har problem tydligen! Finner inga ord och ni borde skämmas!
    Ja, verkligen! Vad är viktigare att uppmärksamma, att någon försöker stjäla ett barn eller att någon beskriver en människa som mörk?
  • Natulcien
    Spacefrog skrev 2014-01-09 11:16:10 följande:
    Det är ju det som är problemet.
    Varför är det en "detalj" att mannen var mörk?
    Om han inte varit "mörk" hade hans bakgrund inte varit en "detalj".

Jag vet det här av egen erfarenhet. Jag är, s.k., "mörk". De få gånger jag cyklar på trottoaren får jag genast veta "här i Sverige gör vi inte så". Jag får genast höra hur det tillhör "min kultur" eller min bakgrund att cykla på trottoaren.

Sen ser jag andra - svenskar - som cyklar på trottoaren. Och undrar: blir de också uppläxade om att de ska ta seden dit de kommer? Får de också höra att "om du ska bo här får du faktiskt följa lagarna"? Behöver de också få sina handlingar tolkade mot bakgrund av sin hudfärg?

Nej.
    Precis. Ingen slump att det oftast är "detaljen" mörk som kommer med...
Svar på tråden Försökte stjäla min bebis!!!