Spacefrog skrev 2014-01-09 11:16:10 följande:
Det är ju det som är problemet.
Varför är det en "detalj" att mannen var mörk?
Om han inte varit "mörk" hade hans bakgrund inte varit en "detalj".
Jag vet det här av egen erfarenhet. Jag är, s.k., "mörk". De få gånger jag cyklar på trottoaren får jag genast veta "här i Sverige gör vi inte så". Jag får genast höra hur det tillhör "min kultur" eller min bakgrund att cykla på trottoaren.
Sen ser jag andra - svenskar - som cyklar på trottoaren. Och undrar: blir de också uppläxade om att de ska ta seden dit de kommer? Får de också höra att "om du ska bo här får du faktiskt följa lagarna"? Behöver de också få sina handlingar tolkade mot bakgrund av sin hudfärg?
Nej.
Läs min sista kommentar.
Folk mobbade mig som fan när jag va liten för att pratade konstig svenska, och inte visste hur man böjde orden och glömde ord. Folk tycker att det är konstigt att jag äter pannkakor med händerna, och fish n' ships med händerna m.m.
Jag har en son och 7 syskonbarn varav 2 av syskonbarnen är vita!
Jag förstår inte hur DU som utlänning kan ta åt dig för att jag skriver mörk som om det vore något dåligt. Jag skrev mörk för att jag inte ville skriva Zigenare antagligen, för jag inte vill peka ut en folkgrupp, för jag tycker det är fel.
Mina kusiner gjorde en stor grej över att bostonbombarna var ifrån Kirgisistan, och pekade ut ett land, och min son har halva sin härkomst därifrån, därför tycker jag att det är väldigt väldigt fel.