• TelmaGudbjorns

Försökte stjäla min bebis!!!

Jag var ute och gick med min vagn när en ung mörk man springer fram och rycker tag i min vagn medan jag pratar i telefon! Jag rycker tillbaks och frågar vad han håller på med, så tecknar han med handen och menar att han kan gå med vagnen och jag prata i telefon, och jag säger i chocktillstånd nej! Han börjar pilla i vagnen och jag kör iväg honom då han försvinner en helt annan väg! Vad händer??????????????

• Svar på tråden Försökte stjäla min bebis!!!
  • Natulcien
    Natulcien skrev 2014-01-08 21:45:33 följande:
    Ja, när någon påpekar sånt här så viftas det ofta bort som "PK" och det flinas och höjs på ögonbryn. Det har blivit rumsrent att uttala sig nedsättande...tyvärr.
    Men nej tack. Medaljen får du ge någon annan.
  • Elmiina

Natulcien: Hur många diskussioner har inte du skapat inne på fl? Slappna av och låt bli tangenterna ibland är mitt råd.

• Happy14
    Natulcien skrev 2014-01-08 21:32:31 följande:
    Man kan "fastna på sånt" om man är observant. Så nej, lägga av tänker jag inte. Och det är lätt att sitta och efterkonstruera att man minsann hade skrivit både smal, halt, skallig och vit, men jag har då aldrig sett/hört någon säga/skriva något i stil med "Jag var ute och gick med min vagn när en svensk man springer fram och rycker tag i min vagn medan jag pratar i telefon!"

Hade man kanske gjort om man var i Danmark tex??
  • chrissandra
    Natulcien skrev 2014-01-08 21:45:33 följande:
    Ja, när någon påpekar sånt här så viftas det ofta bort som "PK" och det flinas och höjs på ögonbryn. Det har blivit rumsrent att uttala sig nedsättande...tyvärr.

På vilket sätt är det nedsättande att kalla någon mörk?
    Menar du att det är dåligt att vara mörk? Eller hur tänkte du där?
  • chrissandra
    Natulcien skrev 2014-01-08 21:32:31 följande:
    Man kan "fastna på sånt" om man är observant. Så nej, lägga av tänker jag inte.

Och det är lätt att sitta och efterkonstruera att man minsann hade skrivit både smal, halt, skallig och vit, men jag har då aldrig sett/hört någon säga/skriva något i stil med "Jag var ute och gick med min vagn när en svensk man springer fram och rycker tag i min vagn medan jag pratar i telefon!"

Om man bor i Sverige är det sannolikt att de flesta man har omkring sig är svenskar och det behöver kanske inte förklaras närmare?

Jag behöver inte precisera att det var FJÄRILAR i fjärilshuset men hade jag sett en hund där hade jag nämnt det.

Jag kan tillägga att jag gillar hundar.
  • Natulcien
    Elmiina skrev 2014-01-08 21:55:14 följande:
    Natulcien: Hur många diskussioner har inte du skapat inne på fl? Slappna av och låt bli tangenterna ibland är mitt råd.
    Låt bli och läs är mitt råd. Det är bra att skapa diskussion ibland, ser du.
  • Natulcien
    chrissandra skrev 2014-01-08 21:58:48 följande:

På vilket sätt är det nedsättande att kalla någon mörk?
    Menar du att det är dåligt att vara mörk? Eller hur tänkte du där?
    Det är självklart inte dåligt att vara mörk. Lika lite som det är dåligt att vara lång, skallig, kinesisk, skelögd eller halt.
    Det är hur ord används och i vilken kontext, som skapar en nedsättande ton.
  • Natulcien
    chrissandra skrev 2014-01-08 22:00:52 följande:

Om man bor i Sverige är det sannolikt att de flesta man har omkring sig är svenskar och det behöver kanske inte förklaras närmare?

Jag behöver inte precisera att det var FJÄRILAR i fjärilshuset men hade jag sett en hund där hade jag nämnt det.

Konstig jämförelse. Man måste ju se det hela lite större. Ord är mer än bara ord. Man måste ha en historiskt och samhälleligt perspektiv. Titta på samhällstendenser. Och mig veterligen så har jag inte hört talas om fjärilar och hundar i samhällsdebatten eller i historieböckerna...

• jashrinah
    chrissandra skrev 2014-01-08 22:00:52 följande:

hahahahahahaha klockrent :D
  • chrissandra
    Natulcien skrev 2014-01-08 22:28:59 följande:
    Konstig jämförelse. Man måste ju se det hela lite större. Ord är mer än bara ord. Man måste ha en historiskt och samhälleligt perspektiv. Titta på samhällstendenser. Och mig veterligen så har jag inte hört talas om fjärilar och hundar i samhällsdebatten eller i historieböckerna...

Du förstår inte liknelser eller?
Svar på tråden Försökte stjäla min bebis!!!