• chrissandra

Försökte stjäla min bebis!!!

Natulcien skrev 2014-01-08 21:45:33 följande:
    Ja, när någon påpekar sånt här så viftas det ofta bort som "PK" och det flinas och höjs på ögonbryn. Det har blivit rumsrent att uttala sig nedsättande...tyvärr.

På vilket sätt är det nedsättande att kalla någon mörk?
    Menar du att det är dåligt att vara mörk? Eller hur tänkte du där?
  • chrissandra
    Natulcien skrev 2014-01-08 21:32:31 följande:
    Man kan "fastna på sånt" om man är observant. Så nej, lägga av tänker jag inte.

Och det är lätt att sitta och efterkonstruera att man minsann hade skrivit både smal, halt, skallig och vit, men jag har då aldrig sett/hört någon säga/skriva något i stil med "Jag var ute och gick med min vagn när en svensk man springer fram och rycker tag i min vagn medan jag pratar i telefon!"

Om man bor i Sverige är det sannolikt att de flesta man har omkring sig är svenskar och det behöver kanske inte förklaras närmare?

Jag behöver inte precisera att det var FJÄRILAR i fjärilshuset men hade jag sett en hund där hade jag nämnt det.

Jag kan tillägga att jag gillar hundar.
  • chrissandra
    Natulcien skrev 2014-01-08 22:28:59 följande:
    Konstig jämförelse. Man måste ju se det hela lite större. Ord är mer än bara ord. Man måste ha en historiskt och samhälleligt perspektiv. Titta på samhällstendenser. Och mig veterligen så har jag inte hört talas om fjärilar och hundar i samhällsdebatten eller i historieböckerna...

Du förstår inte liknelser eller?
  • chrissandra
    Natulcien skrev 2014-01-08 22:25:17 följande:
    Det är självklart inte dåligt att vara mörk. Lika lite som det är dåligt att vara lång, skallig, kinesisk, skelögd eller halt.
    Det är hur ord används och i vilken kontext, som skapar en nedsättande ton.

Ingenting i trådstarten talar nedsättande om egenskapen "mörk" utan ordet används i ett beskrivande syfte.
  • chrissandra
    Natulcien skrev 2014-01-09 10:30:31 följande:
    Nej, Precis. Men det är ju det folk ropar efter här...

Knappt någon hade ens reagerat om inte du började slå på stora trumman angående ordet "mörk".
    Tänk att det kan vara så laddat?
    Något är väldigt galet...
  • chrissandra
    Queenie70 skrev 2014-01-09 10:49:13 följande:
    Vet inte om det är så enormt galet att människor reagerar på att man vanemässigt (säkert utan ondskefulla avsikter) delar upp människor i mörk/ljus och etiketterar utifrån etnicitet. Jag tycker nog det är rätt bra att man reagerar på det i alla sammanhang för att folk ska tänka till. Ett signalement är knappast relevant i sammanhanget. Jag är tror inte att det är en slump att man tar med ordet i beskrivningen av händelsen. Det är ingen slump och det står för NÅT, som man antagligen inte själv har klart för sig. Om mannen i fråga hade varit mellanblond, så är jag tämligen övertygad om att TS inte hade skrivit, "en ung, mellanblond man". Det ligger i sakens natur att vi fäster sig vid det som avviker från det som vi omedvetet uppfattar som norm. Och just det att vi fortfarande uppfattar en "mörk" person som nåt som avviker, är nåt vi har att jobba pål...
    Ursäkta men det kan väl i alla fall inte vara konstig att något som är annorlunda avviker?
    Behöver inte vara dåligt.
    Det är helt normalt att uppmärksamma avvikelser.

Jag var vid ett tillfälle i ett rum med bara svarta människor, jag slår vad om att de uppmärksammade mig och att de även refererat till mig som vit och jag hade gjort något galet och de vill beskriva händelsen.

Ex. "Den vita kvinnan försökte ta mitt barn".
  • chrissandra
    Jennie med ie skrev 2014-01-09 11:16:33 följande:
    "Ung ljushårig man, troligtvis av svensk härkomst", så som förövare/misstänkta ofta beskrivs i svensk media... eller inte...

Media aktar sig väldigt noga för att skriva "av utländsk härkomst".
  • chrissandra
    Queenie70 skrev 2014-01-09 11:24:39 följande:
    problemet är ju ATT man uppfattar en mörk människa som en "avvikelse"

Det är helt normalt skulle jag vilja säga. Vi uppmärksammar avvikelser.
  • chrissandra
    Natulcien skrev 2014-01-09 12:30:50 följande:
    Och 'mörk' är alltså en "avvikelse"? Nu blir jag mörkrädd på allvar.

Det kan vara det. När jag var ensam vit i rummet med svarta så var det jag som var avvikande.
  • chrissandra
    Natulcien skrev 2014-01-09 12:33:34 följande:
    Men då har du inte förstått någonting alls...om du tror att det är hemskt att vara mörkhyad. Poängen är ju att folk gör det till något hemskt genom att slänga ur sig saker som "en mörk man snodde min plånbok" utan att tänka...

Men OM en mörk man snor en plånbok då gör han ju något dåligt. ÄVEN om han är mörk. Inte p.g.a.
    Om en vit man snor en plånbok så gör han något dåligt ÄVEN om han är vit. Inte p.g.a.

Om en mörk man snor en plånbok gör han något hemskt. Inte den som fick sin plånbok stulen även om hon kallar den mörke mannen mörk.
  • chrissandra
    Natulcien skrev 2014-01-09 15:15:48 följande:
    Vilken frågeställning menar du?
    Är det "Vad är det som händer????????????" du syftar på? Ja...det kan ju ingen svara på. Ingen vet vad mannens intention var. Ingen här kan göra något åt det som hände.

Om man aldrig får diskutera ordval utan bara händelser, när man dessutom befinner sig på ett diskussionsforum, så är det ju väldigt begränsat Tycker du inte?

Låt oss säga att en nyhetsuppläsare på Aktuellt rappoterar: "En blatte sköt idag vilt omkring sig på NK!" Då får alltså ingen reagera på ordvalet, utan får endast fokusera på skottlossningen i efterföljande diskussioner?

Om nyhetsankaret säger:
    "En man av utländsk härkomst sköt idag vilt omkring sig på NK" vad tycker du då?
  • chrissandra
    Ms Pepper skrev 2014-01-09 17:12:04 följande:

Skulle aldrig hända i Östermalm, eller hur?

Men kanske på Östermalm? ;)
  • chrissandra
    Natulcien skrev 2014-01-09 18:30:25 följande:
    Att jag har jämställt ordet 'mörk' med 'blatte' har du själv hittat på. För det har jag inte. Exemplet med 'blatte' var ett annat. Men jag borde ha anat att någon skulle ta tillfället i akt att vända det emot mig.

Men du menar alltså att du är helt ovetande om hur ord används i vårt samhälle för att skapa fördomar och uppvigla? Att ordet 'mörk' kan användas precis lika nedsättande som 'blatte' om det sätts i ett visst kontext?

Intressant att du använder ordet lynchmobb...för det är precis vad jag upplever mig utsatt för här...

Men jag tror att om man "hatar" att trådar ibland vrids till att handla om något annat, så kanske inte ett diskussionsforum är att rekommendera..? Själv tycker jag att det är spännande.

Menar du att TS använde ordet "mörk" nedsättande? Eller tycker du att hennes TS är en uppviglande sådan?
  • chrissandra
    Natulcien skrev 2014-01-09 21:54:51 följande:
    Okej... du kan absolut inte se att ordvalet skulle spela någon roll?

Då vrider vi till alltihop ett varv till då, så kanske fler personer begriper...

Och nu är detta rent hypotetiskt. Obsevera ordet hypotetiskt.

Låt oss säga att det som står i trådstarten faktiskt hände precis så som det står: En ung kvinna med barnvagn mötte en ung, MÖRK, man som tog tag i barnvagnen, pillade lite i den, och gestikulerade att han kunde dra den. TS blev rädd. Men vad mannen ville är det ingen som vet.

Och nu kommer det hypotetiska: Skulle det möjligen kunna vara så att TS blev så rädd och på sin vakt p.g.a. att mannen var just mörk, och att hon har läst och hört ett antal uttalanden av denna typ: "En invandrare snodde min plånbok på bussen idag!", "En utländsk tjej klippte till mig i baren!", En mörk man smög efter mig på väg hem, han var skitläskig!", "Jag såg en kvinna sno massor på Lindex idag. Hon var säkert zigenare",  etc.

Något att fundera på.

För övrigt kan man vara rasist även om man är gift med en invadrare...eller om man är invandrad själv.
    Men det är ju så att även mörka män begår brott...att bli rädd när man har en liten i vagnen är inte ett dugg konstigt.
  • chrissandra
    Natulcien skrev 2014-01-09 22:04:05 följande:
    Ja...män och kvinnor av alla sorter begår brott. Det var inte poängen.

Poängen var att om man hör sådana här historier som poängterar det mörka/utländska tillräckligt ofta så kan man eventuellt bli extra rädd/på sin vakt just mot de som är mörka/utländska.

Det är bara det att det blir helt galet att inte få tala om vad som hänt om man tar upp att det var en invandrare.
    (vilket TS inte ens gjorde i detta fall)

Att ha huvudet i sanden likt en struts gagnar ingen.
  • chrissandra
    Natulcien skrev 2014-01-11 16:59:49 följande:
    Du uttrycker dig extremt otrevligt, så jag har egentligen ingen lust att svara dig alls. Men jag gör det ändå eftersom du verkar så besatt av detta..?

Ja, du tog fel på person, så ditt påhopp är taget ur luften.

Dessutom skrev jag i mitt inlägg (det inlägg som du klippte ur en liten del ur) att jag diskuterade ordval rent generellt en bit in i tråden, och inte specifikt trådstarten, eftersom så många ville diskutera detta. Men den "lilla detaljen" valde du att "inte se"...?

Det inlägg som du hänvisar till (#44) kom efter en längre diskussion där en person skrev att: "Ordet mörk kan ge en fingervisning till läsaren att det kan handla om bristande kunskaper i svenska." D.v.s. rent generellt skulle ordet kunna definiera en person med bristande kunskaper i svenska. Och ja, jag tycker att det är ganska horribelt.

Så.

Nu tycker jag att den här diskussionen har nått vägs ände. Jag har förklarat så gott jag kan i mitt inlägg #456. Läs det igen om något är oklart.

Jag tycker nog det är än mer horribelt att anta att alla kan svenska och att inga missförstånd kan uppstå.
  • chrissandra
    snorkan skrev 2014-01-17 10:24:45 följande:
    haha....ja och där försvann mitt senaste inlägg! patetiskt!

Varför?

Vem av moderatorerna tar bort det?

Jag såg vad du skrivit och det finns ingen anledning att ta bort det.
  • chrissandra
    snorkan skrev 2014-01-17 12:34:09 följande:
    Kan man se vem av moderatorerna?......det står ju bara moderator?

Hela min inbox är FULL med meddelande från moderator där dom tagit bort MASSOR av inlägg.....trist....och då kan jag ju tillägga att anmälningarna är från en och samma person....

Jag vet inte varför de gör så?

Jag blev själv drabbad av det och mailade och frågade på vilka grunder de hade tagit bort mitt inlägg en inte ett svar fick jag. Verkar det seriöst? Nej, inte särskilt.
  • chrissandra
    vampyria2 skrev 2014-01-17 12:51:00 följande:
    Hm tidigare så kunde man göra trådar om varningar man hade fått och diskutera om dem där, kan man alltså inte göra det längre eller?

Det kanske man kan men jag mailade och ville ha ett personligt svar.
  • chrissandra
    vampyria2 skrev 2014-01-17 16:45:46 följande:
    Det var låsta trådar som bara en själv och moderatorerna kunde se

Ok, men kan de inte svara på mail?
Svar på tråden Försökte stjäla min bebis!!!