• Queenie70

Försökte stjäla min bebis!!!

Fast nu låter det väl snarare som att det var en gränslös människa utan takt och känsla för vad som är acceptabelt som försökte "hjälpa till" att köra barnvagnen medans ts pratade i tel. Snarare än att det var ettnkidnaponingsförsök.

• Queenie70
    chrissandra skrev 2014-01-09 10:43:04 följande:

Knappt någon hade ens reagerat om inte du började slå på stora trumman angående ordet "mörk".
    Tänk att det kan vara så laddat?
    Något är väldigt galet...
    Vet inte om det är så enormt galet att människor reagerar på att man vanemässigt (säkert utan ondskefulla avsikter) delar upp människor i mörk/ljus och etiketterar utifrån etnicitet. Jag tycker nog det är rätt bra att man reagerar på det i alla sammanhang för att folk ska tänka till. Ett signalement är knappast relevant i sammanhanget. Jag är tror inte att det är en slump att man tar med ordet i beskrivningen av händelsen. Det är ingen slump och det står för NÅT, som man antagligen inte själv har klart för sig. Om mannen i fråga hade varit mellanblond, så är jag tämligen övertygad om att TS inte hade skrivit, "en ung, mellanblond man". Det ligger i sakens natur att vi fäster sig vid det som avviker från det som vi omedvetet uppfattar som norm. Och just det att vi fortfarande uppfattar en "mörk" person som nåt som avviker, är nåt vi har att jobba pål...
  • Queenie70
    chrissandra skrev 2014-01-09 11:12:28 följande:
    Ursäkta men det kan väl i alla fall inte vara konstig att något som är annorlunda avviker?
    Behöver inte vara dåligt.
    Det är helt normalt att uppmärksamma avvikelser.

Jag var vid ett tillfälle i ett rum med bara svarta människor, jag slår vad om att de uppmärksammade mig och att de även refererat till mig som vit och jag hade gjort något galet och de vill beskriva händelsen.

Ex. "Den vita kvinnan försökte ta mitt barn".
    problemet är ju ATT man uppfattar en mörk människa som en "avvikelse"
  • Queenie70
    chrissandra skrev 2014-01-09 11:12:28 följande:
    Ursäkta men det kan väl i alla fall inte vara konstig att något som är annorlunda avviker?
    Behöver inte vara dåligt.
    Det är helt normalt att uppmärksamma avvikelser.

Jag var vid ett tillfälle i ett rum med bara svarta människor, jag slår vad om att de uppmärksammade mig och att de även refererat till mig som vit och jag hade gjort något galet och de vill beskriva händelsen.

Ex. "Den vita kvinnan försökte ta mitt barn".
    Vilket ju hade varit lika tokigt....Det är ju knappast så att "vita" människor har patent på fördomsfullhet.
  • Queenie70
    Spacefrog skrev 2014-01-09 11:17:46 följande:
    Så himla härligt för er vita att ni inte kan förstå vad "problemet" är med folk. Måste vara underbart att leva i okunnighetens privilegie.
    Nu generaliserar du också inte sant...
  • Queenie70
    chrissandra skrev 2014-01-09 11:29:29 följande:

Det är helt normalt skulle jag vilja säga. Vi uppmärksammar avvikelser.
    Vilket ju då skvallrar om att om man anser att "mörk" är en viktig information att skriva på nåt plan betraktar en "mörk" människa som nåt avvikande.

Om en helt vanlig "svenssontyp" tränger sig före i kassakön, skulle antagligen en trådstart lyda. En jävla idiot trängde sig före....

Om det däremot var någon med ett "mörkt" utseende så är det väldigt troligt att en trådstart skulle lyda: En invandrarkille trängde sig före...

Det är så det brukar se ut, det står för nåt, och det är nåt man behöver uppmärksamma hos sig själv. 
    När folk sedan ifrågasätter på vilket sätt etniciteten spelar någon roll i sammanhanget så brukar det se ut ungefär som i denna tråd, att folk gapar om att det är oviktigt att det "bara" var en beskrivning utan värdering, och att de minsann har massor av invandrarvänner. Som om "invandrarvänner" skulle ge nån slags immunitet gentemot fördomar. Det gör det inte, och ord och hur man uttrycker sig ÄR viktigt att vara vaksam på, det betyder nåt, det säger något om en själv, och det finns inget fel med att ibland fundera över vad det står för, det som vi slentrianmässigt säger, utan större tanke. Det mår vi alla bra av att fundera på ibland.
  • Queenie70
    Isbit skrev 2014-01-09 11:36:11 följande:

Var det inte bara att hon uppfattade människan som mörk? Lika som man skulle uppfattat att det var en kines? Eller albino?

Så fort man uppmärksammar ngns hudfärg är man alltså rasist?

Fy fan så löjligt

Ja det ligger faktiskt nåt i att det står för nåt när vi automatiskt delar upp människor i etniciteter och hudfärg. Antagligen på ett omedvetet plan, men det finns där.
  • Queenie70
    Isbit skrev 2014-01-09 11:41:12 följande:

jag fattar fortfarande inte varför det är så "hemskt" att vara mörkhyad? Varför skulle det vara nåt som tystas ner?

Precis som tjocka. "säg inte att hon/han är tjock, men vi alla ser det men ingen får säga nåt"

fnys

Det är ingen som säger att det är hemskt att vara mörkhyad. Det "hemska" ligger i att vi delar upp människor utifrån etnicitet som nån slags "förklaringsmodell" för antisocialt beteende.

Angående din sista mening.....så vet jag inte riktigt vad jag ska svara...varför känns det viktigt för dig att hänvisa till en människa som "tjock" ...?
  • Queenie70
    Isbit skrev 2014-01-09 11:41:54 följande:
    För att det är en skillnad som syns! inget att skämmas för
    Du har nog missförstått hela resonemanget här....
Svar på tråden Försökte stjäla min bebis!!!