• Ms Pepper

Försökte stjäla min bebis!!!

Polisen har säkerligen frågat efter alla detaljer som går att få, etnicitet är en av dem. Är man då osäker så säger man kanske just "mörk". Att personen var "ung" och "man" framgår också. Ts kan säkert ge mer detaljer om någon vill ha. Var han lång, kort, klädsel?

• Ms Pepper
    Natulcien skrev 2014-01-08 21:22:55 följande:
    Nja, det mest oempatiska i tråden handlar ju om att folk inte längre bryr sig om vad som sägs och hur.

Vad vet du om empati! Du har visat allt annat än empati. Har du barn? Vet du hur det känns att vara sårbar med en barnvagn? Det är du som inte har brytt dig om vad som sagts.
  • Ms Pepper
    Tom Araya skrev 2014-01-09 01:29:09 följande:
    Om man minns det är det viktigt för signalementet, ja.

En tanke som slår upp i mitt huvud, är om TS är ute efter att höra efter om andra råkat ut för liknande och om det finns någon "grupp" människor som ligger bakom fallen.

Motsvarande exempel är de varningar som utgått för oseriösa svartjobbarfirmor som varje sommar kommer från England och Irland och gör billiga men usla asfalterings- och anläggningsarbeten, eller grupper med ficktjuvar från vissa östeuropeiska länder eller liknande.

Den tanken slog mig också. Det förekommer ligor på turnéer, nya knep, nya modus. Vi vet ju inte, var han ute efter barnet, plånbok, telefonen, eller var han "bara" knäpp och klumpig. Oavsett föredrar jag att höra så mycket som möjligt av händelsen, skapa min egen uppfattning. Inte för att man ska vara rädd för att gå ut men vara medveten. Skulle man råka ut för nåt kan det vara det som gör att man reagerar mer med sinnet i behåll.
  • Ms Pepper
    Natulcien skrev 2014-01-09 09:39:41 följande:
    Signalement? 'Mörk' 'är inget särskilt bra signalement...

Om syftet verkligen var att varna andra för en specifik person så hade ju längd, klädsel och utmärkande drag varit av större värde.

Nu blir ju den enda effekten att alla småbarnsföräldrar i Varberg går omvägar så fort de ser "en mörk man"...

Du har inte mycket tilltro till andra människor. Förstår du hur nedlåtande du pratar om "alla småbarnsföräldrar i Varberg"s intelligens? Du ska nog tänka till både en och två gånger innan du öppnar munnen.
  • Ms Pepper
    Natulcien skrev 2014-01-09 09:42:47 följande:
    Jag hade polisanmält och gett ett så utförligt signalement till polisen som jag hade förmått. Däremot hade jag inte satt mig på ett internetforum och skrivit: "Idag blev jag misshandlad av en mörk man".

Nej men du hade satt dig och hackat ned ett inlägg om en konstig händelse med eventuellt hot mot någons barn till att handla om huruvida man får säga mörk. Du kunde ha ställt öppna frågor till ts istället för att vara så snar med dina egna förutfattade meningar.
  • Ms Pepper
    TelmaGudbjorns skrev 2014-01-09 12:17:31 följande:
    Aldrig sett han förut. Han gick ca 20 m bakom mig och jag hörde hur han sprang fram och bara tog tag i vagnen och försökte putta, då jag ryckte tillbaks den. Pratade redan med mamma i telefon under tiden det hände. Han kollade i vagnen och försökte ta ner handen vilket jag reagerade starkt på.

Det är obehagligt bara det i sig, främmande människor på stan ska känna på ens barn. Vad fick du för känsla att han var ute efter?
  • Ms Pepper
    Natulcien skrev 2014-01-09 13:06:29 följande:
    Precis. Det har du helt rätt i.

Men det är ju när man slentrianmässigt tar med "mörkheten" i sin beskrivning, och glatt sprider den, som man ändrar det där ÄVEN till att plötsligt bli P.G.A. i omgivningens ögon/öron.

Det är detta som många verkar ha svårt att förstå.

Du ska nog vara lite ödmjuk inför din egen slentrianmässighet. Jag håller med om att det är tröttsamt med hur rasister blåser upp brottshändelser, jag kan förstå ditt syfte men jag är inte säker på att ditt sätt är så mycket bättre. Du håller dig själv med generaliseringar, du har utgått ifrån dig själv i hur du anser att andra ska reagera i en situation som ts de facto just varit i, men du har det inte, ändå vet du precis hur andra borde göra.
  • Ms Pepper
    TelmaGudbjorns skrev 2014-01-09 13:28:08 följande:
    Med tanke på att han sprang fram, tog tag i vagnen och tänkte putta fram den utan att säga något alls först, eller ens kolla på mig så blev jag rädd och misstänker att han ville springa iväg med vagnen då det var under arbetstid och väldigt få människor ute. Dom närmsta va på bygget på andra sidan komvuxparkeringen och hade inte hört något pga alla maskiner.

Obehagligt. Men sen då? Det där att han sticker ned händerna i vagnen innan han avlägnar sig. Jag tänker i banor av att han letar efter plånbok, var det som att han letade efter nåt annat än barnet?
  • Ms Pepper
    Natulcien skrev 2014-01-09 13:08:00 följande:
    Kanske för att ingen ens vet om han verkligen tänkte stjäla barnet...?

Och då är inte händelsen i sig tillräckligt intressant att bry sig om, eller vad menar du?
  • Ms Pepper
    Natulcien skrev 2014-01-09 15:04:42 följande:
    Man måste generalisera i sådana här diskussioner, annars blir de svåra att föra.

Jag har sett andra inlägg som varit väldigt konkreta och satt ord på det som möjligtvis kan vara ditt syfte, om andra kan klara av det så kanske du också kan bli bättre på det.

Det blir ju lite märkligt när du anmärker på att andras generaliseringar men att det är okej när du gör det själv.

Och det där med att du tycker att du vet hur andra ska reagera, känna och göra, för så hade du gjort i den situationen, fastän du aldrig har varit i den situationen, förmodligen aldrig kommer hamna i den situationen, det spelar ingen roll, eller?
  • Ms Pepper
    Natulcien skrev 2014-01-09 15:43:13 följande:
    Det handlade om tillåtelsen att diskutera ordval istället för händelsen. Jag undrade bara vilka kriterier som ska vara uppfyllda för att det ska vara tillåtet, om det inte ens är okej på ett diskussionsforum...?

Det vore ju mer intressant om du la samma energi på flashback istället men där måste du till skillnad från familjeliv hålla dig till ämnet.
  • Ms Pepper
    Natulcien skrev 2014-01-09 15:52:28 följande:
    Jag anmärker inte på generaliseringar, utan på ordval som springer ur fördomar. Skillnad.

Och bättre på att uttrycka sig kan man alltid bli.

Fast du utgår ju från att någon har fördomar genom sitt ordval, på så sätt har du ju själv fördomar.

Man kan alltid bli bättre, ja, kan du då se att du varit förminskat ts upplevelse genom att påstå att då sätter man sig inte och skriver till ett forum? Baserat på vadå? Din egen uppfattning?
  • Ms Pepper
    Natulcien skrev 2014-01-09 15:59:59 följande:
    Flashback intresserar mig inte.

Varför inte?
  • Ms Pepper
    Natulcien skrev 2014-01-09 15:49:48 följande:
    Skämmer ut mig? Knappast. Och vad består lynchningen av? Jag har inte kallat TS för nedsättande ord. Jag bara belyste ett ordval. Jag har t.o.m. skrivit i tråden att TS ju har förklarat sitt ordval och att jag nu diskuterar generellt.

Själv har jag blivit kallad både empatilös, neger, rasist, "borde hålla tyst", kärring, PK, etc. i tråden, utan att jag själv ens har använt några tillmälen till någon (jo, ordet "naiv" använde jag...men det är det enda). Jag har inte ens nämnt ordet "rasist". Ganska intressant, tycker jag...

Ja det är tråkigt när rasismen och trångsyntheten blommar upp.

Jag för min del tycker du har förminskat ts upplevelse och det finns inget i dina aldrig så goda syften som ger dig rätt till det.
  • Ms Pepper
    TrendyFarsa skrev 2014-01-09 16:39:55 följande:
    Meh, asså guuuu va hemskt!!!!!!!!!!!!!!!!!!????????????

Eller bara BS *gäsp*

Skulle aldrig hända i Östermalm, eller hur?
  • Ms Pepper
    TelmaGudbjorns skrev 2014-01-10 11:57:50 följande:
    Så väluppfostrad är man inte om man springer fram utan att hälsa eller att ens se på en och tar tag i vagnen och puttar på den eller? Och ändrar inställning först när han märker att jag håller hårt i vagnen och frågar vad han håller på med?

Hej ts, hur känns det idag? Jag tror inte vissa kan förstå hur allvarligt det är. Jag har själv varit med om incidenter med barn och barnvagn att jag vet hur sårbar man är. Inget alls i stil med din händelse, ingen som tagit vagnen ifrån mig men jag kan tänka mig hur omskakad jag skulle bli om det hände mig. Innan jag själv fick barn hade jag nog inte heller förstått graden av det.

Tråkigt att du ska få så onödiga kommentarer. Även om det vore så att killen var korkad och inte visste bättre så är det fel fel fel att någonsin ta en barnvagn ur händerna på en förälder. Och säg den förälder som aldrig pratat i telefon när de kört vagn. Jo, det finns säkert de som aldrig gjort det, och de som gör det för ofta men är fortfarande fel fel fel att ta barnvagn ur händerna från föräldern. Och varje vettig människa fattar väl ändå att man inte stoppar ned händerna i någon annans barnvagn?

Synd att tråden spårat ut och att det inte gick att diskutera vettigt kring det som hänt. Bra att du hittat stöd.
  • Ms Pepper
    MalinEddie skrev 2014-01-10 00:24:30 följande:
    Jag diskuterar gärna med oliktänkande, det hade varit tråkigt  om allt gick ut på att stryka varandra medhårs tycker jag..Det är väl ett diskussionsforum?

Jag känner som sagt sympati med TS, det är jättebra att hon har tagit det vidare till polis. Fortfarande ser jag dock inte hur Natulicien förtjänar alla elakheter här och i sin inbox. Någon startade till och med en tråd tillägnad henne för att spä på det hela ytterligare. Nu har jag varit medlem ett tag och hon är en människa som kan diskutera sakligt utan att som flera av er gå till persongrepp. Ni försöker få henne att verka som något hon inte är men ni kommer inte lyckas.

Jag finner det mest sorgligt att människor är så främmande inför någons annans åsikt att de dömer ut hela människan bakom den..

Jag håller med om att det är tragiskt att utsätta Natulicien för dylika påhopp. Rasister har otäcka tendenser. På så sätt kan jag förstå henoms engagemang.

Dessutom har nu Natulicien blivit en martyr. Vad menar jag med det? Jo, inte en enda gång har hen uttryckt sympati för det ts upplevt. Tvärtom, skulle jag säga. Kommentarer som "vi vet ju ändå inte om han tänkte stjäla barnet".

Om någon har sett något annat, att jag missat en beklagan därifrån, berätta gärna för då har jag missat det.
  • Ms Pepper
    MalinEddie skrev 2014-01-10 17:16:56 följande:
    Jag reagerade på exakt samma sak som Natulcien när jag läste TS och jag hade säkert ställt liknande frågor. Tyvärr är det inte helt ovanligt att smygrasister "jobbar" på så sätt även om jag inte tror att det handlar om det här men ja, tanken poppade upp också i mitt huvud att det skulle kunna göra det när jag först läste. Detta betyder inte att jag inte förstår att det måste ha varit en hemsk upplevelse oavsett om mannen menade att verkligen stjäla barnet eller hade andra motiv. Det är givetvis inte rätt och riktigt någonstans och TS har polisanmält, bra så! Jag hoppas att hon får det stöd hon behöver och jag har uttryckt min sympati för henne även om jag med det inte ställer mig oförstående inför att vissa också reagerar på hennes ordval. Altt är inte svart/vitt. Däremot, vilket du verkar hålla med om, är det inte rätt att kalla någon vid sådana namn som Natulcien blev igår här och i sin privata inbox och det gjorde mig upprörd. Trådar blir ofta OT och visst kan jag förstå att TS känner att fokus hamnade fel men enkla frågor utvecklades till ren mobbning av en medlem. Jag fann det väldigt obehagligt och sympati kan jag känna åt mer än ett håll och jag finner det sorgligt att så många späde på det hela istället för att reagera oavsett vad tråden från början var menad att handla om.

Ja, det är bra att man är vaksam, jag är medveten om att trådstartare kan vara osanna. Det är inte länge sen det blev en riksnyhet med en falsk historia som cirkulerade på facebook. Tack och lov att det finns människor som gräver reda på sanningen.

Det jag reagerar starkt på, och som jag tror att du missat, är Natulciens loja attityd inför händelsen som sådan, hen ger den noll uppmärksamhet. Det är synd. När hen påstår andra sakna empati att då inte lägga några meningar på att visa att man själv har någon empati för denna händelse. Jag tror ärligt talat inte hen förstår vad det är som är obehagligt med den situation som ts beskriver.
  • Ms Pepper
    Natulcien skrev 2014-01-10 21:54:24 följande:
    Dessutom upplevde jag inte beskrivningen av händelsen som jätteallvarlig. En man hade ryckt i vagnen, pillat lite och gestikulerat. Inget hot eller våld. Och oklart vad han ville.

Fast det är ditt sätt att uttrycka dig jag vänder mig emot, inte frånvaron av "styrkekramar". När du själv väljer att ta fasta på ett ord och säger att du har empati och att du tänker dig för innan du pratar så har du ändå så svårt att ta till dig. Här ovan gör du det igen, "pillat lite", det är dina nedsättande ord, du har uppenbarligen aldrig varit i närheten av liknande upplevelse (jag tror inte du ens har dragit på en barnvagn med ett litet barn i). Du vet inte och du tar inte till dig vad även andra berättar om i denna tråd.

Ett inlägg om en person som trycker ned en broschyr i barnvagnen. Finns inget direkt brott att rapportera men de flesta människor vet ändå att så gör man inte. (Jag hade ringt arbetsgivaren.)

Men nu medger du i alla fall att ts har rätt till sin upplevelse. Det går åt rätt håll.

Du säger du är mer garvad, jag skulle också kunna säga jag är mer garvad, kanske mer garvad än dig, vem vet. Jag har sett en del och jag vet att omständigheter förändrar människor. Vi vet inte vad han ville men händelsen är tillräckligt konstig för att man ska vilja diskutera den.
  • Ms Pepper

Nej det verkar inte som du förstår, Natulcien. Att jag tar ett litet stycke är för att belysa när du spårar ur. Du framstår faktiskt inte så empatisk som du utger dig för att vara när du kan få en hand in i någons barnvagn till att pilla lite. Det ska krävas uttalat hot eller våld för att du ska tycka att det är allvarligt. Att barnvagnen rycks ur handen är inte tillräckligt. "Tillfället gör tjuven" heter det, det är inte alltid våld eller hot behövs. Ficktjuvar tex hotar inte och använder inte våld, de ser ett lämpligt offer och utnyttjar situationen.

Och framförallt, en situation kan vara obehaglig även om uppsåtet ej är brott.

Nu var ju inte ts tolkning sådan som du tolkar situationen, hon var där, det var inte du, inte jag heller, ingen annan i tråden, bara ts och mannen. Även om han inte tänkt stjäla barnet kan det ändå ha funnits en annan agenda än att bara hjälpa till. Men det vet vi inte som sagt var.

Jag har kommenterat några andra i tråden men jag väljer också bort de flesta som bara verkar slänga ur sig nåt för att provocera eller som bara kommer med idiotier.

Svar på tråden Försökte stjäla min bebis!!!