• Anonym (Bitter?)

Vill banga en nyårsmiddag… en i sällskapet är gravid. Orkar inte. Förslag på ursäkt?

Hej...

Är bjuden på nyårsfest/middag idag hos en vän. Fick imorse veta (på FB såklart) att en av gästerna just kläckt sitt graviditetsbesked v 13. Jag orkar inte. Vi är ofrivilligt barnlösa, tredje IVF.en misslyckades. Orkar inte se den där kvinnans lyckliga tillvaro en HEL KVÄLL. Jag och kvinnan känner bara varann sporadiskt, men vetskapen gör mig så ledsen. 

Men vad ska jag skylla på nu?

• Svar på tråden Vill banga en nyårsmiddag… en i sällskapet är gravid. Orkar inte. Förslag på ursäkt?
  • Anonym (Jobbigt)

www.reprosund.eu/Orsaker-till-infertilitet.html

Googla så hittar ni ganska många studier om att det kan ha betydelse om modern rökt.

Jag har aldrig sagt att det är så, men någon ställde en fråga om varför så många har svårt nu för tiden, rökning kan ha en del i det plus all annan skit vi stoppar i oss och andas in och sitter i, leker i och med med mera med mera.

• Anonym (Gravid)
    elyse skrev 2014-01-01 12:09:53 följande:
    Det är såklart tråkigt att ni inte kan prata öppet om detta. Det får mig att undra hur nära vänner ni egentligen är?
    Vi pratar om det. Hon säger att hon är

Glad för min/vår skull men att det är jobbigt för henne samtidigt. Jag frågar henne om ivf, hur hon känner osv. Men sen märker jag hur jag klipps bort från hennes liv och snackar med andra om mig. Det är jättetråkigt verkligen och från att ha varit en självklar människa att ha i mitt barns liv är jag väldigt osäker om det idag..
  • Anonym (Gravid)

Det jag tänker på är att det inte alltid är kul att vara den gravida heller. Det är jobbigt att veta att människor man tycker om att avstånd från en. Bara för att man är gravid så är det inte det enda som finns i ens liv och det enda man tänker på. Helt klart att jag nu i slutet av graviditeten tänker mer på förlossning, bebis och hur hon ser ut. Men jag är fortfarande jag och har tusen andra saker att prata om.

• Anonym (Panikångest)

Panikångestattack funkar alltid!

• EnAnonumius
    Anonym (Jobbigt) skrev 2014-01-01 12:16:49 följande:
    www.reprosund.eu/Orsaker-till-infertilitet.ht...

Googla så hittar ni ganska många studier om att det kan ha betydelse om modern rökt.

Jag har aldrig sagt att det är så, men någon ställde en fråga om varför så många har svårt nu för tiden, rökning kan ha en del i det plus all annan skit vi stoppar i oss och andas in och sitter i, leker i och med med mera med mera.
    Det var du som påstod en sak. Då ligger bevisbördan hos dig med. Så det är inte bara att avfärda  "googlar ni så hittar ni" ungäfär.  

Sedan om man läser din länk så står det inget om att den som har infertilitetsproblem att deras mamma rökande under graviditeten.

Det som står om rökning är detta:
    "De senare årens forskning har avslöjat en rad riskfaktorer för nedsatt fortplantningsförmåga hos både män och kvinnor, såsom tobaksrökning och alkohol. Övervikt är också en väldokumenterad riskfaktor hos både män och kvinnor."

Det ger inget stöd i ditt påstående om att de som har infertilitetsproblem, att deras mammor rökade under graviditeten. Och med tanke att på 40-, 50-, 60-, 70- och 80-talet så var det jättevanligt att kvinnor rökte under grav och ändå så var det hög fertilitet och många ungar föddes..

Däremot så vet jag att på IVF säger åt kvinnan, som får hjälp av IVF klinik, att hon skall sluta med sin rökning,  för att öka chansen för en lyckad IVF. 

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (sanningen) skrev 2014-01-01 11:43:18 följande:

Men för att det ens skall vara lite vetenskapligt så måste du ju givetvis jämföra med en kontrollgrupp, dvs folk som inte haft problem att föda barn. Det var ganska vanligt med rökning på 70- och 80-talen när vi som försöker få barn nu är födda. Bara om du finner att det var en högre andel med rökande föräldrar bland de som hade svårt att bli gravida än bland de som inte hade några problem, kan du ens börja fundera på att dra en slutsats.
    Reagerade också på detta. Att det saknades en referensgrupp.
  • elyse
    Anonym (Gravid) skrev 2014-01-01 12:30:05 följande:
    Vi pratar om det. Hon säger att hon är
    Glad för min/vår skull men att det är jobbigt för henne samtidigt. Jag frågar henne om ivf, hur hon känner osv. Men sen märker jag hur jag klipps bort från hennes liv och snackar med andra om mig. Det är jättetråkigt verkligen och från att ha varit en självklar människa att ha i mitt barns liv är jag väldigt osäker om det idag..
    Tänk på att din väninna förmodligen befinner sig i en emotionell berg-och-dal-bana och inte riktigt är sig själv. Kanske är det så att det bästa för er båda är att ni tar en paus i relationen (för du ska inte behöva ha dåligt samvete och må dåligt heller!) och eventuellt upptar den igen i framtiden. 
  • Anonym (Jobbigt)
    EnAnonumius skrev 2014-01-01 13:13:19 följande:
    Det var du som påstod en sak. Då ligger bevisbördan hos dig med. Så det är inte bara att avfärda  "googlar ni så hittar ni" ungäfär.  

Sedan om man läser din länk så står det inget om att den som har infertilitetsproblem att deras mamma rökande under graviditeten.

Det som står om rökning är detta:
    "De senare årens forskning har avslöjat en rad riskfaktorer för nedsatt fortplantningsförmåga hos både män och kvinnor, såsom tobaksrökning och alkohol. Övervikt är också en väldokumenterad riskfaktor hos både män och kvinnor."

Det ger inget stöd i ditt påstående om att de som har infertilitetsproblem, att deras mammor rökade under graviditeten. Och med tanke att på 40-, 50-, 60-, 70- och 80-talet så var det jättevanligt att kvinnor rökte under grav och ändå så var det hög fertilitet och många ungar föddes..

Däremot så vet jag att på IVF säger åt kvinnan, som får hjälp av IVF klinik, att hon skall sluta med sin rökning,  för att öka chansen för en lyckad IVF. 
    Okej så du har svårt att läsa vad som står, skickar med en bild på texten så det blir tydligare.

• Annacarro

Då kan du ju inte räkna med att andra ska bli glada för er skull om det en dag skulle lyckas

• Anonym (ivf:aren)
    Anonym (Jobbigt) skrev 2014-01-01 14:09:53 följande:
    Okej så du har svårt att läsa vad som står, skickar med en bild på texten så det blir tydligare.
    Att det står om om rön, men inga faktabelägg om varför, ingen källförteckning mm gör att det betyder ungefär lika mycket som "jag har läst", dvs absolut ingenting.
Svar på tråden Vill banga en nyårsmiddag… en i sällskapet är gravid. Orkar inte. Förslag på ursäkt?