Inlägg från: Anonym (ivf:aren) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ivf:aren)

Vill banga en nyårsmiddag… en i sällskapet är gravid. Orkar inte. Förslag på ursäkt?

Säg att du åkt på magsjuka. Orkar du inte så orkar du inte. Låt inte folk säga till dig att du borde göra nåt, borde känna annorlunda, borde bla bla bla.

Din sorg är naturlig och du har all rätt i världen att få sörja om du vill det. Om du bara vill vara hemma och njuta med din partner och försöka få en bra kväll ändå, så gör det.

Låt ingen övertala dig till att gå om du inte vill.

Förra julen var en av de värsta i mitt liv (och jag har ändå förlorat båda mina föräldrar i ung ålder och väldigt hastigt nära julen) för en av gästerna kunde inte vara tyst utan berättade i vecka 7 att de var gravida och så lyckliga så. Ett ungt par på 21 som inte ens planerat barnet, som inte ens hade jobb. Visst jag unnade dem glädjen, det är inte det, men för mig som försökt i 13 år och gjort ett antal ivf så var det skittufft. Det var många gånger jag fick gå undan.

Vet jag om det och får tid på mig att hantera det så brukar jag klara av det, men att få reda på det några timmar innan eller under en fest då finns ingen chans att bearbeta de känslor som väcks. Då finns ingen chans att klistra på det falska leendet som säger att allt är så bra så.

Jag har avstått större fester då värdinnan varit gravid för jag vill inte förstöra för någon annan och jag vet om att jag kan inte vara mitt vanliga glada jag, jag kan inte klistra på ett leende, jag kan inte låta bli att gråta när bebispratet kommer. Jag vill inte vara den som gör de andra illa till mods.
    Enda ggn jag inte känt att min sorg var till besvär var när min väninna var gravid och firade sin 35års dag och hennes mamma kom fram till mig och kramade om mig och sa att hon förstod att jag var ledsen och att det var okej och att en dag skulle det bli min tur. Hon tyckte inte jag var konstig eller jobbig. Tyvärr tyckte inte väninnan samma

Och magsjuka kan komma plötsligt, så det är den perfekta ursäkten enligt mig. Och om de inte kan acceptera att du inte kommer, oavsett skäl, så är det inte vänner.

Anonym (Jobbigt) skrev 2014-01-01 14:09:53 följande:
    Okej så du har svårt att läsa vad som står, skickar med en bild på texten så det blir tydligare.
    Att det står om om rön, men inga faktabelägg om varför, ingen källförteckning mm gör att det betyder ungefär lika mycket som "jag har läst", dvs absolut ingenting.
Svar på tråden Vill banga en nyårsmiddag… en i sällskapet är gravid. Orkar inte. Förslag på ursäkt?