emma9001 skrev 2013-12-31 22:41:04 följande:
Många utav de känslor du beskriver känner jag igen från andra kvinnor som har berättat om sina historier kring ofrivillig barnlöshet. Känslan av att vara okvinnlig, att inte kunna ge sin man det som "alla" kvinnor kan, vara otillräcklig, inte duga, hopplöshet. Jag skrapar bara på ytan. Det är ingen tröst men du är inte ensam.
Ikväll kanske inte blir en sådan lyckad kväll i dina ögon, låt det vara så om det skulle kännas förjävligt. Men jag tycker samtidigt att du ska bestämma dig för hur du gör längre fram när liknande situationer dyker upp, ha en liten handlingsplan. Försök att bygga upp ett mantra eller strategi för att ta dig igenom kvällar som denna. För det kommer att komma fler. Det kanske kan vara att du bestämmer dig för att vara kvinna inte definieras om man kan få barn eller inte och att du arbetar hårt med att bevisa det för dig själv, kanske genom olika listor där du poängterar vad som faktiskt gör dig till kvinna. Du kanske väljer att prata om dina känslor och på det sättet känner dig tryggare i olika sammanhang för att människorna kring dig vill lyssna och finnas till...
Din man känner nog en större sorg än vad han talar om, jag har svårt att tro att detta går "obemärkt" förbi utan tror snarare att det är tvärtom. Kanske behöver han ett bättre tillfälle att få prata om hur han upplever barnlösheten? Det kan ju faktiskt vara så att han känner sig otillräcklig och omanlig för att han inte kan ge dig det du allra helst vill ha? Prata med varandra när ni får tillfälle, kanske är det en bra ide att ta hjälp från en oberoende samtalspartner?
Ta ställning ikväll. Antingen går du och unnar dig en trevlig kväll, bort från mörka tankar och ångest. Eller så stannar du hemma. Stannar du hemma kan du också ha en trevlig kväll med lite god mat eller mysig film. Nedvärdera dig inte för att du upplever stor sorg. Du är viktig, du är du och förmodligen alldeles fantastisk.
TACK!! Vilket fint svar!
Jag gick inte. Sa till min vän att jag inte orkade eftersom jag bara inte fixar graviditeten. Hon sa att det var alldeles ok.