• Anonym (Bitter?)

Vill banga en nyårsmiddag… en i sällskapet är gravid. Orkar inte. Förslag på ursäkt?

Hej...

Är bjuden på nyårsfest/middag idag hos en vän. Fick imorse veta (på FB såklart) att en av gästerna just kläckt sitt graviditetsbesked v 13. Jag orkar inte. Vi är ofrivilligt barnlösa, tredje IVF.en misslyckades. Orkar inte se den där kvinnans lyckliga tillvaro en HEL KVÄLL. Jag och kvinnan känner bara varann sporadiskt, men vetskapen gör mig så ledsen. 

Men vad ska jag skylla på nu?

• Svar på tråden Vill banga en nyårsmiddag… en i sällskapet är gravid. Orkar inte. Förslag på ursäkt?
  • Anonym (Bitter?)
    Anonym (anna) skrev 2013-12-31 15:36:01 följande:
    Jag tycker att det låter hemskt när du skriver att det känns för jävligt att se henne lycklig... Mår du bättre om hon också mår dåligt? Det är inte så att hon snott ditt barn genom att bli gravid, hennes graviditet påverkar inte din förmåga att få barn. Jag förstår att det kan kännas som salt i såren att andra blir gravida när du själv inte blir det, men när du fokuserar på att du inte vill se henne lycklig så låter du otroligt självisk.
    Alla har sina sorger. Och jag skulle ju aldrig säga det till henne, ellerhur! Men det är för jobbigt att sitta där och påminnas om sin sorg. 
  • Anonym (anna)
    Anonym (Bitter?) skrev 2013-12-31 15:37:32 följande:
    Jovisst, men det är ju så uppenbart orättvist. Och att skylta med det sådär på FB, det förstår jag inte. De på festen vet ju inte hur vi har det. Men det retar mig såklart att min man tar så lätt på det här medan jag känner mig som en okvinnlig kvinna. 
    Självklart vill hon dela med sig av sin glädje, sen om det är på FB eller inte spelar väl ingen roll. Är det orättvist att hon blivit gravid? Helt ärligt, get over your self. Allt kretsar inte kring dig. Jag kan inte heller få barn, och det gör ont när andra får barn men inte jag, men jag är glad för deras skull.
  • Nyfiken gul

helt ärligt tror jag att du inte mår bättre av att sitta hemma. DET om något kommer att få dig att tänka på graviditeten hela kvällen.  

Bättre istället att gå dit och vara ärlig med att det är så här du känner. Dina andra vänner vet väl om din historia? 

Jag vet inte den gravida kvinnans historia men alla gravida har inte bara hux flux blivit gravida.  Det finns många som blivit gravida med IVF som inte vågat berätta om sin lyckade graviditet för att väninnan i samma sits inte lyckats....    

Att sitta hemma i självömkan får dig inte att må bättre o  du blir inte mer gravid av det. Jag har också kämpat för att få barn och jag vet hur ont det gör när andra lyckas. Men nånstans måste man ändå låta livet gå vidare. 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym (Bitter?)
    Fiona M skrev 2013-12-31 15:39:27 följande:

Orättvist?
    Hon kan, men inte jag. Det är orättvist. Livet är orättvist tyvärr. 
  • Jennie med ie

Hur tror du hon skulle reagera om du helt enkelt sa sanningen? Sen så förstår jag också absolut att det är jobbiga känslor som inte helt går att styra över, men det finns också en risk att man skadar sitt sociala liv för lång tid framöver om man drar sig undan det som är jobbigt. Jag hade nog gett det ett försök, gått på festen, och om det blir oerhört mycket fokus på graviditeter hela tiden och det därför blir extra tufft så ta det då... Och reta dig inte på att din man inte känner som du, människor är helt enkelt olika.

• Anonym (Ella)

Att folk inte vet hur ni har det gör det väl hela motsägelsefullt tycker jag? 

Hur ska DOM kunna visa empati och medkänsla om folk inte har en susning om hur ni mår och hur ni har det? 

Tänk lite nu.... 

• Anonym (Bitter?)
    Jennie med ie skrev 2013-12-31 15:40:40 följande:
    Hur tror du hon skulle reagera om du helt enkelt sa sanningen? Sen så förstår jag också absolut att det är jobbiga känslor som inte helt går att styra över, men det finns också en risk att man skadar sitt sociala liv för lång tid framöver om man drar sig undan det som är jobbigt. Jag hade nog gett det ett försök, gått på festen, och om det blir oerhört mycket fokus på graviditeter hela tiden och det därför blir extra tufft så ta det då... Och reta dig inte på att din man inte känner som du, människor är helt enkelt olika.
    Skulle önska att jag var ärlig, men jag skäms så att vi inte får till det. 
  • Fiona M
    Anonym (Bitter?) skrev 2013-12-31 15:40:09 följande:

Jag förstår att du sörjer men du kan inte lägga över det på andra. Att hon är gravis har inget med din förmåga att göra.
  • Anonym (Ella)
    vet du hennes historia kring sin graviditet? Hon kanske också har genomgått IVF?  Allt är inte så lyckligtbubbligt som du vill tro det. Det finns fler än du som lider. 
  • Limalie
    Jovisst, det är det men vadå? Ska hon avstå från att skaffa barn för att NI har svårt eller skulle det kännas bättre att andra inte skaffade barn för ni inte kan eller andra skulle ha svårt?

Har själv varit i din sits med svårt att bli gravid, är nu tack o lov gravid via ivf, så jag vet det är jobbigt. Men önska att hon inte kommer och ska sitta där o "va lycklig" och annat, nej så ego av dig.
Svar på tråden Vill banga en nyårsmiddag… en i sällskapet är gravid. Orkar inte. Förslag på ursäkt?