Inlägg från: Anonym (Bitter?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bitter?)

Vill banga en nyårsmiddag… en i sällskapet är gravid. Orkar inte. Förslag på ursäkt?

Hej...

Är bjuden på nyårsfest/middag idag hos en vän. Fick imorse veta (på FB såklart) att en av gästerna just kläckt sitt graviditetsbesked v 13. Jag orkar inte. Vi är ofrivilligt barnlösa, tredje IVF.en misslyckades. Orkar inte se den där kvinnans lyckliga tillvaro en HEL KVÄLL. Jag och kvinnan känner bara varann sporadiskt, men vetskapen gör mig så ledsen. 

Men vad ska jag skylla på nu?

• Svar på tråden Vill banga en nyårsmiddag… en i sällskapet är gravid. Orkar inte. Förslag på ursäkt?
  • Anonym (Bitter?)
    Påven Johanna skrev 2013-12-31 15:28:46 följande:
    Din man då? Känner han likadant?
    Han tycker inte att det gör något, alla andra runt om oss får ju barn, säger han. Och det har ju inte med oss att göra.Men det KÄNNS för jävligt för mig att hon ska sitta där och vara lycklig. 
  • Anonym (Bitter?)
    5by5 skrev 2013-12-31 15:31:23 följande:
    Magsjuka funkar väl alltid (alt feber)
    Jo, men min väninna kommer ju fatta att jag ljuger eftersom vi ju träffades nere på torget imorse. Skulle önska att den gravida kunde avstå. (vilket ju inte går, men men..)
  • Anonym (Bitter?)
    Anonym (hmm) skrev 2013-12-31 15:34:57 följande:

Varit i din sits och visst förstår jag det är skitjobbigt, jag vet. Men missa en hel nyårsfest pga detta? Din man kanske vill gå? Låt han gå isåfall så får du sitta hemma.

Det kommer alltid finnas orättvisa och jobbigheter, men du blir ju inte mer gravid för att hon skulle ha svårt eller nån annan?

Jovisst, men det är ju så uppenbart orättvist. Och att skylta med det sådär på FB, det förstår jag inte. De på festen vet ju inte hur vi har det. Men det retar mig såklart att min man tar så lätt på det här medan jag känner mig som en okvinnlig kvinna. 
  • Anonym (Bitter?)
    Anonym (anna) skrev 2013-12-31 15:36:01 följande:
    Jag tycker att det låter hemskt när du skriver att det känns för jävligt att se henne lycklig... Mår du bättre om hon också mår dåligt? Det är inte så att hon snott ditt barn genom att bli gravid, hennes graviditet påverkar inte din förmåga att få barn. Jag förstår att det kan kännas som salt i såren att andra blir gravida när du själv inte blir det, men när du fokuserar på att du inte vill se henne lycklig så låter du otroligt självisk.
    Alla har sina sorger. Och jag skulle ju aldrig säga det till henne, ellerhur! Men det är för jobbigt att sitta där och påminnas om sin sorg. 
  • Anonym (Bitter?)
    Fiona M skrev 2013-12-31 15:39:27 följande:

Orättvist?
    Hon kan, men inte jag. Det är orättvist. Livet är orättvist tyvärr. 
  • Anonym (Bitter?)
    Jennie med ie skrev 2013-12-31 15:40:40 följande:
    Hur tror du hon skulle reagera om du helt enkelt sa sanningen? Sen så förstår jag också absolut att det är jobbiga känslor som inte helt går att styra över, men det finns också en risk att man skadar sitt sociala liv för lång tid framöver om man drar sig undan det som är jobbigt. Jag hade nog gett det ett försök, gått på festen, och om det blir oerhört mycket fokus på graviditeter hela tiden och det därför blir extra tufft så ta det då... Och reta dig inte på att din man inte känner som du, människor är helt enkelt olika.
    Skulle önska att jag var ärlig, men jag skäms så att vi inte får till det. 
  • Anonym (Bitter?)
    emma9001 skrev 2013-12-31 22:41:04 följande:
    Många utav de känslor du beskriver känner jag igen från andra kvinnor som har berättat om sina historier kring ofrivillig barnlöshet. Känslan av att vara okvinnlig, att inte kunna ge sin man det som "alla" kvinnor kan, vara otillräcklig, inte duga, hopplöshet. Jag skrapar bara på ytan. Det är ingen tröst men du är inte ensam.

Ikväll kanske inte blir en sådan lyckad kväll i dina ögon, låt det vara så om det skulle kännas förjävligt. Men jag tycker samtidigt att du ska bestämma dig för hur du gör längre fram när liknande situationer dyker upp, ha en liten handlingsplan. Försök att bygga upp ett mantra eller strategi för att ta dig igenom kvällar som denna. För det kommer att komma fler. Det kanske kan vara att du bestämmer dig för att vara kvinna inte definieras om man kan få barn eller inte och att du arbetar hårt med att bevisa det för dig själv, kanske genom olika listor där du poängterar vad som faktiskt gör dig till kvinna. Du kanske väljer att prata om dina känslor och på det sättet känner dig tryggare i olika sammanhang för att människorna kring dig vill lyssna och finnas till...

Din man känner nog en större sorg än vad han talar om, jag har svårt att tro att detta går "obemärkt" förbi utan tror snarare att det är tvärtom. Kanske behöver han ett bättre tillfälle att få prata om hur han upplever barnlösheten? Det kan ju faktiskt vara så att han känner sig otillräcklig och omanlig för att han inte kan ge dig det du allra helst vill ha? Prata med varandra när ni får tillfälle, kanske är det en bra ide att ta hjälp från en oberoende samtalspartner?

Ta ställning ikväll. Antingen går du och unnar dig en trevlig kväll, bort från mörka tankar och ångest. Eller så stannar du hemma. Stannar du hemma kan du också ha en trevlig kväll med lite god mat eller mysig film. Nedvärdera dig inte för att du upplever stor sorg. Du är viktig, du är du och förmodligen alldeles fantastisk.
    TACK!! Vilket fint svar!

Jag gick inte. Sa till min vän att jag inte orkade eftersom jag bara inte fixar graviditeten. Hon sa att det var alldeles ok. 
  • Anonym (Bitter?)
    Jojile skrev 2014-01-02 16:18:28 följande:
    Att känna sorg över sin barnlöshet och undvika väldigt starka "barntillställningar" har nog de allra flesta förståelse för och är man bra vänner kan man förklara varför man väljer att göra som man vill.

Men skulle min bästa vän ignorera mig från att jag blev gravid och fram till den dagen hon får barn själv hade hon kunnat dra åt helvete. Jag ser mig som en väldigt bra vän. Ställer upp och vänder mig ut och in för att kunna hjälpa och ställa upp. Men att bli behandlad som luft är inte ok. Överhuvudtaget.

Om din bästa väns sambo lämnar henne under graviditeten, kan hon ringa dig då? Kommer du på stört och stöttar henne?

Till er andra som delar åsikten att äkta vänner ska acceptera ett ruttet beteende, varför ska man ta hänsyn till era känslor min ni är oförmögna att ta hänsyn till era vänner? Era problem, känslor och kriser är alltså större och viktigare?
    Jag tycker snarare att det är ett ruttet beteende att gå på en middag med ett fåtal, med vetskapen om att man kommer att diskutera den här tjejens graviditet, när jag inte kommer för mig att säga grattis som de andra gör. Jag kommer att sitta tyst. Det blir självbevarelsedrift, liksom. Och vad ger det för signaler? "Varför är du så tyst, Maria?". Ska jag pressa ihop ett grattis då? Bättre att inse att den här bantningen är enbart mitt problem, ingen annans. Den här tjejen ska inte behöva känna sig obekväm. Jag väljer. 
  • Anonym (Bitter?)
    Anonym (Jag) skrev 2014-01-02 09:29:45 följande:
    Förstår precis hur du känner. Jag har en enorm barnlängtan och tycker det är asjobbigt när alla andra blir gravida runt omkring, har också försökt ett tag. Försöker också hålla mig borta från gravida eller bebisar den mån det går. Nu har jag ju ingen i den närmsta släkten eller vänner som fått barn så då är det lättare att undvika.

Hur gick det?
    Jag gick inte, hade det så bra hemma. 
  • Anonym (Bitter?)
    Jennie med ie skrev 2014-01-02 20:04:33 följande:
    Fast här handlar det inte om att välja bort vissa tillställningar utan diskussionen har utvecklats till att nu handla mycket om att helt och hållet välja bort vänner som har barn, jag tolkar att det var det det "ruttna beteendet" hänvisade till, att just ignorera vänner under lång tid....
    Ok, jag kan förstå bådas sidor. Man kan i en vänskap ändå inse att var sak har sin tid, att man av olika orsaker inte kan lägga lika mycket tid för sina vänner. 
  • Anonym (Bitter?)
    Anonym (hmm) skrev 2014-01-02 21:36:22 följande:
    Din karl då, tvingades han också stanna hemma med dig?
    Vadå tvingades? Han gick på middagen, fri vilja. 
  • Anonym (Bitter?)
    Jojile skrev 2014-01-03 17:16:03 följande:
    Jo, jag förstår att det är en sorg. Jag förstår hur ont det kan göra och jag skulle självklart stötta min vän i det läget. Men att bli behandlad som luft skulle jag inte tolerera. Din smärta är ok men den är inte viktigare än någon annans smärta/sorg. Att förlora en bästa vän kan göra fruktansvärt ont det med och självklart har den bortvalda rätt att känna sig ledsen/besviken. Tycker du inte det?

Hur gör du i vardagen? På jobbet, affären, restaurang? Och hur menar du att du undviker fertila kvinnor? Du umgås inte med kvinnor överhuvudtaget?

På allvar hoppas jag att du får professionell hjälp med dina känslor för att reagera så stark på barn/graviditet/fertila kvinnor måste vara fruktansvärt påfrestande.
    Undrar också hur du gör i praktiken. Byter du kassa om kassörskan är gravid? Om en gravid sitter bredvid dig på bussen? 
Svar på tråden Vill banga en nyårsmiddag… en i sällskapet är gravid. Orkar inte. Förslag på ursäkt?