• Anonym (Bitter?)

Vill banga en nyårsmiddag… en i sällskapet är gravid. Orkar inte. Förslag på ursäkt?

Hej...

Är bjuden på nyårsfest/middag idag hos en vän. Fick imorse veta (på FB såklart) att en av gästerna just kläckt sitt graviditetsbesked v 13. Jag orkar inte. Vi är ofrivilligt barnlösa, tredje IVF.en misslyckades. Orkar inte se den där kvinnans lyckliga tillvaro en HEL KVÄLL. Jag och kvinnan känner bara varann sporadiskt, men vetskapen gör mig så ledsen. 

Men vad ska jag skylla på nu?

• Svar på tråden Vill banga en nyårsmiddag… en i sällskapet är gravid. Orkar inte. Förslag på ursäkt?
  • Anonym (IVF:are)
    Anonym (Bitter?) skrev 2014-01-01 01:55:44 följande:
    TACK!! Vilket fint svar!

Jag gick inte. Sa till min vän att jag inte orkade eftersom jag bara inte fixar graviditeten. Hon sa att det var alldeles ok. 
    Fy vad jobbigt! Jag tycker att du gjorde rätt som inte gick.

Kram och hoppas att det blir bra för er och att ni får barn till slut
  • Saffron
    Anonym (ej barnlös) skrev 2014-01-01 17:51:04 följande:

Har utredningen visat att felet är på dig och inte din man? Jag tänkte eftersom du skriver att du känner dig okvinnlig osv. Jag är nyfiken för jag vet inte vilka tester man gör inför IVF.
    Det görs en hel del tester inför ivf. De flesta gånger vet man inte hos vem felet ligger, sk oförklarlig barnlöshet. Behandlingen är ändå ivf. Jag tror att det är vanligt att kvinnorna ändå tar på sig skulden. Allt är så fokuserat på kvinnan vid utredning och behandling. På män tas det blodprov och ett spermaprov. På kvinnan tas det MÅNGA blodprov, gynundersökningar, gynultraljud, spolningar av äggledare, ibland till och med titthålskirurgi osv. Man känner sig som ett objekt. Kvinnan får testa diverse mediciner, ex levaxin, metformin, pergotime, vitaminer, you name it. Mannen rekommenderas inte ens vitaminer.
    Vid ivf är det kvinnan som fylls med hormoner och plockas ägg. Mannen i vanlig ordning, fixar en burk sperma.

Tja, som sagt, mycket fokus och behandling är riktat mot kvinnan, och därför är det nog lätt att man tar på sig skulden... Men hur som helst, det är ju ändå ingens "fel". Ofrivillig barnlöshet är klassat som en sjukdom. Man väljer ju inte att ha icke fungerande fertilitet, och vems felet egentligen är, spelar ju ingen roll...
  • straw2008
    Saffron skrev 2014-01-01 20:55:48 följande:
    Hoppas att ni fick en trevlig nyårsafton iallafall... Min man och jag är i liknande sits som er. Ofrivilligt barnlösa i flera år. Väntar på ivf-hjälp, men jag har tyvärr för högt bmi (nu fattas bara några kilo innan vi kan börja). I somras blev vi gravida, faktiskt utan mer hjälp än tabletter. Ungefär samtidigt blev en arbetskamrat gravid genom ivf. Jag var så lycklig! Men lycka kan gå över snabbt. Vi hann inte ens berätta för min mans mamma, innan hon dog i cancer. Och ytterligare 2 v efter fick jag väldigt ont i magen. Det visade sig vara ett utomkved. Istället för ett efterlängtat barn, blev det akut operation och en äggledare mindre, vilket betyder ÄNNU svårare att bli gravid. Ytterligare tråkigheter och sorger hände under hösten, och jag har väl snarast gått in i väggen. Jobb är väldigt tröttsamt, klarar inte stress. Dessutom får man följa arbetskamratens graviditet vare sig man vill eller inte. Man kan inte låta bli att jobba, bara för att en arbetskamrat får gravidmage! Dessutom finns ytterligare en påminnelse, hela tiden. Prinsessan Madelene och jag hade ungefär samma barnförväntan. Man kan liksom inte heller undvika alla löpsedlar om sessans mage och "följ Maddes graviditet"! Nåväl, bara en liten beskrivning varför jag helt förstår dina känslor. Efter ett par år med barnlöshet, där man hela tiden kastas mellan hopp och förtvivlan gör saker med en som man inte trodde var möjligt. Man blir självisk, och ologisk. Nä, den där tjejens graviditet har INGENTING med ens egen oförmåga att bli gravid. Det finns ingen anledning att missunna någon. MEN man är inte logisk. Man reagerar med känslor. Det KÄNNS som att det är ens egen tur nu, och så plötsligt, kommer en annan och bara är gravid! Ja, det känns grymt orättvist, och ja, det känns lite som att det där skulle ju ha varit min graviditet!!! Självklart är detta aldrig något man säger högt, utom för ens man. Man kan säga sådana saker här på forumet, för det är ändå "anonymt". Utåt är man den där trevliga tjejen som önskar alla väl. Inuti är man trasig.v Och man har rätt till sina känslor, och det finns tillfällen då man helt enkelt inte orkar rycka sig i kragen. Det är ok, om man rycker sig i kragen en annan gång och blickar framåt! Man måste ju, på´t igen så att säga. Jag har upptäckt att det är enklare att faktiskt berätta för omgivningen. Ja, utomkvedet var ju lite svårt att hålla hemligt, men även vår önskan att bli gravid (jag måste det pga mitt jobb, och vissa saker som jag måste undvika att göra, ex röntgenundersökningar och viss medicinhantering). Viss förståelse får man, även om man inte helt kan förstå hur det känns att vara ofrivilligt barnlös utan att ha varit det själv. Jag önskar dig lycka till med era fortsatta försök! Jag hoppas att detta året blir det som vi båda lyckas att bli gravida... För oss känns det som att 2014 bara kan bli bättre än 2013, för 2013 var ett helvetesår på riktigt. PS! Själva tackade vi nej till diverse nyårsfester. Istället åkte vi på spa och firade nyår med främlingar. Mycket befriande faktiskt! DS!

Jag förstår inte det där med att du likställer dig med Madeleine ???
    I kinamockaskogen.....
  • Anonym (ej barnlös)
    EnAnonumius skrev 2014-01-01 13:13:19 följande:
    Sedan om man läser din länk så står det inget om att den som har infertilitetsproblem att deras mamma rökande under graviditeten.

Det som står om rökning är detta:
    "De senare årens forskning har avslöjat en rad riskfaktorer för nedsatt fortplantningsförmåga hos både män och kvinnor, såsom tobaksrökning och alkohol. Övervikt är också en väldokumenterad riskfaktor hos både män och kvinnor."

Det ger inget stöd i ditt påstående om att de som har infertilitetsproblem, att deras mammor rökade under graviditeten. Och med tanke att på 40-, 50-, 60-, 70- och 80-talet så var det jättevanligt att kvinnor rökte under grav och ändå så var det hög fertilitet och många ungar föddes..
    Det står såhär:

"Nya forskningsresultat tyder på att rökning under graviditeten är en väsentlig orsak till nedsatt spermakvalitet hos sönerna, när de växer upp."
  • Anonym (Ärlighet)

Skyll på det det är: En missunsamhet och brist på medkänsla i andras lycka. Bara för att andra vinner på lotto och jag inte gör det blir jag inte sur för det. Känner många par som har svårt att få barn men som tur är tänker inget av dem som du ts.

• Anonym (Ärlighet)

Man kan ju välja att ta detta på två sätt. Ett: "Kan hon så kan jag!" Två: "Fy fan för henne, hon får mig at känna mig misslyckad."

• Anonym (ej barnlös)
    Anonym (ivf:aren) skrev 2014-01-01 15:02:13 följande:
    Att det står om om rön, men inga faktabelägg om varför, ingen källförteckning mm gör att det betyder ungefär lika mycket som "jag har läst", dvs absolut ingenting.
    Det står "nya forskningsresultat tyder på att..."

Och man behöver inte klicka runt speciellt mycket på sidan för att hitta information vilka det är som bedriver denna forskning.
  • Anonym (ej barnlös)
    EnAnonumius skrev 2014-01-01 19:22:00 följande:
    Okey.. Ja DU du kan ju uppenbarligen inte läsa själv.
    Det står i SÄLLSYNTA fall.

Nej, det gör det inte.

Såhär står det om rökning:

"

Rökning

Tobaksrökning spelar en stor roll för nedsatt reproduktionsförmåga bland kvinnor, men i mindre grad bland män. Nya forskningsresultat tyder på att rökning under graviditeten är en väsentlig orsak till nedsatt spermakvalitet hos sönerna, när de växer upp."

• Anonym (xx)
    Anonym (Ärlighet) skrev 2014-01-01 22:09:39 följande:
    Skyll på det det är: En missunsamhet och brist på medkänsla i andras lycka. Bara för att andra vinner på lotto och jag inte gör det blir jag inte sur för det. Känner många par som har svårt att få barn men som tur är tänker inget av dem som du ts.
    Det vet du inte. Många av mina vänner har vetat om våra problem, men det är bara på det här forumet jag har visat mina äkta känslor. Avundsjuka, bitterhet, glädje när andra blir gravida. Allt i en enda röra. Sen kan man inte jämföra med lotto. Bara några få vinner på lotto. De allra flesta som vill ha barn får det utan bekymmer.
  • Anonym (marie)

Till TS: Din kompis kanske sa att det var helt ok, men innest inne så tror jag att hon är besviken för att du valde att inte komma. Jag har en kompis som hade problem att få barn och hon valde bort mig i flera år för att det var för jobbigt när jag fick barn. Så fort de fick eget barn och då ska allt plötsligt vara ok, fast hon nekat kontakt på flera år. Jag förstår att hon tyckte att det var jobbigt när hon var barnlös, men att välja bort sina vänner gång på gång för att de har något hon inte har, lämnar spår. Man ska inte inbilla sig något annat.

Svar på tråden Vill banga en nyårsmiddag… en i sällskapet är gravid. Orkar inte. Förslag på ursäkt?