Anonym (ej barnlös) skrev 2014-01-01 17:51:04 följande:
Har utredningen visat att felet är på dig och inte din man? Jag tänkte eftersom du skriver att du känner dig okvinnlig osv. Jag är nyfiken för jag vet inte vilka tester man gör inför IVF.
Det görs en hel del tester inför ivf. De flesta gånger vet man inte hos vem felet ligger, sk oförklarlig barnlöshet. Behandlingen är ändå ivf. Jag tror att det är vanligt att kvinnorna ändå tar på sig skulden. Allt är så fokuserat på kvinnan vid utredning och behandling. På män tas det blodprov och ett spermaprov. På kvinnan tas det MÅNGA blodprov, gynundersökningar, gynultraljud, spolningar av äggledare, ibland till och med titthålskirurgi osv. Man känner sig som ett objekt. Kvinnan får testa diverse mediciner, ex levaxin, metformin, pergotime, vitaminer, you name it. Mannen rekommenderas inte ens vitaminer.
Vid ivf är det kvinnan som fylls med hormoner och plockas ägg. Mannen i vanlig ordning, fixar en burk sperma.
Tja, som sagt, mycket fokus och behandling är riktat mot kvinnan, och därför är det nog lätt att man tar på sig skulden... Men hur som helst, det är ju ändå ingens "fel". Ofrivillig barnlöshet är klassat som en sjukdom. Man väljer ju inte att ha icke fungerande fertilitet, och vems felet egentligen är, spelar ju ingen roll...