• Anonym (Bitter?)

Vill banga en nyårsmiddag… en i sällskapet är gravid. Orkar inte. Förslag på ursäkt?

Hej...

Är bjuden på nyårsfest/middag idag hos en vän. Fick imorse veta (på FB såklart) att en av gästerna just kläckt sitt graviditetsbesked v 13. Jag orkar inte. Vi är ofrivilligt barnlösa, tredje IVF.en misslyckades. Orkar inte se den där kvinnans lyckliga tillvaro en HEL KVÄLL. Jag och kvinnan känner bara varann sporadiskt, men vetskapen gör mig så ledsen. 

Men vad ska jag skylla på nu?

• Svar på tråden Vill banga en nyårsmiddag… en i sällskapet är gravid. Orkar inte. Förslag på ursäkt?
  • LisaW81

Skillnad är att TA FÖR GIVET att vännerna ska finnas kvar... För mig var det bara en otrolig bonus som var och är guld värd, och som skrivet tidigare så tror jag att de älta vännerna agerar på det aättet. Men visst var det ett val man i sorgen gjorde, att ta ett kliv bort från sina vänner, men för mg var det en frågan om överlevnad. Det i kombination med psykologisk hjälp.

• Anonym (oxå IVF)

Precis, det är STOR skillnad.

Jennie med ie skrev 2014-01-02 01:17:46 följande:
    Det där med äkta vänner var ju sprunget ur just "undvika personerna helt under lång tid"-aspekten, inte om att umgås och prata om sina jobbiga känslor, och få acceptans för att det känns sorgligt och orättvist..och inte heller om att stå kvar vid ens sida när sorg övergår till glädje..

• Anonym (oxå IVF)

Äkta vänner accepterar att bli helt nonchade år efter år efter år? Jag häpnar. Ta avstånd hur mycket ni vill men döm inte ut de som inte bara kallt accepterar det och utan knot umgås igen på era villkor sen.

• LisaW81

Umgås idag och prata om jobbiga känslor som har varit ska väl förtydligas, inte under den jobbiga sorgeprocessen vi då befann oss i. Att fortsätta där man slutade är säkerligen svårt, båda parter måste nog kunna öppna upp sig och sina känslor för att hitta tillbaka till relationen som under några år så gott som försvann.

• LisaW81
    AnnaMoberg skrev 2014-01-02 01:23:31 följande:
    Äkta vänner skulle inte bete sig så.

Beror nog på hur nära man stått varandra och hur väl man hunnit lära känna varandra innan den ena parten går in i denna chock och stora sorgebearbetning.
  • LisaW81
    Anonym (oxå IVF) skrev 2014-01-02 01:22:16 följande:
    Äkta vänner accepterar att bli helt nonchade år efter år efter år? Jag häpnar. Ta avstånd hur mycket ni vill men döm inte ut de som inte bara kallt accepterar det och utan knot umgås igen på era villkor sen.

Nejdå det skriver jag inget om. Skulle aldrig i mitt liv tvinga mig på en vän som blivit illa berörd pga att jag gått in i mitt livs kris och inte kunnat agera "normalt" under några års tid. Tack och lov så tänkte inte mina vänner så...
  • Anonym (notanego)
    LisaW81 skrev 2014-01-02 01:29:14 följande:

Nejdå det skriver jag inget om. Skulle aldrig i mitt liv tvinga mig på en vän som blivit illa berörd pga att jag gått in i mitt livs kris och inte kunnat agera "normalt" under några års tid. Tack och lov så tänkte inte mina vänner så...
    Du ser ingen skillnad mellan att "p g a sorg inte agera normalt" och att helt utesluta människor ur sitt liv under flera år? Det förvånar mig starkt att så många ser ner på de personer som inte kan återuppta samma relation efter en så lång uteslutning, de är inte ett dugg sämre människor än er och det betyder inte alls att deras vänskap inte var äkta. Det är helt naturligt om en relation som legat nere år efter år inte kan återupplivas, det ger er ingen rätt att döma de som ni å er sida kräver förståelse och respekt från.
  • Knota
    Anonym (barnlös) skrev 2014-01-02 00:34:23 följande:

Det är ett problem jag får ta i tu med då.
    Är dom äkta vänner så accepterar dom.
    Dom hade antagligen lättare accepterat ifall dom själva hade gått igenom detta.
    Hade du varit en äkta vän hade du funnits kvar.

Resonerar du även så när det kommer till andra relationer? Det är okej att din partner lämnar dig för en tio år, och sen kommer tillbaka och kräver att allt ska vara som det var?
Svar på tråden Vill banga en nyårsmiddag… en i sällskapet är gravid. Orkar inte. Förslag på ursäkt?