• Anonym (Bitter?)

Vill banga en nyårsmiddag… en i sällskapet är gravid. Orkar inte. Förslag på ursäkt?

Hej...

Är bjuden på nyårsfest/middag idag hos en vän. Fick imorse veta (på FB såklart) att en av gästerna just kläckt sitt graviditetsbesked v 13. Jag orkar inte. Vi är ofrivilligt barnlösa, tredje IVF.en misslyckades. Orkar inte se den där kvinnans lyckliga tillvaro en HEL KVÄLL. Jag och kvinnan känner bara varann sporadiskt, men vetskapen gör mig så ledsen. 

Men vad ska jag skylla på nu?

• Svar på tråden Vill banga en nyårsmiddag… en i sällskapet är gravid. Orkar inte. Förslag på ursäkt?
  • elyse
    Anonym (Jobbigt) skrev 2013-12-31 22:53:19 följande:
    Ja du jag tror att dom flesta som haft svårt lätt hittar svaret om dom frågar sin mamma om hon rökte under tiden man låg i magen.
    Jag roade mig med att ställa en sån fråga här på FL för 5 år sedan och nästan alla svarade att deras mammor rökte när dom var gravida.
    Och i min familj har man PCO istället, en slags hormonrubbning som tyvärr går i arv. (Och nej, varken min mormor eller mamma har varit rökare). 
  • Tom Araya
    Anonym (Bitter?) skrev 2013-12-31 15:27:23 följande:
    Hej...

Är bjuden på nyårsfest/middag idag hos en vän. Fick imorse veta (på FB såklart) att en av gästerna just kläckt sitt graviditetsbesked v 13. Jag orkar inte. Vi är ofrivilligt barnlösa, tredje IVF.en misslyckades. Orkar inte se den där kvinnans lyckliga tillvaro en HEL KVÄLL. Jag och kvinnan känner bara varann sporadiskt, men vetskapen gör mig så ledsen. 

Men vad ska jag skylla på nu?
    Sjukdom.

För framtiden bör du dock söka psykologisk hjälp.
  • Anonym (???)
    Anonym (Bitter?) skrev 2013-12-31 15:37:32 följande:
    Jovisst, men det är ju så uppenbart orättvist. Och att skylta med det sådär på FB, det förstår jag inte. De på festen vet ju inte hur vi har det. Men det retar mig såklart att min man tar så lätt på det här medan jag känner mig som en okvinnlig kvinna. 
    Skylta??? Alla skriver väl om sånt på Facebook?? Nästan i alla fall. Inget konstigt alls.
  • Anonym (sanningen)
    Anonym (Bitter?) skrev 2014-01-01 01:55:44 följande:
    TACK!! Vilket fint svar!

Jag gick inte. Sa till min vän att jag inte orkade eftersom jag bara inte fixar graviditeten. Hon sa att det var alldeles ok. 

Vad bra att du sa som det var. En nära vän till mig som kämpar för barn ställde in en träff med mig och mina vänner med nyfödda och hon sa som det var, att hon inte orkade med att se alla bebisar just då (tror hon nyss fått neg besked). Förutom att jag givetvis saknade henne så förstod jag henne till fullo och var glad att hon berättade hur hon kände. Vi hade ju träffats många gånger mef bebisarna innan, men just den här gången pallade hon inte. Det måste man acceptera om man är en riktig kompis.
  • Anonym (Lite OT...)
    Anonym (Jobbigt) skrev 2013-12-31 22:53:19 följande:
    Ja du jag tror att dom flesta som haft svårt lätt hittar svaret om dom frågar sin mamma om hon rökte under tiden man låg i magen.
    Jag roade mig med att ställa en sån fråga här på FL för 5 år sedan och nästan alla svarade att deras mammor rökte när dom var gravida.
    Eller så beror det på något helt annat... Varken jag eller de andra ofrivilligt barnlösa jag känner har mig veterligen haft mammor som har rökt under graviditeten. Jag och min syster har definitivt inte haft det, men svårt att få barn har vi haft ändå. Jag påstår givetvis inte att rökning under graviditet är ofarligt, men förklaringen till ofrivillig barnlöshet är nog lite mer komplex än att alla mammor har rökt under graviditeten...

Ts: Förstår att du ställde in. Ibland orkar man bara inte konfronteras med andra personers graviditeter trots att man unnar dem all glädje i världen.
  • Anonym (Gravid)

Jag har en vän som inte kan bli gravid, och har flera vänner som genomgått ivf. När jag blev gravid var det såklart den lyckligaste stunden i mitt liv och alla gladdes med mig och sambon. Nu när det snart är dags att föda får jag vibbarna av att det snackas bakom min rygg, att hon som inte kan få barn undviker mig. Jag förstår att det är pissjobbigt, det var ingen dans på rosor för mig att lyckas heller. Men det gör väldigt ont att en vän undviker mig pga att jag är gravid. Och jag är inte sådan som pratar bebis hela tiden, som ständigt klappar magen och håller på. Att vara den gravida som inte blir bjuden på fikastunder är också ett hårt slag och tyvärr gör ju detta att jag backar och tänker att det inte var mycket till vänskap. Jävligt trist.

• Anonym (Jobbigt)

Jag skrev inte att det alltid beror på rökningen men i väldigt många fall kan det vara en ledtråd.

Min makes mamma rökte och alla hennes 8 barn har svårt att bli eller göra sin respektive gravid min mamma rökte och det är bara jag av mina 3 syskon som efter 10 år lyckats.

I frågan jag ställde här på FL så svarade 538st

Och 487 st av dom hade föräldrar som rökte, dom andra 51 var det 21 st som svarade icke rökande föräldrar och 30 st som inte kunde fråga sina föräldrar av olik anledningar.

Nu var det kanske en vecka med mest rökande föräldrar som var inne, vad vet jag men resultatet av frågeställningen var oroväckande...

Det finns självklart massor av andra problem också.

• EnAnonumius
    Anonym (Jobbigt) skrev 2014-01-01 11:10:05 följande:
    Jag skrev inte att det alltid beror på rökningen men i väldigt många fall kan det vara en ledtråd.
    Min makes mamma rökte och alla hennes 8 barn har svårt att bli eller göra sin respektive gravid min mamma rökte och det är bara jag av mina 3 syskon som efter 10 år lyckats.

Och 487 st av dom hade föräldrar som rökte, dom andra 51 var det 21 st som svarade icke rökande föräldrar och 30 st som inte kunde fråga sina föräldrar av olik anledningar.
    Nu var det kanske en vecka med mest rökande föräldrar som var inne, vad vet jag men resultatet av frågeställningen var oroväckande...
    Har du några riktiga studier att hänvisa till än dina gissningar baserat på "jag tittar runt i min omgivning"?

Känner flera mammor som rökade under sin graviditet.
    Min morsa tillhör 40-talist generationen och det var mycket vanligt att kvinnor rökade på den tiden under grav. Även bland kvinnor under 50-talist generationen.
    Ändå lyckades 40-50-talisterna skapa ett par "baby boom"-vågar på 60 70-talet.
    Så du kan ju fundera en smula på det hela om det verkligen är en "ledtråd" med rökningen enbart som du skyller på.

Nej jag säger INTE att rökning är ofarlig.
    Dock så finns det inga kända studier (som jag har hittat) som säger att en rökande mamma ger ökad risk för infertilitets problem för barnet i vuxen ålder.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (sanningen)
    Anonym (Jobbigt) skrev 2014-01-01 11:10:05 följande:

Men för att det ens skall vara lite vetenskapligt så måste du ju givetvis jämföra med en kontrollgrupp, dvs folk som inte haft problem att föda barn. Det var ganska vanligt med rökning på 70- och 80-talen när vi som försöker få barn nu är födda. Bara om du finner att det var en högre andel med rökande föräldrar bland de som hade svårt att bli gravida än bland de som inte hade några problem, kan du ens börja fundera på att dra en slutsats.
  • elyse
    Anonym (Gravid) skrev 2014-01-01 10:45:13 följande:
    Jag har en vän som inte kan bli gravid, och har flera vänner som genomgått ivf. När jag blev gravid var det såklart den lyckligaste stunden i mitt liv och alla gladdes med mig och sambon. Nu när det snart är dags att föda får jag vibbarna av att det snackas bakom min rygg, att hon som inte kan få barn undviker mig. Jag förstår att det är pissjobbigt, det var ingen dans på rosor för mig att lyckas heller. Men det gör väldigt ont att en vän undviker mig pga att jag är gravid. Och jag är inte sådan som pratar bebis hela tiden, som ständigt klappar magen och håller på. Att vara den gravida som inte blir bjuden på fikastunder är också ett hårt slag och tyvärr gör ju detta att jag backar och tänker att det inte var mycket till vänskap. Jävligt trist.
    Det är såklart tråkigt att ni inte kan prata öppet om detta. Det får mig att undra hur nära vänner ni egentligen är?
Svar på tråden Vill banga en nyårsmiddag… en i sällskapet är gravid. Orkar inte. Förslag på ursäkt?