Anonym (Jobbigt) skrev 2014-01-01 11:10:05 följande:
Jag skrev inte att det alltid beror på rökningen men i väldigt många fall kan det vara en ledtråd.
Min makes mamma rökte och alla hennes 8 barn har svårt att bli eller göra sin respektive gravid min mamma rökte och det är bara jag av mina 3 syskon som efter 10 år lyckats.
I frågan jag ställde här på FL så svarade 538st
Och 487 st av dom hade föräldrar som rökte, dom andra 51 var det 21 st som svarade icke rökande föräldrar och 30 st som inte kunde fråga sina föräldrar av olik anledningar.
Nu var det kanske en vecka med mest rökande föräldrar som var inne, vad vet jag men resultatet av frågeställningen var oroväckande...
Det finns självklart massor av andra problem också.
Har du några riktiga studier att hänvisa till än dina gissningar baserat på "jag tittar runt i min omgivning"?
Känner flera mammor som rökade under sin graviditet.
Min morsa tillhör 40-talist generationen och det var mycket vanligt att kvinnor rökade på den tiden under grav. Även bland kvinnor under 50-talist generationen.
Ändå lyckades 40-50-talisterna skapa ett par "baby boom"-vågar på 60 70-talet.
Så du kan ju fundera en smula på det hela om det verkligen är en "ledtråd" med rökningen enbart som du skyller på.
Nej jag säger INTE att rökning är ofarlig.
Dock så finns det inga kända studier (som jag har hittat) som säger att en rökande mamma ger ökad risk för infertilitets problem för barnet i vuxen ålder.