Inlägg från: Anonym (Jobbigt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jobbigt)

Vill banga en nyårsmiddag… en i sällskapet är gravid. Orkar inte. Förslag på ursäkt?

Jag förstår dig verkligen, 10 år försökte vi, jag blev gravid förra året efter en massa ivfer och skit.

Vi delade inte med oss av vårt kämpande så när vi väl blev gravida trodde folk vi nyss bestämt oss och blivit gravida direkt.

Då berättade jag hur vi kämpat och många blev förvånade medan endel listat ut det.

Mitt råd är att prata om det prata prata prata.

Kram

• Anonym (Jobbigt)
    Anonym (Lev!) skrev 2013-12-31 21:23:15 följande:

Jag undrar, ärligt talat nu, vad det varit i maten och luften (vaccinen?) de senaste åren iom att så jävla många inte kan skaffa barn på naturlig väg. Märkligt... Spekulationer? Konspirationer?

Ja du jag tror att dom flesta som haft svårt lätt hittar svaret om dom frågar sin mamma om hon rökte under tiden man låg i magen.

Jag roade mig med att ställa en sån fråga här på FL för 5 år sedan och nästan alla svarade att deras mammor rökte när dom var gravida.
  • Anonym (Jobbigt)

Jag skrev inte att det alltid beror på rökningen men i väldigt många fall kan det vara en ledtråd.

Min makes mamma rökte och alla hennes 8 barn har svårt att bli eller göra sin respektive gravid min mamma rökte och det är bara jag av mina 3 syskon som efter 10 år lyckats.

I frågan jag ställde här på FL så svarade 538st

Och 487 st av dom hade föräldrar som rökte, dom andra 51 var det 21 st som svarade icke rökande föräldrar och 30 st som inte kunde fråga sina föräldrar av olik anledningar.

Nu var det kanske en vecka med mest rökande föräldrar som var inne, vad vet jag men resultatet av frågeställningen var oroväckande...

Det finns självklart massor av andra problem också.

• Anonym (Jobbigt)

www.reprosund.eu/Orsaker-till-infertilitet.html

Googla så hittar ni ganska många studier om att det kan ha betydelse om modern rökt.

Jag har aldrig sagt att det är så, men någon ställde en fråga om varför så många har svårt nu för tiden, rökning kan ha en del i det plus all annan skit vi stoppar i oss och andas in och sitter i, leker i och med med mera med mera.

• Anonym (Jobbigt)
    EnAnonumius skrev 2014-01-01 13:13:19 följande:
    Det var du som påstod en sak. Då ligger bevisbördan hos dig med. Så det är inte bara att avfärda  "googlar ni så hittar ni" ungäfär.  

Sedan om man läser din länk så står det inget om att den som har infertilitetsproblem att deras mamma rökande under graviditeten.

Det som står om rökning är detta:
    "De senare årens forskning har avslöjat en rad riskfaktorer för nedsatt fortplantningsförmåga hos både män och kvinnor, såsom tobaksrökning och alkohol. Övervikt är också en väldokumenterad riskfaktor hos både män och kvinnor."

Det ger inget stöd i ditt påstående om att de som har infertilitetsproblem, att deras mammor rökade under graviditeten. Och med tanke att på 40-, 50-, 60-, 70- och 80-talet så var det jättevanligt att kvinnor rökte under grav och ändå så var det hög fertilitet och många ungar föddes..

Däremot så vet jag att på IVF säger åt kvinnan, som får hjälp av IVF klinik, att hon skall sluta med sin rökning,  för att öka chansen för en lyckad IVF. 
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
    Okej så du har svårt att läsa vad som står, skickar med en bild på texten så det blir tydligare.

Svar på tråden Vill banga en nyårsmiddag… en i sällskapet är gravid. Orkar inte. Förslag på ursäkt?