• Anonym (Bitter?)

Vill banga en nyårsmiddag… en i sällskapet är gravid. Orkar inte. Förslag på ursäkt?

Hej...

Är bjuden på nyårsfest/middag idag hos en vän. Fick imorse veta (på FB såklart) att en av gästerna just kläckt sitt graviditetsbesked v 13. Jag orkar inte. Vi är ofrivilligt barnlösa, tredje IVF.en misslyckades. Orkar inte se den där kvinnans lyckliga tillvaro en HEL KVÄLL. Jag och kvinnan känner bara varann sporadiskt, men vetskapen gör mig så ledsen. 

Men vad ska jag skylla på nu?

• Svar på tråden Vill banga en nyårsmiddag… en i sällskapet är gravid. Orkar inte. Förslag på ursäkt?
  • Limalie

och vadå skylta med det på fb, hon är lycklig/glad och vill dela med sig till sina vänner! Inte alls konstigt!

• Mälaröbo

Man får känna vad man vill, men vad man sen GÖR är det som avgör vilken typ av människa man är! Förresten kanske hon blivit gravid på sitt sjunde IVF... Skulle det kännas mer "rättvist" då??!

• Limalie
    Mälaröbo skrev 2013-12-31 15:46:11 följande:
    Man får känna vad man vill, men vad man sen GÖR är det som avgör vilken typ av människa man är! Förresten kanske hon blivit gravid på sitt sjunde IVF... Skulle det kännas mer "rättvist" då??!
    Precis, TS har ju ingen aning om de också haft svårt.
  • Jennie med ie

Att ni inte lyckats bli gravida åringen att skämmas för... Att missunna andra lycka är väl det som är skämmigt i så fall.

Anonym (Bitter?) skrev 2013-12-31 15:41:56 följande:
    Skulle önska att jag var ärlig, men jag skäms så att vi inte får till det. 

• Nyfiken gul
    Anonym (Bitter?) skrev 2013-12-31 15:41:56 följande:
    Skulle önska att jag var ärlig, men jag skäms så att vi inte får till det. 
    varför skämmas?  Du är inte ensam i hela världen om att behöva hjälp och inte ensam om att inte lyckas. 

Här på Fl ser du ju dagligen inlägg om folk i samma sits. Varför skulle ni skämmas över det? 

Det är väl snarare en sån inställning som gör att omgivningen agerar som dom gör.  När folk skäms och inte vågar säga som det är så blir det så här som du berättar om nu.  
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym (signe)

säkert jobbigt visst. Men ni måste ju - trots er närvarande sorg varje dag o timma - LEVA. Ni kommer jämt o stöta på gravida, nyfödda, höra om nån som fått barn osv, att sluta LEVA o isolera sig pga detta kommer o göra ert liv bara jobbigare o i värsta fall - skilja er åt. Tror ju knappast man på en nyårsfest sitter o talar om hennes graviditet hela tiden. Ni kommer nog att ha det roligare om ni löper med i livet, samma sorg känner du ju om du sitter hemma o sörjer. Lycka till.

• kimsi
    Anonym (Bitter?) skrev 2013-12-31 15:40:09 följande:
    Hon kan, men inte jag. Det är orättvist. Livet är orättvist tyvärr. 

Och du vet som faktum att hennes väg fram varit superenkel?! När jag väntade barn fick jag höra samma sak som du säger här, en tjej ansåg det orättvist att jag minsann "så lätt blev gravid". Innan den graviditeten hade vi kämpat i tre år och hade tre missfall i bagaget.
  • Anonym (KB)

Tycker du ska gå o om nån skulle fråga er eller att det pratas graviditeter kan du ju nämns att det tyvärr inte är så lätt för er.

Är själv gravid efter ivf o vet precis hur jobbigt det är när andra tycks lyckas till höger o vänster. Efter ett år av försök började jag med ny taktik - vara brutalt ärlig angående vår ofrivilliga barnlöshet. Det är stressande nog att gå o längta o misslyckas varje månad men lägg inte på missunnsamhet och bitterhet! Den enda som drabbas är du själv!

Något som jag märkt iom "öppenheten" ang våra problem är att det är oerhört vanligt med ivf! När man väl öppnar upp sig lättar på det egna trycket så visar det sig ofta att folk i ens närhet har precis samma problem som en själv. Hjälper det? Kanske inte med att bli gravid men min erfarenhet är att bördan är lättare att bära när det är flera som delar den!

• Fanny b
    Anonym (Bitter?) skrev 2013-12-31 15:37:32 följande:
    Jovisst, men det är ju så uppenbart orättvist. Och att skylta med det sådär på FB, det förstår jag inte. De på festen vet ju inte hur vi har det. Men det retar mig såklart att min man tar så lätt på det här medan jag känner mig som en okvinnlig kvinna. 
    På FB kan det finnas massor av inlägg man inte gillar. Om man t e x är arbetslös kan det vara jobbigt ibland att läsa inlägg om personer som fått jobb, även om man inte missunnar dem sina arbeten. Om man har ont om pengar och vill resa kan det vara jobbigt att bli påmind av detta genom inlägg som handlar att nu är jag på väg till x land. Singlar som inte vill vara det kan tycka det är drygt att få veta att "Anna" blivit ihop med "Pelle", och hon är såååå lycklig över detta.

Vad du kan göra om det i fortsättningen blir jobbigt att läsa din väns inlägg, ifall det handlar mycket om det kommande barnet, är att säga till din vän att du är glad över hennes graviditet men att du p g a ofrivillig barnlöshet för närvarande inte orkar läsa inlägg som handlar om barn på fb, därför kommer du tillfälligt ta bort henne som vän där.
  • whybother

TS, jag förstår hur du känner. Alla känslor är inte vackra och det behöver de inte vara heller, så få inte dåligt samvete över dina känslor.

Om du orkar-gå på festen och drick champagne i mängder.

Om du inte orkar-stanna hemma och tillåt dig vara ledsen, ibland behöver man det också.

Oavsett så tycker jag att du ska fokusera på att må så bra som möjligt, och det får andra helt enkelt hantera. Frånvaro från en inplanerad fest är inte hela världen, det får de helt enkelt hantera.

Svar på tråden Vill banga en nyårsmiddag… en i sällskapet är gravid. Orkar inte. Förslag på ursäkt?