• elyse

Vill banga en nyårsmiddag… en i sällskapet är gravid. Orkar inte. Förslag på ursäkt?

Hur blev det, TS?

De som aldrig varit ofrivilligt barnlösa kan inte förstå hur man resonerar, hur all logik bara försvinner och en slags besatthet av att bli gravid tar över... Det finns liksom inte utrymme till att vara glad åt andra då, när all tid går åt att leva en dag i taget och hoppas att man inte blir galen. 

Men för de flesta gravida så kretsar inte livet bara kring graviditeten utan man är lika intresserad av att prata om annat, precis som innan graviditeten. Visst, en del uppmärksamhet får man ju när man nyss berättat för alla, men det är inte så att alla samtal/fester handlar om det. För det är ju så, de flesta får någon gång barn, och man slutar inte att vara den man är för det.   

• elyse
    Anonym (Jobbigt) skrev 2013-12-31 22:53:19 följande:
    Ja du jag tror att dom flesta som haft svårt lätt hittar svaret om dom frågar sin mamma om hon rökte under tiden man låg i magen.
    Jag roade mig med att ställa en sån fråga här på FL för 5 år sedan och nästan alla svarade att deras mammor rökte när dom var gravida.
    Och i min familj har man PCO istället, en slags hormonrubbning som tyvärr går i arv. (Och nej, varken min mormor eller mamma har varit rökare). 
  • elyse
    Anonym (Gravid) skrev 2014-01-01 10:45:13 följande:
    Jag har en vän som inte kan bli gravid, och har flera vänner som genomgått ivf. När jag blev gravid var det såklart den lyckligaste stunden i mitt liv och alla gladdes med mig och sambon. Nu när det snart är dags att föda får jag vibbarna av att det snackas bakom min rygg, att hon som inte kan få barn undviker mig. Jag förstår att det är pissjobbigt, det var ingen dans på rosor för mig att lyckas heller. Men det gör väldigt ont att en vän undviker mig pga att jag är gravid. Och jag är inte sådan som pratar bebis hela tiden, som ständigt klappar magen och håller på. Att vara den gravida som inte blir bjuden på fikastunder är också ett hårt slag och tyvärr gör ju detta att jag backar och tänker att det inte var mycket till vänskap. Jävligt trist.
    Det är såklart tråkigt att ni inte kan prata öppet om detta. Det får mig att undra hur nära vänner ni egentligen är?
  • elyse
    Anonym (Gravid) skrev 2014-01-01 12:30:05 följande:
    Vi pratar om det. Hon säger att hon är
    Glad för min/vår skull men att det är jobbigt för henne samtidigt. Jag frågar henne om ivf, hur hon känner osv. Men sen märker jag hur jag klipps bort från hennes liv och snackar med andra om mig. Det är jättetråkigt verkligen och från att ha varit en självklar människa att ha i mitt barns liv är jag väldigt osäker om det idag..
    Tänk på att din väninna förmodligen befinner sig i en emotionell berg-och-dal-bana och inte riktigt är sig själv. Kanske är det så att det bästa för er båda är att ni tar en paus i relationen (för du ska inte behöva ha dåligt samvete och må dåligt heller!) och eventuellt upptar den igen i framtiden. 
  • elyse
    Anonym (ej barnlös) skrev 2014-01-01 17:51:04 följande:

Har utredningen visat att felet är på dig och inte din man? Jag tänkte eftersom du skriver att du känner dig okvinnlig osv. Jag är nyfiken för jag vet inte vilka tester man gör inför IVF.
    Innan IVF så har man gjort hormontest samt ser efter rent fysiskt hur det ser ut för kvinnan samt att mannen får ge ett spermaprov. Om allt ändå ser Ok ut så är en vanlig ordning att först testa hormontabletter, sedan hormoninjektioner och sedan IVF.  
Svar på tråden Vill banga en nyårsmiddag… en i sällskapet är gravid. Orkar inte. Förslag på ursäkt?