• mammatill6

Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?

Nästa vecka slutar barnen 11.30 hela veckan istället för 14 för att det ska hållas utvecklingssamtal.Är det verkligen ok att ta lektionstid till det? Borde inte det hållas efter skoltid?

• Svar på tråden Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?
  • MadHatter
    MadHatter skrev 2013-09-01 15:00:17 följande:
    Och de timmarna får du alltså inte ta några av och lägga på jobbet för att ha utvecklingssamtal? Varför inte?

Jag blir så förvånad för de lärare jag känner säger tvärtom. Att det är omöjligt (att som på mitt barns skola) ha samtal dagtid.
  • gbgumman

MadHatter

Ingen lust antar jag. De gånget jag har hämtar barnen tidig möter jag bara lärarföräldrar. Jag skulle gärna hämta tidigare och jobba hemma några timmar.

• älskarlivet81
    MadHatter skrev 2013-09-01 15:00:17 följande:

Och de timmarna får du alltså inte ta några av och lägga på jobbet för att ha utvecklingssamtal? Varför inte?
    Min chef har gått ut och sagt att i mesta möjliga mån ska utvecklingssamtal läggas inom ramen för den arbetsplatsförlagda tiden. Skulle det sen inte gå att lösa av någon anledning så tar jag av min förtroendetid, men det är sista utvägen.
  • älskarlivet81
    Sevillana skrev 2013-09-01 14:56:25 följande:
    Så förtroendetid är enbart hemarbete, lyxigt. Jag tycker gott att lärare förtjänar en bra slant mer i kuvertet, men att gnälla över mastiga arbetstider är i min åsikt väldigt verklighetsfrånvänt.

Jag snittar ca 40-45 timmar/vecka och då räknar jag självklart inte med nätter eller resor vid konferenser osv (ca 40 resdagar/år) Kompenseras för detta med tre extra semesterdagar och en hyfsad lön, ingen komp utöver det. Detta är standard för alla inom min bransch.
    Jag hade inte tackat nej till garanterat lediga mellandagar eller långa sammanhållande sommarsemestrar som lärare har, men jag klagar inte för jag visste vad jag gav mig in på.

Lärare har hyfsade villkor bortsett lönen anser jag och jag förstår inte varför det inte kan vara möjligt att planera in möten med arbetande föräldrar innan 9 eller efter 16. Alla förklaringar hittills låter krystade hittills.
    Vi har ju sammanhängande lång ledighet för att vi har 45 timmars arbetsvecka. Ofta jobbar jag mycket mer än mina 45 timmar..

Garanterat lediga klämdagar har vi inte, vi jobbar de flesta av dem..

Jag kan ha möten innan 9 och i enstaka fall efter 16 om det verkligen inte går att lösa på annat sätt. Men att ha 15 samtal efter klockan 16 har jag inte.. Jag har också en familj jag vill träffa. Jobbar redan tillräckligt som jag gör
  • Sevillana

45 timmar vara 10 hemifrån (då man inte tar möten) är ju lyxigt med tanke på hur ni kompenseras. Ju mer ni försvarar er desto mer inser jag att ni inte har någon koll alls på hur de flesta som jobbar heltid har det, haha

• Flickan och kråkan
    gbgumman skrev 2013-09-01 15:03:20 följande:
    MadHatter

Ingen lust antar jag. De gånget jag har hämtar barnen tidig möter jag bara lärarföräldrar. Jag skulle gärna hämta tidigare och jobba hemma några timmar.
    Eller kan det vara så att lärarföräldrar i stor utsträckning arbetar deltid . På den högstadieskola jag arbetar är det många småbarnsföräldrar. Inte någon av dessa (varken kvinnliga eller manliga) arbetar heltid. 

Yrkesval är ju faktiskt frivilligt. Jag gnäller inte över att läkare har höga löner. Jag hade kunnat bli läkare om jag velat det. Däremot så tror jag få läkare har lust att arbeta obetalt. Lustigt nog har inte lärare lust till det heller. 
  • Morrran

Självklart finns det alltid undantag, alla föräldrar har inte möjlighet att komma ifrån jobbet dagtid.

Men MÅNGA har det - men klagar ändå. Men märkligt nog kan man gå ifrån jobbet för att besiktiga bilen, gå till tandläkaren, banken, läkaren...

Tycker inte att det är konstigt att lärarkåren föredrar att arbeta när de har arbetstid och inte utanför. De kräver inte i sin tur att läkaren eller bilmeken ska ha öppet kvällstid för deras skull!

Och nej, att ha utvecklingssamtal är en del i undervisningen (då det ska synliggöra och stärka elevernas lärande och utveckling) så att det sker under lektionstid betyder inte att de förlorar undervisningstid, de har bara en annan typ av undervisning just då.

• Flickan och kråkan
    Sevillana skrev 2013-09-01 15:17:32 följande:
    45 timmar vara 10 hemifrån (då man inte tar möten) är ju lyxigt med tanke på hur ni kompenseras. Ju mer ni försvarar er desto mer inser jag att ni inte har någon koll alls på hur de flesta som jobbar heltid har det, haha
    Min sambo jobbar heltid inom ett helt annat yrke. Han sitter inte in på nätterna och rättar uppsatser. Han ägnar inte heller helgerna till att planera nya arbetsområden, omdömesskrivning, dokumentation....eller fortsatt rättning. Han ligger inte sömnlös på nätterna över en tonåring med drogproblem eller möte med soc. Han kan se en dokumentär på TV utan att fundera över hur den kan användas i undervisningen. Han har inga gråtande eller arga föräldrar som ringer klockan 21 på kvällen. 

Visst finns det fördelar med läraryrket. Som småbarnsförälder är det t.ex. kanon att vara ledig när barnen är det. Det är jättekul att arbeta med ungdomar och i mångt och mycket fritt och omväxlande. Men det är inte för intet som ingen längre vill bli lärare eller att erfarna lärare flyr yrket till något annat. De väljer bort "den fantastiska kompensationen" alldeles frivilligt .
  • Natulcien
    gbgumman skrev 2013-09-01 14:45:55 följande:
    Du menar alltså att de inte tar ut en de klämdagar de säger till oss att inte dyka upp. Det är ju bedrägeri. De säger de ska ta ut den men sen gör det inte det.
    På klämdagar är det oftast ledigt, d.v.s. inga lektioner. Och det har inget med komp att göra. Lärarna har en fast årsarbetstid och eleverna en garanterat undervisningstid. Snarare är det så att de jobbar mer än de ska, men kan aldrig kompa ut det.
Svar på tråden Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?