• mammatill6

Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?

Nästa vecka slutar barnen 11.30 hela veckan istället för 14 för att det ska hållas utvecklingssamtal.Är det verkligen ok att ta lektionstid till det? Borde inte det hållas efter skoltid?

• Svar på tråden Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?
  • Natulcien
    gbgumman skrev 2013-09-01 14:47:32 följande:
    Jag har inga förtroende timmar alls. Är i yttre tjänst hela tiden.
    Fast du jobbar bara 40 tim i veckan utifrån de tider du angav.
  • Natulcien
    Sevillana skrev 2013-09-01 14:56:25 följande:
    Så förtroendetid är enbart hemarbete, lyxigt. Jag tycker gott att lärare förtjänar en bra slant mer i kuvertet, men att gnälla över mastiga arbetstider är i min åsikt väldigt verklighetsfrånvänt.

Jag snittar ca 40-45 timmar/vecka och då räknar jag självklart inte med nätter eller resor vid konferenser osv (ca 40 resdagar/år) Kompenseras för detta med tre extra semesterdagar och en hyfsad lön, ingen komp utöver det. Detta är standard för alla inom min bransch.
    Jag hade inte tackat nej till garanterat lediga mellandagar eller långa sammanhållande sommarsemestrar som lärare har, men jag klagar inte för jag visste vad jag gav mig in på.

Lärare har hyfsade villkor bortsett lönen anser jag och jag förstår inte varför det inte kan vara möjligt att planera in möten med arbetande föräldrar innan 9 eller efter 16. Alla förklaringar hittills låter krystade hittills.
    Alla yrken har ju sina för- och nackdelar. Det går alltid att omskola sig till lärare om du vill åtnjuta den "lyx" som det är att ha 10 timmar förtroendearbetstid och snitta 45 tim. i veckan.

• Natulcien
    gbgumman skrev 2013-09-01 15:03:20 följande:
    MadHatter

Ingen lust antar jag. De gånget jag har hämtar barnen tidig möter jag bara lärarföräldrar. Jag skulle gärna hämta tidigare och jobba hemma några timmar.
    "Ingen lust"..? Herregud, du borde gå 1000 mil i en lärares skor innan du gnäller. Omskola dig till lärare istället! Lärare behövs alltid.
  • Natulcien
    Sevillana skrev 2013-09-01 15:17:32 följande:
    45 timmar vara 10 hemifrån (då man inte tar möten) är ju lyxigt med tanke på hur ni kompenseras. Ju mer ni försvarar er desto mer inser jag att ni inte har någon koll alls på hur de flesta som jobbar heltid har det, haha
    Oj, är det "ni" vs "vi" nu? Är det krig?

Gå 1000 mil i en lärares skor innan du gnäller mer, så får vi se hur långt du kommer... Skrattande
  • Natulcien
    Flickan och kråkan skrev 2013-09-01 15:34:17 följande:
    Min sambo jobbar heltid inom ett helt annat yrke. Han sitter inte in på nätterna och rättar uppsatser. Han ägnar inte heller helgerna till att planera nya arbetsområden, omdömesskrivning, dokumentation....eller fortsatt rättning. Han ligger inte sömnlös på nätterna över en tonåring med drogproblem eller möte med soc. Han kan se en dokumentär på TV utan att fundera över hur den kan användas i undervisningen. Han har inga gråtande eller arga föräldrar som ringer klockan 21 på kvällen. 

Visst finns det fördelar med läraryrket. Som småbarnsförälder är det t.ex. kanon att vara ledig när barnen är det. Det är jättekul att arbeta med ungdomar och i mångt och mycket fritt och omväxlande. Men det är inte för intet som ingen längre vill bli lärare eller att erfarna lärare flyr yrket till något annat. De väljer bort "den fantastiska kompensationen" alldeles frivilligt .
  • Sevillana

Men hallå, det är ju inte jag som gnäller det ju ni!!! Jag skrev ju att jag jobbar mer än 40h vecka också och klagar inte. Däremot tycker jag att det borde gå att planera mötestid före 9 och efter 16 på ngn av era 45 timmars arbetsveckor.

• MadHatter
    Flickan och kråkan skrev 2013-09-01 15:17:37 följande:
    Eller kan det vara så att lärarföräldrar i stor utsträckning arbetar deltid . På den högstadieskola jag arbetar är det många småbarnsföräldrar. Inte någon av dessa (varken kvinnliga eller manliga) arbetar heltid. 

Yrkesval är ju faktiskt frivilligt. Jag gnäller inte över att läkare har höga löner. Jag hade kunnat bli läkare om jag velat det. Däremot så tror jag få läkare har lust att arbeta obetalt. Lustigt nog har inte lärare lust till det heller. 

Jag är som sagt uppväxt med lärare och vet hur hårt de flesta jobbar, hur krångliga vissa arbetssituationer är och hur traditionen kring att "läraryrket är ett kall" påverkat villkor negativt.

Jag anser inte på något sätt att lärare ska jobba gratis. Jag anser dessutom att detta nya som vissa skolor börjat med att fördela lektionstid lite annorlunda så att utvecklingssamtalen kan ligga inom normal arbetstid (inom ramen 7-18) är mycket bra.

Däremot tycker jag att det är väldigt märkligt att en person som jobbar heltid inte några veckor varje termin skulle kunna ha möten förlagda efter kl 15. Det är också konstigt om tio timmar per vecka under några veckor inte får användas till denna arbetsuppgift som arbetstagaren trots allt är skyldig att genomföra. Hur går det då ihop rent praktiskt?

Och om det skulle vara så att lärare generellt har det så att de i princip aldrig behöver vara på jobbet efter 15 och alltid har möjlighet att lägga tio timmar i vecka på arbete hemifrån så vore ju villkoren rätt bra kan jag tycka.

Dock överensstämmer detta inte med den verklighet jag ser, de lärare jag ser är som sagt ofta kvar på jobbet efter 15 och har möjlighet att göra alla sina timmar på arbetsplatsen om de vill. Ofta är det dock brist på bra arbetsplatser på skolan, vilket försvårar det.
  • MadHatter
    Natulcien skrev 2013-09-01 16:38:25 följande:
    På klämdagar är det oftast ledigt, d.v.s. inga lektioner. Och det har inget med komp att göra. Lärarna har en fast årsarbetstid och eleverna en garanterat undervisningstid. Snarare är det så att de jobbar mer än de ska, men kan aldrig kompa ut det.

Om hagbkpmmer ihåg rätt va det som skrevs från början att lärare har rätt att vara ledig på klämdagar och skollov. Och det stämmer väl? Det är inte alla yrkesgrupper som har den möjligheten ich det kan man väl se som en fördel just för läraryrket?
  • LillaIF
    Flickan och kråkan skrev 2013-09-01 15:34:17 följande:
    Min sambo jobbar heltid inom ett helt annat yrke. Han sitter inte in på nätterna och rättar uppsatser. Han ägnar inte heller helgerna till att planera nya arbetsområden, omdömesskrivning, dokumentation....eller fortsatt rättning. Han ligger inte sömnlös på nätterna över en tonåring med drogproblem eller möte med soc. Han kan se en dokumentär på TV utan att fundera över hur den kan användas i undervisningen. Han har inga gråtande eller arga föräldrar som ringer klockan 21 på kvällen.  Visst finns det fördelar med läraryrket. Som småbarnsförälder är det t.ex. kanon att vara ledig när barnen är det. Det är jättekul att arbeta med ungdomar och i mångt och mycket fritt och omväxlande. Men det är inte för intet som ingen längre vill bli lärare eller att erfarna lärare flyr yrket till något annat. De väljer bort "den fantastiska kompensationen" alldeles frivilligt .

• älskarlivet81
    MadHatter skrev 2013-09-01 17:09:55 följande:

Jag är som sagt uppväxt med lärare och vet hur hårt de flesta jobbar, hur krångliga vissa arbetssituationer är och hur traditionen kring att "läraryrket är ett kall" påverkat villkor negativt.

Jag anser inte på något sätt att lärare ska jobba gratis. Jag anser dessutom att detta nya som vissa skolor börjat med att fördela lektionstid lite annorlunda så att utvecklingssamtalen kan ligga inom normal arbetstid (inom ramen 7-18) är mycket bra.

Däremot tycker jag att det är väldigt märkligt att en person som jobbar heltid inte några veckor varje termin skulle kunna ha möten förlagda efter kl 15. Det är också konstigt om tio timmar per vecka under några veckor inte får användas till denna arbetsuppgift som arbetstagaren trots allt är skyldig att genomföra. Hur går det då ihop rent praktiskt?

Och om det skulle vara så att lärare generellt har det så att de i princip aldrig behöver vara på jobbet efter 15 och alltid har möjlighet att lägga tio timmar i vecka på arbete hemifrån så vore ju villkoren rätt bra kan jag tycka.

Dock överensstämmer detta inte med den verklighet jag ser, de lärare jag ser är som sagt ofta kvar på jobbet efter 15 och har möjlighet att göra alla sina timmar på arbetsplatsen om de vill. Ofta är det dock brist på bra arbetsplatser på skolan, vilket försvårar det.
    Men jag har minst 15 mentorselever = minst 7,5 timmes samtal, oftast upp emot 10 timmar. Sen har jag samtal med några av dem (2-3 stycken) var fjärde vecka också. Skulle alla dessa ligga utanför min arbetstid så skulle jag ju aldrig träffa min egna familj känns det som..
Svar på tråden Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?