• mammatill6

Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?

Nästa vecka slutar barnen 11.30 hela veckan istället för 14 för att det ska hållas utvecklingssamtal.Är det verkligen ok att ta lektionstid till det? Borde inte det hållas efter skoltid?

• Svar på tråden Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?
  • Natulcien
    Sevillana skrev 2013-09-01 14:29:25 följande:
    Lustigt, i andra trådar klagar lärare över att de i princip jobbar dygnet runt, men här verkar det vara så att ingen jobbar efter 16.00.
    Lärarkåren verkats vara hyfsat verklighetsfrånvända.
    Jo, de har 10 timmar förtroendearbetstid i veckan, så du kan ju plussa på 2 tim. per dag...

Snarare är det nog så att fler borde prova lärarnas verklighet... Obestämd
  • gbgumman
    Natulcien skrev 2013-09-01 14:30:50 följande:
    Jaha...nyss skrev du ju att du tar ut komp..? Hur ska du ha det?

Få läkare jobbar dock gratis... de har dessutom betald övertid.
    Ja jag tar komp på fre em eller sommaren. Men ingen annan tid. Därför kan jag nästan omöjligt komma på utvecklingssamtal.
  • gbgumman
    Natulcien skrev 2013-09-01 14:31:28 följande:
    Precis. Men de kan aldrig ta ut den...
    Du menar alltså att de inte tar ut en de klämdagar de säger till oss att inte dyka upp. Det är ju bedrägeri. De säger de ska ta ut den men sen gör det inte det.
  • gbgumman
    Natulcien skrev 2013-09-01 14:33:07 följande:
    Jo, de har 10 timmar förtroendearbetstid i veckan, så du kan ju plussa på 2 tim. per dag...

Snarare är det nog så att fler borde prova lärarnas verklighet... Obestämd
    Jag har inga förtroende timmar alls. Är i yttre tjänst hela tiden.
  • älskarlivet81
    gbgumman skrev 2013-09-01 14:45:55 följande:
    Du menar alltså att de inte tar ut en de klämdagar de säger till oss att inte dyka upp. Det är ju bedrägeri. De säger de ska ta ut den men sen gör det inte det.
    Klämdagar? Då är det antingen studiedagar (= ingen tid man kan kompa) eller så har man vanliga lektioner!
  • älskarlivet81
    gbgumman skrev 2013-09-01 14:26:38 följande:
    Ops får ofta höra av lärare att de har massa komp att ta ut. Ny info för mig. Ska säga det nästa gång.
    Finns säkert de lärare som har möjlighet att kompa i början eller slutet av dagen.. Den möjlighet har jag ahft väldigt, väldigt sällan.
  • älskarlivet81
    Sevillana skrev 2013-09-01 14:29:25 följande:
    Lustigt, i andra trådar klagar lärare över att de i princip jobbar dygnet runt, men här verkar det vara så att ingen jobbar efter 16.00.
    Lärarkåren verkats vara hyfsat verklighetsfrånvända.
    Jag har förtroendetimmar, 10 stycken sådana, men de jobbar jag hemifrån och är oftast inte på plats på jobb då... Undrar vem det är som är verklighetsfrånvänd..
  • Sevillana

Så förtroendetid är enbart hemarbete, lyxigt. Jag tycker gott att lärare förtjänar en bra slant mer i kuvertet, men att gnälla över mastiga arbetstider är i min åsikt väldigt verklighetsfrånvänt.

Jag snittar ca 40-45 timmar/vecka och då räknar jag självklart inte med nätter eller resor vid konferenser osv (ca 40 resdagar/år) Kompenseras för detta med tre extra semesterdagar och en hyfsad lön, ingen komp utöver det. Detta är standard för alla inom min bransch.
    Jag hade inte tackat nej till garanterat lediga mellandagar eller långa sammanhållande sommarsemestrar som lärare har, men jag klagar inte för jag visste vad jag gav mig in på.

Lärare har hyfsade villkor bortsett lönen anser jag och jag förstår inte varför det inte kan vara möjligt att planera in möten med arbetande föräldrar innan 9 eller efter 16. Alla förklaringar hittills låter krystade hittills.

• MadHatter
    Tuffen skrev 2013-09-01 14:19:12 följande:
    Jag jobbar 35 h per vecka på jobbet , 7 h per dag. Jag har pedagogisk lunch. Inom den tiden ska utvecklingssamtalen ligga. Jag kan INTE flexa när det gäller min arbetsplatsförlagda tid eftersom jag har en lektion först och en sist varje dag (alltså en kl 8 och en som slutar strax före 15). Förtroendetiden ska inte gå till utvecklingssamtal, den tiden behövs till annat (planering, rättning, spontana föräldrakontakter osv). 

Ok - så kravet från er arbetsgivare är alltså att utvecklingssamtalen måste tas före kl 15 samt att "förtroendetiden" inte får användas till utvecklingssamtal?

Är det specifikt för er arbetsplats?

I princip hela mon släkt är lärare och de är ofta på jobbet efter 15 och har utvecklingssantal fram till 17-18tiden.

På mitt barns skola gör de som I ts och slutar lektionerna tidigare en vecka och har utvecklingsstadium mellan 13.30 och 17. Men om det är någon enstaka förälder som inte klara det så ordnas det också. Jag är rätt övertygad om att lärarna får lön för det jobb de gör under utvecklingssamtalen.

Men det funkar alltså att ha alla samtal innan 15 - men får eleverna sluta tidigare alltså, annars går det väl inte ihop. De lärare jag känner på låg och mellan har lektioner hela dagen fram till åtminstone 14, så det blir ju inte mycket tid över till samtal om det ska vara klart före 15.

Kanske har högstadielärare fler "hål" under dagen?
  • MadHatter
    älskarlivet81 skrev 2013-09-01 14:53:06 följande:
    Jag har förtroendetimmar, 10 stycken sådana, men de jobbar jag hemifrån och är oftast inte på plats på jobb då... Undrar vem det är som är verklighetsfrånvänd..

Och de timmarna får du alltså inte ta några av och lägga på jobbet för att ha utvecklingssamtal? Varför inte?
Svar på tråden Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?