• mammatill6

Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?

Nästa vecka slutar barnen 11.30 hela veckan istället för 14 för att det ska hållas utvecklingssamtal.Är det verkligen ok att ta lektionstid till det? Borde inte det hållas efter skoltid?

• Svar på tråden Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?
  • skogsvitter

Har ni aldrig några möten som är förlagda under em? Vi hade obligatoriska möten/konferenser minst 2 em i veckan, då till 16.30 eller 17, varje vecka.

• Punkster

Att rent generellt lägga utvecklingssamtal under skoltid tycker jag är ok, under förutsättningen att man som lärare under den tiden inte har någon inplanerad lektion. Men jag tycker det är ok att en elev går ifrån en lektion en stund för att ha utvecklingssamtal. Att ställa in en lektion med en hel klass bara för att en elev ska kunna ha utvecklingssamtal tycker jag är fel. Alternativet är väl annars att det sätts in vikarie under tiden som utvecklingssamtalet hålls, en kollega kanske kan täcka upp osv. Men det upplägg som TS beskriver tycker jag låter mindre bra.

Sen är ju alltid utvecklingssamtal ett gissel. Många lärare är ålagda att hålla samtalet under sin arbetsplatsförlagda tid, t.ex. 8-15 som Tuffen skrev. Men under samma tid ska det även klämmas in lektioner, rastvakter, diverser planeringar, möten, lunchrast och annat. Det brukar bli klurigt. Samtidigt som många föräldrar ofta högljutt klagar över att utvecklingssamtalen ofta läggs på tid som de inte kan. Det skulle passa dem bättre med kvällstid osv. Ibland undrar jag om utvecklingssamtalen faktiskt är värda att genomföra, om allt krångel under flera veckor för både lärare, elever och föräldrar faktiskt väger upp för det som samtalen faktiskt ger. 

• Tom Araya

Låter ytterst märkligt och hur tror de att arbetande föräldrar ska kunna komma, ta ledigt?

• älskarlivet81

VI ska lägga våra utvecklingssamtal under vår arbetsplatsförlagda tid. Går inte det av någon anledning så måste vi se till att kunna kompa ut tid sen (t.ex. gå tidigare en dag eller komma senare om vi inte har lektioner direkt på morgonen t.ex.). Kan väl ta av vår förtroendetid också, men enligt chefen ska vi inte behöva ta av vår förtroendetid.

• skogsvitter
    Tom Araya skrev 2013-09-01 10:05:54 följande:
    Låter ytterst märkligt och hur tror de att arbetande föräldrar ska kunna komma, ta ledigt?
    Usch nej, det kan man ju inte kräva av föräldrarna...
  • Pudel

Är också lärare.

Det är såhär, enligt vårt avtal: Våra 10 h förtroendetid vi har varje vecka har arbetsgivaren ingen chans att planera. Vi får göra vad som helst vi vill, vi behöver inte redovisa vad vi gör!

Om vi måste ha föräldramöten, utvecklingssamtal etc ska vi ha komptid för detta. På min skola har vi löst det (jag är benhård på det här nämligen) med att vi i två veckors tid inte har några möten på em. Vi lärare kan då gå hem när barnen slutar.

Sluta jobba så mycket gratis kollegor!  

• skogsvitter

Problemet med skolan är ju som jag ser det att väldigt många skolor inte skulle fungera alls om inte lärarna jobbade en massa gratis... samtidigt fattar ju aldrig rektorerna behoven om lärarna bara fortsätter täcka upp med att arbeta gratis. Så det blir ju en ond cirkel.

• Natulcien
    Tom Araya skrev 2013-09-01 10:05:54 följande:
    Eh ja..? Om man är intresserad av sitt barn, så är det väl vettigt att ta ledigt då, ja...

• Tom Araya
    skogsvitter skrev 2013-09-01 10:11:44 följande:
    Usch nej, det kan man ju inte kräva av föräldrarna...
    När jag gick i skolan skedde i princip inga aktiviteter på dagtid som föräldrar skulle delta i.
  • älskarlivet81
    Tom Araya skrev 2013-09-01 10:50:05 följande:
    När jag gick i skolan skedde i princip inga aktiviteter på dagtid som föräldrar skulle delta i.
    Och du tycker att vi lärare ska jobba på obetald övertid alltid?
Svar på tråden Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?