Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?
Nästa vecka slutar barnen 11.30 hela veckan istället för 14 för att det ska hållas utvecklingssamtal.Är det verkligen ok att ta lektionstid till det? Borde inte det hållas efter skoltid?
Nästa vecka slutar barnen 11.30 hela veckan istället för 14 för att det ska hållas utvecklingssamtal.Är det verkligen ok att ta lektionstid till det? Borde inte det hållas efter skoltid?
Hur gör lärarna som har barn? Kan de lämna sin klass kl 13 för att gå på sina egna barns utvecklingssamtal?
Som andra har skrivit är det ju väldigt konstigt att föräldrar kan gå med barnen till tandläkaren på lektionstid när det inte fungerar med utvecklingssamtalen ... Kräver ni att tandläkare också ska arbeta obetald kvällstid för att ni inte kan gå från jobbet?
Men visst kan jag förstå att det är lättare att komma kvällstid, men att först arbeta 8-15 och sedan komma tillbaks för några timmar på kvällen är inte så kul. Dessutom blir det svåra att sedan lyckas plocka ut den tiden.
Nu jobbar jag som tur är i förskolan numera och där har vi lagt samtalen på kvällen då vi har vår ordinarie planeringstid för arbetslagen, dock var det inte så uppskattat av förskolchefen utan hon tyckte vi skulle hinna med samtalen på våra 5 timmar utanför barngruppen ... Svårigheten är då att hitta en lokal, om man inte bokar upp personalrummet förstås ... och blockerar för kollegor som har rast eller egen planeringstid.
Angående vems tid som är värd mest : det handlar väl knappast om det utan om att en del tjänster kräver viss kvällstjänstgöring. Det innebär ju inte att de som jobbar tidig kväll/sen eftermiddag är värda mindre? Förstår inte den kopplingen faktiskt.
Jag tycker däremot att det är helt ok att lägga utvecklingssamtal eftermiddagstid tex mellan 14- 17 så länge man kan göra undantag om det är någon enskild förälder som inte har möjlighet den tiden.
Det behöver ju inte innebära kvällstid för övrigt. Har haft en lärare som gärna tog en del av samtalen före skolan också.
Vad jag syftar på är den eviga diskussionen i utvecklingssamtalstider om var samtalen ska ligga. Föräldrar kräver (just ordet "kräver" dyker ofta upp på FL tycker jag, i samband med diskussioner kring skola och förskola) att samtalen ska ligga sen eftermiddag eller kväll för att de ska hinna efter jobbet, och lärarna är ålagda att ha samtalen under sin arbetsplatsförlagda arbetstid av sina chefer. Så utifrån det är frågan: Ska lärarna arbeta obetald övertid eller ska föräldrarna gå ifrån sina jobb och förlora inkomst? Vem har företräde? Vems tid är värd mest?