• mammatill6

    Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?

    Nästa vecka slutar barnen 11.30 hela veckan istället för 14 för att det ska hållas utvecklingssamtal.Är det verkligen ok att ta lektionstid till det? Borde inte det hållas efter skoltid?

  • Svar på tråden Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?
  • kaffe
    Natulcien skrev 2013-09-06 21:35:11 följande:
    Just exakt det har de flesta också skrivit i tråden...

    ...men så börjar tjafset...och ifrågasättandet...; finns verkligen ingen annan tid? håltimmarna då? men all den där undervisningsfria tiden då? men förtroendearbetstiden då? Ja, dina egna inlägg är bra exempel på det.

    Och då är det klart att det utbryter frustration och irritation, och man letar andra (mindre betydelsefulla) argument...och då blir det plötsligt dessa som lyfts fram i rampljuset och hånas.
    Ja, läser du tråden en gång till så kommer du att se det själv.

    ...eller så läser man tråden som fan läser bibeln...
    Nej, ingen har skrivit att dom tycker lektionerna är viktiga och att man helst inte vill att barnen ska behöva gå ifrån en lektion. 
  • hammarhajen
    kaffe skrev 2013-09-06 21:21:09 följande:
     Men det blir många såna småstunder som försvinner. Vissa, som skoljoggen som någon här hakat upp sej på är förmodligen kalkylerad då det är en återkommande händelse, medan andra kommer lite oplanerat och inte är det. Gemensamt för dom alla är att rektorn eller vem det nu är godkänt det. Många småstunder blir i slutändan ganska mycket tid som försvinner. 

     
      

    HÄR håller jag med dig fullt! Alldeles för mycket lektionstid "försvinner" av både det ena och andra skälet.     
  • kaffe
    Var i läroplanen eller skollagen eller någon annanstans står det att det är ok för barnen att skippa lektioner för att ha utvecklingssamtal? 
    Natulcien skrev 2013-09-06 21:30:11 följande:
    www.skolverket.se/regelverk/skollagen-och-and...
    Nu frågade jag: Var i läroplanen eller skollagen eller någon annanstans står det att det är ok för barnen att skippa lektioner för att ha utvecklingssamtal? 
    Att klippa in en länk är inte svaret på frågan.  
  • hammarhajen
    hammarhajen skrev 2013-09-06 21:44:24 följande:

    HÄR håller jag med dig fullt! Alldeles för mycket lektionstid "försvinner" av både det ena och andra skälet.     

    Men just utvecklingssamtal är nog det mest "lektionsaktiga" man kan ta sig för om man inte är på lektion, så där har jag inga synpunkter. Utvecklingssamtal handlar ju om att reflektera över det egna lärandet och är kanske ett BÄTTRE lärtillfälle än lektionen man missar, eftersom man har en lärare helt för sig själv och relativt gott om tid att prata om bara den egna kunskapsutvecklingen.
  • Natulcien
    kaffe skrev 2013-09-06 21:45:05 följande:
    Var i läroplanen eller skollagen eller någon annanstans står det att det är ok för barnen att skippa lektioner för att ha utvecklingssamtal? 
    Nu frågade jag: Var i läroplanen eller skollagen eller någon annanstans står det att det är ok för barnen att skippa lektioner för att ha utvecklingssamtal? 
    Att klippa in en länk är inte svaret på frågan.  
    Jag förstod frågan. Du får hitta svaret själv, om det är så viktigt för dig. Eller så kan du ju leta fram var det står att det inte är okej...
  • Natulcien
    kaffe skrev 2013-09-06 21:41:10 följande:
    Nej, ingen har skrivit att dom tycker lektionerna är viktiga och att man helst inte vill att barnen ska behöva gå ifrån en lektion. 
    Men herregud, det här börjar likna en fars. Du sitter och diskuterar med lärare, och påpekar att ingen har skrivit att de tycker att lektioner är viktiga...? Skojar du, eller? De är lärare. Att lektioner är viktiga är liksom så självklart att det inte ska behöva uttalas ens. De är ju en lärares levebröd.

    Du tror alltså - på fullt allvar - att du sitter och debatterar med en hel hög människor som anser att deras jobb är oviktigt?

    Med all respekt...men det var nog det dummaste jag har läst i tråden hittills. Finns det ingen som vill debattera seriöst så kan man lika gärna lägga ner...
  • Natulcien
    hammarhajen skrev 2013-09-06 21:47:50 följande:

    Men just utvecklingssamtal är nog det mest "lektionsaktiga" man kan ta sig för om man inte är på lektion, så där har jag inga synpunkter. Utvecklingssamtal handlar ju om att reflektera över det egna lärandet och är kanske ett BÄTTRE lärtillfälle än lektionen man missar, eftersom man har en lärare helt för sig själv och relativt gott om tid att prata om bara den egna kunskapsutvecklingen.
    Exakt så.
  • kaffe
    Natulcien skrev 2013-09-06 21:51:18 följande:
    Jag förstod frågan. Du får hitta svaret själv, om det är så viktigt för dig. Eller så kan du ju leta fram var det står att det inte är okej...
    Varför inte bara säga att du inte vet svaret?

     
  • kaffe
    Natulcien skrev 2013-09-06 21:57:39 följande:
    Men herregud, det här börjar likna en fars. Du sitter och diskuterar med lärare, och påpekar att ingen har skrivit att de tycker att lektioner är viktiga...? Skojar du, eller? De är lärare. Att lektioner är viktiga är liksom så självklart att det inte ska behöva uttalas ens. De är ju en lärares levebröd.

    Du tror alltså - på fullt allvar - att du sitter och debatterar med en hel hög människor som anser att deras jobb är oviktigt?

    Med all respekt...men det var nog det dummaste jag har läst i tråden hittills. Finns det ingen som vill debattera seriöst så kan man lika gärna lägga ner...
    Läs hela inlägget så förstår du kanske  vilka lektioner jag syftar på.  

     
  • cloudberry79
    kaffe skrev 2013-09-06 21:45:05 följande:
    Var i läroplanen eller skollagen eller någon annanstans står det att det är ok för barnen att skippa lektioner för att ha utvecklingssamtal? 
    Nu frågade jag: Var i läroplanen eller skollagen eller någon annanstans står det att det är ok för barnen att skippa lektioner för att ha utvecklingssamtal? 
    Att klippa in en länk är inte svaret på frågan.  
    I lagen står det hur många timmar undervisning man ska ha i ett visst ämne. I princip ALLA skolor sätter MER tid än vad timplanen anger eftersom det alltid kommer gå bort tid till teaterföreställningar, idrottsdagar, friluftsdagar, studiebesök, författarbesök, temadagar osv osv. Jag tycker det är bättre att man i så fall använder tiden till något så viktigt som utvecklingssamtal om man ser allt annat skit som lektionstimmar går bort till. I mina egna ämnen skulle det bli 14 timmar för mycket för en grupp ifall alla lektioner genomförs. Det kommer de inte göra, men det SKULLE kunna bli så. Det är ju bra för eleverna att de erbjuds MER än vad skollagen kräver, men i verkligheten används inte alla lektionstimmar i engelska till just engelskaundervisning.
    (M)amma till V -07 och E -12
  • kaffe
    hammarhajen skrev 2013-09-06 21:47:50 följande:

    Men just utvecklingssamtal är nog det mest "lektionsaktiga" man kan ta sig för om man inte är på lektion, så där har jag inga synpunkter. Utvecklingssamtal handlar ju om att reflektera över det egna lärandet och är kanske ett BÄTTRE lärtillfälle än lektionen man missar, eftersom man har en lärare helt för sig själv och relativt gott om tid att prata om bara den egna kunskapsutvecklingen.
    Det är sant. Jag tycker utvecklingssamtalen är jätteviktiga och förhoppningsvis ger dom mycket för eleven.  Så ur den aspekten är det ett legitimt skäl att inte vara närvarande på "sin" lektion.  Men det utlitmata är ju ändå att man får både och. 
  • kaffe
    cloudberry79 skrev 2013-09-06 22:05:56 följande:
    I lagen står det hur många timmar undervisning man ska ha i ett visst ämne. I princip ALLA skolor sätter MER tid än vad timplanen anger eftersom det alltid kommer gå bort tid till teaterföreställningar, idrottsdagar, friluftsdagar, studiebesök, författarbesök, temadagar osv osv. Jag tycker det är bättre att man i så fall använder tiden till något så viktigt som utvecklingssamtal om man ser allt annat skit som lektionstimmar går bort till. I mina egna ämnen skulle det bli 14 timmar för mycket för en grupp ifall alla lektioner genomförs. Det kommer de inte göra, men det SKULLE kunna bli så. Det är ju bra för eleverna att de erbjuds MER än vad skollagen kräver, men i verkligheten används inte alla lektionstimmar i engelska till just engelskaundervisning.
    Tack för svaret.  
     
  • Lärarens

    Jag har aldrig lagt utvecklingssamtal på lektionstid. Jag tror inte ens vi får göra det och inte ens om man själv har planering och eleverna har lektioner med någon annan. Vi måste lägga våra samtal inom 35 timmarna, lägger vi de utanför så är det gratis arbete och vi får skylla oss själva. Jag har haft samtal senast 16.30.

    Jag har arbetat flera olika skolor och det har aldrig varit något problem för föräldrarna att komma antingen tidig morgon eller eftermiddag. Om man är väldigt schemaberoende som förälder 1-2 månader iförväg så är det ju bra att tala om det för lärare och bestämma detta i 2 månader i förväg.

    Förtroendesarbetstid styr inte arbetsgivaren över och det som arbetsgivaren kräver ska rymmas inom de 35, själv har jag enligt vår arbetstidsmall 6 timmars övertid. Så allt ryms inte inom de 35 timmarna som krävs av oss. 

Svar på tråden Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?