• mammatill6

Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?

Nästa vecka slutar barnen 11.30 hela veckan istället för 14 för att det ska hållas utvecklingssamtal.Är det verkligen ok att ta lektionstid till det? Borde inte det hållas efter skoltid?

• Svar på tråden Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?
  • Natulcien
    Tuffen skrev 2013-09-05 18:51:45 följande:
    Men kom inte då! Det är ju DU och DITT barn som förlorar på det. Du kommer ju inte på samtalet för lärarens skull!!! 
  • cloudberry79
    kaffe skrev 2013-09-05 18:11:19 följande:
    1. Eleven går färre antal timmar per vecka i skolan än läraren arbetar.  
    2. Vem har bestämt att samtalen måste göras under en vecka? Vad är anledningen till att det inte går att sprida ut över flera veckor?
    Men TROR du att det är mentor som avgör när samtalen ska ske? Jag får i uppdrag av min rektor att utföra samtalen tex "under vecka 42". Då ska jag ha 21 samtal på en timme under den veckan, det lämnar inte så himla mycket flexibilitet. För att genomföra samtalen måste samtliga lärare (mina elever har 17 ämnen) ha eleverna tillräckligt länge för att skriva ett komplett omdöme och prata med eleven enskilt innan, plus att jag måste prata med eleven och förbereda samtalet. Sedan ska föräldern få en vecka på sig att läsa igenom materialet och prata med sitt barn. Dessutom ska allt ske så det är god tid kvar till terminsbetygen. Det innebär hos oss att de måste ske mellan vecka 41-42 (43 är reserv för de föräldrar som ställer in). Dessutom får man stå och vänta på föräldrar som inte dyker upp, det händer minst en gång per termin. Jag har slutat erbjuda nya tider för dessa föräldrar, uppenbarligen prioriterar de inte barnens skolgång. Jag har annat också att göra än dessa utvecklingssamtal, jag har samtalen för barnets utveckling, inte för föräldrarnas skull. Om man prioriterar barnets skolgång och kunskapsutveckling så kommer man. Båda vårdnadshavarna kan inte vara med varje gång. Ibland kanske man till och med får ta det på telefon eller skicka mormor...
    (M)amma till V -07 och E -12
  • Enter Sandman

När mina barn gick i skolan gjorde läraren/mentorn så att hon satte upp dom tillgängliga tider hon hade för samtal på schoolsoft så fick vi föräldrar gå in och tinga den tid vi ville ha själva.
    Hon lämnade det till oss föräldrar att pussla ihop så att vi fick den tid vi ville ha, ansvaret var vårt.
    Det funkade jättebra.   

• älskarlivet81
    Enter Sandman skrev 2013-09-05 21:12:13 följande:

När mina barn gick i skolan gjorde läraren/mentorn så att hon satte upp dom tillgängliga tider hon hade för samtal på schoolsoft så fick vi föräldrar gå in och tinga den tid vi ville ha själva.
    Hon lämnade det till oss föräldrar att pussla ihop så att vi fick den tid vi ville ha, ansvaret var vårt.
    Det funkade jättebra.   

Ja, jag har börjat använda mig av ett webbaserat program där jag lägger ut alla tider jag kan. Sen får föräldrarna själva gå in och fylla i vilken tid de vill ha. Hade funkat bättre om alla föräldrar verkligen hade gått in och fyllt i.. Som det är nu måste jag ändå ringa runt till måna föräldrar.
  • kaffe
    LunaLunatic skrev 2013-09-05 18:16:17 följande:
    2. På min förra skola kom de tex vecka 40 och sa "samtalen ska göras innan vecka 43". I praktiken hade du då en vecka på dig att utföra samtal. På den nya kom det också info om att vecka X ska samtal hållas.

1. Så sugen på att ge dig mitt schema + min mentorsklass så du får se hur många "hål" vi har gemensamt.
    2. Ok, men att det ska hållas utvecklingssamtal minst en gång per läsår är väl knappast någon nyhet. Det visste du väl om? A

1.Visst, vi kan byta schema, men då får du vara beredd på att jobba till kl 8 på kvällen en gång i veckan.
    Jag bryr mej egentligen inte om vilket schema du har. Du behöver inte redovisa varje minut för mej. Det intresserar mej inte.  Det jag opponerar mej mot är att lärare medvetet lägger utvecklingssamtal så eleverna får gå ifrån sina ordinarie lektioner. Jag tycker det är om du ursäktar uttrycket " åt helvete" fel. Dels för att man som lärare signalerar att det inte gör så mycket om man missar en lektion och dels för att det inte behövs. Med rätt planering och ett uns smidighet borde alla lärare kunna lösa det. Det handlar om 1 timme per elev. Felet är kanske inte er lärares egentligen utan era rektorer som tillåter det. 
  • LunaLunatic
    kaffe skrev 2013-09-05 21:21:26 följande:
    2. Ok, men att det ska hållas utvecklingssamtal minst en gång per läsår är väl knappast någon nyhet. Det visste du väl om? A

1.Visst, vi kan byta schema, men då får du vara beredd på att jobba till kl 8 på kvällen en gång i veckan.
    Jag bryr mej egentligen inte om vilket schema du har. Du behöver inte redovisa varje minut för mej. Det intresserar mej inte.  Det jag opponerar mej mot är att lärare medvetet lägger utvecklingssamtal så eleverna får gå ifrån sina ordinarie lektioner. Jag tycker det är om du ursäktar uttrycket " åt helvete" fel. Dels för att man som lärare signalerar att det inte gör så mycket om man missar en lektion och dels för att det inte behövs. Med rätt planering och ett uns smidighet borde alla lärare kunna lösa det. Det handlar om 1 timme per elev. Felet är kanske inte er lärares egentligen utan era rektorer som tillåter det. 
    Skolan bestämmer NÄR det ska hållas, som jag och flera andra försökt förklara.

Jag har inte bett dig lägga schema, ville bara visa hur otroligt många hål jag och mina mentorselever har gemensamt. Jag har heller aldrig förespråkat att eleverna ska gå ifrån någon annan lektion. Jag har dock svårt få ihop ekvationen 13 timmar samtal på "håltimmar". Jag har faktiskt inte ens 13 timmar utan undervisning/möten/rastvakteri. 
    Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • Natulcien
    kaffe skrev 2013-09-05 21:21:26 följande:
    Bara en gång i veckan? Som lärare sitter man och jobbar ganska många kvällar...och helger...
  • kaffe
    cloudberry79 skrev 2013-09-05 19:57:53 följande:
    Men TROR du att det är mentor som avgör när samtalen ska ske? Jag får i uppdrag av min rektor att utföra samtalen tex "under vecka 42". Då ska jag ha 21 samtal på en timme under den veckan, det lämnar inte så himla mycket flexibilitet. För att genomföra samtalen måste samtliga lärare (mina elever har 17 ämnen) ha eleverna tillräckligt länge för att skriva ett komplett omdöme och prata med eleven enskilt innan, plus att jag måste prata med eleven och förbereda samtalet. Sedan ska föräldern få en vecka på sig att läsa igenom materialet och prata med sitt barn. Dessutom ska allt ske så det är god tid kvar till terminsbetygen. Det innebär hos oss att de måste ske mellan vecka 41-42 (43 är reserv för de föräldrar som ställer in). Dessutom får man stå och vänta på föräldrar som inte dyker upp, det händer minst en gång per termin. Jag har slutat erbjuda nya tider för dessa föräldrar, uppenbarligen prioriterar de inte barnens skolgång. Jag har annat också att göra än dessa utvecklingssamtal, jag har samtalen för barnets utveckling, inte för föräldrarnas skull. Om man prioriterar barnets skolgång och kunskapsutveckling så kommer man. Båda vårdnadshavarna kan inte vara med varje gång. Ibland kanske man till och med får ta det på telefon eller skicka mormor...
    Nej, jag tror inte att det är mentorer som avgör när samtalen ska ske.  Samtidigt kan inte komma som en total överraskning att ni ska hålla dessa utvecklingssamtal. Det handlar om 21 timmar på 1 termin. Det är inte 21 timmar i veckan.  Om man planerar förstår inte jag varför det skulle vara så svårt att få till samtalen så att eleverna inte missar dyrbar lektionstid. Mej veterligen börjar dom flesta skolelever inte innan klockan 8 och få går väl efter klockan 16? 
  • Sevillana

Fast tidigare i tråden var det ju flera lärare som skrev att de jobbade 8-16, inte en sekund mer...

• kaffe
    Natulcien skrev 2013-09-05 21:30:37 följande:
    Bara en gång i veckan? Som lärare sitter man och jobbar ganska många kvällar...och helger...
    Om du förlägger din ansvarstid på helgen eller kvällar så  är det ditt val, och inget som jag tycker synd om dej för. Dessutom har ni ju 45 timmarsvecka, så då vore det väl konstigt om ni inte jobbade mer timmar i veckan än oss som inte jobbar som lärare, eller?
Svar på tråden Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?