• mammatill6

Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?

Nästa vecka slutar barnen 11.30 hela veckan istället för 14 för att det ska hållas utvecklingssamtal.Är det verkligen ok att ta lektionstid till det? Borde inte det hållas efter skoltid?

• Svar på tråden Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?
  • LunaLunatic
    kaffe skrev 2013-09-05 21:34:20 följande:
    Nej, jag tror inte att det är mentorer som avgör när samtalen ska ske.  Samtidigt kan inte komma som en total överraskning att ni ska hålla dessa utvecklingssamtal. Det handlar om 21 timmar på 1 termin. Det är inte 21 timmar i veckan.  
    Omdömen från undervisande lärare ska vara inne senast vecka X. Samtal ska sedan utföras inom två veckor. Så är det alltså på min skola. Det är inte något som kan/bör/ska spridas över en hel termin.
    Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • LunaLunatic
    Sevillana skrev 2013-09-05 21:36:40 följande:
    Fast tidigare i tråden var det ju flera lärare som skrev att de jobbade 8-16, inte en sekund mer...
    Det är skillnad på arbetsplatsförlagd tid och den fria tiden. Jag gör mina övriga timmar på väg till och från jobbet. Till exempel.
    Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • Natulcien
    kaffe skrev 2013-09-05 21:39:13 följande:
    Om du förlägger din ansvarstid på helgen eller kvällar så  är det ditt val, och inget som jag tycker synd om dej för. Dessutom har ni ju 45 timmarsvecka, så då vore det väl konstigt om ni inte jobbade mer timmar i veckan än oss som inte jobbar som lärare, eller?
    Exakt. Därav en fånig kommentar att kläcka att man "får vara beredd att jobba till 20 en kväll i veckan".
  • kaffe
    Tuffen skrev 2013-09-05 18:50:50 följande:
    Har inte kuratorn och skolsystern x antal timmar varje vecka där han/hon ska sköta det administrativa, tala med föräldrar etc??? Hur tänkte du nu? 
    Jag har väl aldrig påstått att varken kuratorn eller skolsystern inte administrerar.  
    Tuffen skrev 2013-09-05 18:51:45 följande:
    Men kom inte då! Det är ju DU och DITT barn som förlorar på det. Du kommer ju inte på samtalet för lärarens skull!!! 
    Vad får dej att tro att jag inte går på utvecklingssamtal eller att jag kommer dit för lärarens skull? Om samtalen kolliderar med mitt jobb är ok, jag kan jobba igen det en annan dag eller tid, men att det kolliderar med mina barns lektioner så att dom missar det är inte ok. Mej veterligen är det ingen lärare som ger lektionen i repris. 
  • kaffe
    Natulcien skrev 2013-09-05 21:47:31 följande:
    Exakt. Därav en fånig kommentar att kläcka att man "får vara beredd att jobba till 20 en kväll i veckan".
    Var har jag skrivit det?
  • h8him
    kaffe skrev 2013-09-05 22:10:29 följande:
    Jag har väl aldrig påstått att varken kuratorn eller skolsystern inte administrerar.  

Vad får dej att tro att jag inte går på utvecklingssamtal eller att jag kommer dit för lärarens skull? Om samtalen kolliderar med mitt jobb är ok, jag kan jobba igen det en annan dag eller tid, men att det kolliderar med mina barns lektioner så att dom missar det är inte ok. Mej veterligen är det ingen lärare som ger lektionen i repris. 
    Information, och genomgång av barnens kunskaper i skolans ämnen ingår i undervisningen.
  • kaffe
    h8him skrev 2013-09-05 22:13:13 följande:
    Information, och genomgång av barnens kunskaper i skolans ämnen ingår i undervisningen.
    Ja och?

Var i läroplanen eller skollagen eller någon annanstans står det att det är ok för barnen att skippa lektioner för att ha utvecklingssamtal? 
  • älskarlivet81

Jag jobbar mycket mer än så men mina 10 förtroendetimmar gör jag hemma.

Sevillana skrev 2013-09-05 21:36:40 följande:
    Fast tidigare i tråden var det ju flera lärare som skrev att de jobbade 8-16, inte en sekund mer...

• kaffe
    Natulcien skrev 2013-09-05 22:15:03 följande:
    Och i det inlägget svarade jag på LunaLutics kommentar hon ville ge mej sitt schema, med att visst vi kunde byta så kunde hon jobba mitt schema, dvs till kl 20 en kväll i veckan. Det har ingenting med att lärare får vara beredda att jobba en dag i veckan till kl 20. Hur du kunde få det till det begriper jag inte.
Svar på tråden Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?