• mammatill6

Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?

Nästa vecka slutar barnen 11.30 hela veckan istället för 14 för att det ska hållas utvecklingssamtal.Är det verkligen ok att ta lektionstid till det? Borde inte det hållas efter skoltid?

• Svar på tråden Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?
  • älskarlivet81

Vet inte var det står skrivet, om det står skrivet men så länge eleverna får det antalet timmar i varje ämne de är berättigade till så är det inga problem.

kaffe skrev 2013-09-05 22:29:25 följande:
    Nu var det inte det jag frågade om, jag undrade var det står skrivet att man får ta elevernas ordinarie lektionstid i anspråk för att hålla det årliga utvecklingssamtalet. 

• h8him
    kaffe skrev 2013-09-05 22:17:02 följande:
    Ja och?

Var i läroplanen eller skollagen eller någon annanstans står det att det är ok för barnen att skippa lektioner för att ha utvecklingssamtal? 
    Har du räknat antalet lektioner de har och sett att de faktiskt inte får minst 741 timmar/178 skoldagar per år? Varför räknar du inte med barnens egna utvecklingssamtal i lektionstiden?

• Natulcien
    Flickan och kråkan skrev 2013-09-05 23:22:51 följande:
    Om det skickar fel signaler att låta en elev gå ifrån en halv lektion för utvecklingssamtal så hoppas jag att ni starkt arbetar för borttagande av fotografering, flourlackning, gymnasieinformation, lucia etc. För att inte tala om körövning, skolidrott och elevrådsarbete.
    Ja...eller hur!?
    Var är alla trådar om "Är det okej att skolfotograferingen sker på lektionstid?" eller "Är det okej att fluortanten kommer på lektionstid?" eller "Är det okej att barnen vaccineras på lektionstid?" etc etc etc

Att hetsa upp sig för ett utvecklingssamtal på lektionstid i det sammanhanget känns ju väldigt...överilat och lätt hysteriskt... Obestämd
  • kaffe
    Flickan och kråkan skrev 2013-09-06 02:19:50 följande:

Och här handlar det inte om en halv lektion utan en stor del av eftermiddagen.
    Fast just skoljoggen är väl en aktivitet som är inplanerad redan från början? Det har ju funnits i alla fall i 25 år och vid samma tidpunkt i alla år. Just skoljoggen är sannolikt inte en aktivitet som planerats in från en vecka till en annan. Mej veterligen är det frivilligt för skolorna att delta, så att barnen på en specifik skola gör så är från början ett beslut som skolan tagit. 
  • kaffe
    h8him skrev 2013-09-06 06:53:14 följande:
    Har du räknat antalet lektioner de har och sett att de faktiskt inte får minst 741 timmar/178 skoldagar per år? Varför räknar du inte med barnens egna utvecklingssamtal i lektionstiden?

Det var ju inte svaret på frågan jag ställde.
  • LunaLunatic
    kaffe skrev 2013-09-06 18:33:28 följande:
    Fast just skoljoggen är väl en aktivitet som är inplanerad redan från början? 
    Lär samtalen också vara om alla lektioner bryts.
    Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • Natulcien
    kaffe skrev 2013-09-06 18:33:28 följande:
    Fast just skoljoggen är väl en aktivitet som är inplanerad redan från början? Det har ju funnits i alla fall i 25 år och vid samma tidpunkt i alla år. Just skoljoggen är sannolikt inte en aktivitet som planerats in från en vecka till en annan. Mej veterligen är det frivilligt för skolorna att delta, så att barnen på en specifik skola gör så är från början ett beslut som skolan tagit. 
    Så det är okej att ta av lektionstid om det är p.g.a. en aktivitet som är inplanerad från början och vid samma tidpunkt varje år?
  • h8him
    kaffe skrev 2013-09-06 18:35:12 följande:
    Det var ju inte svaret på frågan jag ställde.
    Inte? Får de inte de lektioner de har rätt till.

I skollagen står det: Utvecklingssamtal  

11 § Minst en gång varje läsår ska läraren, eleven och elevens vårdnadshavare ha ett utvecklingssamtal om elevens utveckling och lärande.

• kaffe
    1. 1. Så sugen på att ge dig mitt schema + min mentorsklass så du får se hur många "hål" vi har gemensamt.
    LunaLunatic skrev 2013-09-06 18:31:20 följande:
    Ok, en sista gång.
    Jag är inte intresserad av att byta jobb med dig.
    Jag är inte intresserad av att redovisa min arbetsdag minut för minut.

Jag är dock intresserad av att få dig att förstå att MINA håltimmar inte nödvändigtvis ligger lika som mina MENTORSELEVERS håltimmar. Att jag har hål i schemat betyder inte att dessa hål kan nyttjas. Det betyder inte ens att en dags hål är sammanhängande, som jag redogjorde för i ett tidigare inlägg.

Hänger du med? 
    Jag skrev en liten mening om  att byta jobb med dej som  svaret på din egen kommentar ; Citat du i inlägg 354;
    "Så sugen på att ge dig mitt schema + min mentorsklass så du får se hur många "hål" vi har gemensamt". Slut citat : Mitt svar: Visst, vi kan byta schema, men då får du vara beredd på att jobba till kl 8 på kvällen en gång i veckan. Jag har aldrig sagt något om att byta jobb, bara schemat som svar på din idé att ge ditt schema + din mentorklass till mej.  Det är din egen tolkning. Och nej, jag vill inte ha ditt jobb. 

Jag har aldrig bett att få din arbetsdag redovisad minut för minut, det är du själv som tar upp vad du gör i inlägg efter inlägg.  Jag struntar högaktningsfullt vad du och dina lärarkollegor gör på er arbetstid, så länge det inte går ut över undervisningen.

Jag är inte heller intresserad av hur just dina håltimmar ligger. Jag vet inte vad anledningen är till varför du återkommer till det i inlägg efter inlägg.  Om du kan utnyttja dina håltimmar eller inte, är varken i mitt intresse eller ansvar. 

• kaffe
    h8him skrev 2013-09-06 19:02:32 följande:
    Inte? Får de inte de lektioner de har rätt till.

I skollagen står det: Utvecklingssamtal  

11 § Minst en gång varje läsår ska läraren, eleven och elevens vårdnadshavare ha ett utvecklingssamtal om elevens utveckling och lärande.

Nu var det ju inte riktigt det jag frågade. Tar frågan en gång till :

Var i läroplanen eller skollagen eller någon annanstans står det att det är ok för barnen att skippa lektioner för att ha utvecklingssamtal? 
Svar på tråden Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?