• mammatill6

    Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?

    Nästa vecka slutar barnen 11.30 hela veckan istället för 14 för att det ska hållas utvecklingssamtal.Är det verkligen ok att ta lektionstid till det? Borde inte det hållas efter skoltid?

  • Svar på tråden Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?
  • älskarlivet81
    kaffe skrev 2013-09-05 16:54:16 följande:
    Så du undervisar 45 timmar i veckan?

    Ja det har att göra med undervisningen, men det är inte att likställa med undervisning. 
    Oj glöm mitt senaste inlägg.. Jag plussade på timmar istället för att dra av.. ;) Mår inte bra idag så jag skyller på det.. ;)

    Vi gör om det.. Jag undervisar 18 timmar ungefär, sen tillkommer möte på 2,5 timmar. 20,5 timmar blir det då. Sen rastvakter på ca 1,5 timme/vcecka = 22 timmar. Då återstår 13 timmar och på den tiden ska jag planera och liknande också, och gör för- och efterarbete före och efter lektioner. Det kan ta väldigt mycket tid vissa veckor.

    Detta innebär att när jag kanske får ett hål har inte alltid eleverna det.

    De 10 timmarna som är förtroendetid använder jag bara till utvecklingssamtal i yttersta nödfall, brukar kanske hända 1-2 gånger/termin som max.
  • älskarlivet81
    kaffe skrev 2013-09-05 17:01:03 följande:
    Så konferenser och rastvaktning gör du utanför din arbetsförlagda tid? Vad kallas den tiden?

     
    Se mitt senaste inlägg, jag skrev ju helt fel. Har precis vaknat, är sjuk idag. Uträkningen blev helt fel.. ;)
  • kaffe
    älskarlivet81 skrev 2013-09-05 17:01:59 följande:
    Oj glöm mitt senaste inlägg.. Jag plussade på timmar istället för att dra av.. ;) Mår inte bra idag så jag skyller på det.. ;)

    Vi gör om det.. Jag undervisar 18 timmar ungefär, sen tillkommer möte på 2,5 timmar. 20,5 timmar blir det då. Sen rastvakter på ca 1,5 timme/vcecka = 22 timmar. Då återstår 13 timmar och på den tiden ska jag planera och liknande också, och gör för- och efterarbete före och efter lektioner. Det kan ta väldigt mycket tid vissa veckor.

    Detta innebär att när jag kanske får ett hål har inte alltid eleverna det.

    De 10 timmarna som är förtroendetid använder jag bara till utvecklingssamtal i yttersta nödfall, brukar kanske hända 1-2 gånger/termin som max.
    Om du har 13 timmar per vecka som inte i förväg är uppbokade så borde det väl inte vara så svårt att förlägga utvecklingssamtalen när eleven inte har lektion. Det handlar ju om 1 timme per termin och elev (eller 1 timme per läsår). Du får ursäkta men klarar man inte det så måste ni lärare vara världens sämsta planerare. Ni om några vet ju att ni ska hålla utvecklingssamtalen.
  • älskarlivet81
    kaffe skrev 2013-09-05 17:13:02 följande:
    Om du har 13 timmar per vecka som inte i förväg är uppbokade så borde det väl inte vara så svårt att förlägga utvecklingssamtalen när eleven inte har lektion. Det handlar ju om 1 timme per termin och elev (eller 1 timme per läsår). Du får ursäkta men klarar man inte det så måste ni lärare vara världens sämsta planerare. Ni om några vet ju att ni ska hålla utvecklingssamtalen.
    Eleverna har aldrig 1 timmes rast mitt på dagen.. De har som max 20-25 minuter och på den tiden hinner man inte med ett samtal! När de kanske slutar tidigt eller börjar sent har jag ofta lektion!
  • Natulcien
    kaffe skrev 2013-09-05 17:13:02 följande:
    Om du har 13 timmar per vecka som inte i förväg är uppbokade så borde det väl inte vara så svårt att förlägga utvecklingssamtalen när eleven inte har lektion. Det handlar ju om 1 timme per termin och elev (eller 1 timme per läsår). Du får ursäkta men klarar man inte det så måste ni lärare vara världens sämsta planerare. Ni om några vet ju att ni ska hålla utvecklingssamtalen.
    Innan du eldar upp dig för mycket så kan du ju fundera på att läraren som är klassföreståndare även har andra elever, och eleverna har även andra lärare, vilket betyder att när klassföreståndaren (som ska hålla i utvecklingssamtalen) är ledig kanske eleverna det gäller har lektion, och när eleverna har en ledig stund kanske deras kf har lektion...

    Nu hade vi aldrig u-samtal på lektionstid på vår skola, men jag har full förståelse för de som måste lösa det på det sättet.
  • Maline
    Natulcien skrev 2013-09-05 09:47:02 följande:
    Man kan ju faktiskt vara lite på hugget själv också, om man vet med sig att man har svårt att ta ledigt... t.ex. kontakta skolan i god tid och be om en tid istället för att sitta och vänta och sen klaga på tiden man får..? Oftast vet man ju redan i terminsstarten när utvecklingssamtalen ska ligga...
    Vad får dig att tro att jag inte själv gör mitt bästa för att styra upp tiderna för utvecklingssamtalen?  Men  självklart är det praktiskt att skylla på "föräldrarna" som inte får tummen ur  istället för att erkänna att det kan vara svårt för att komma till utvecklingssamtal förlagda under arbetstid om  framförhållningen är ett par veckor.. 

    Jag brukar faktiskt fråga om aktiviteter i skolan, om det inte framgår av skolans hemsida, innan vi lägger schemat för våra kurser.-Svaret brukar vara att de inte planerat när utvecklingssamtalen skall ske ännu.
  • kaffe
    älskarlivet81 skrev 2013-09-05 17:23:55 följande:
    Eleverna har aldrig 1 timmes rast mitt på dagen.. De har som max 20-25 minuter och på den tiden hinner man inte med ett samtal! När de kanske slutar tidigt eller börjar sent har jag ofta lektion!
    Ok, jag ger upp.   

    Men om ni lärare inte kan kan hitta en timme per elev och termin (eller läsår) då eleven inte har lektion hur kan ni då förvänta er att föräldrar ska kunna komma på den timme ni anvisar, oftast med endast ett par veckors varsel.  Ni har ju valet att redan från terminsstart bestämma vilken timme det rör sej om, men det har inte föräldern.  
  • älskarlivet81

    På vår skola går vi ut tidigt med vilka veckor som gäller för utvecklingssamtalen.

    Jag har 16 mentorselever. Eleverna har inte 16 håltimmar varje vecka. Vår skola undviker dessutom håltimmar.


    kaffe skrev 2013-09-05 17:52:55 följande:
    Ok, jag ger upp.   

    Men om ni lärare inte kan kan hitta en timme per elev och termin (eller läsår) då eleven inte har lektion hur kan ni då förvänta er att föräldrar ska kunna komma på den timme ni anvisar, oftast med endast ett par veckors varsel.  Ni har ju valet att redan från terminsstart bestämma vilken timme det rör sej om, men det har inte föräldern.  

  • kaffe
    Natulcien skrev 2013-09-05 17:37:02 följande:
    Innan du eldar upp dig för mycket så kan du ju fundera på att läraren som är klassföreståndare även har andra elever, och eleverna har även andra lärare, vilket betyder att när klassföreståndaren (som ska hålla i utvecklingssamtalen) är ledig kanske eleverna det gäller har lektion, och när eleverna har en ledig stund kanske deras kf har lektion...

    Nu hade vi aldrig u-samtal på lektionstid på vår skola, men jag har full förståelse för de som måste lösa det på det sättet.
    Eldar upp mej??

    Tack, tror jag,  för att du på ett pedagogiskt sätt förklarar det som varje individ som går eller gått i skolan redan vet. 

    Så det är orsaken till varför en lärare som har 45 timmars arbetsplatsförlagd tid i veckan, varav mindre än hälften av dom timmarna är lektionstid, inte kan hitta en ynka timme per termin och elev att hålla utvecklingsamtalet, då eleven inte har lektion. Vet du, hur många elever ifrån andra klasser klassföreståndaren  än undervisar så har läraren ändå mer tid han eller hon inte gör det  att planera in EN timme per termin.
     
  • kaffe
    älskarlivet81 skrev 2013-09-05 17:57:56 följande:
    På vår skola går vi ut tidigt med vilka veckor som gäller för utvecklingssamtalen.

    Jag har 16 mentorselever. Eleverna har inte 16 håltimmar varje vecka. Vår skola undviker dessutom håltimmar.
    Ok, hur många timmar  per vecka går dom 16 elverna i skolan?
Svar på tråden Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?