• mammatill6

Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?

Nästa vecka slutar barnen 11.30 hela veckan istället för 14 för att det ska hållas utvecklingssamtal.Är det verkligen ok att ta lektionstid till det? Borde inte det hållas efter skoltid?

• Svar på tråden Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?
  • LunaLunatic
    MadHatter skrev 2013-09-03 20:31:44 följande:

Kan man inte göra "förtroendetiden" på det hål som uppstår om man kompar mitt på dan - så slipper man ju den tiden när man kommer hem?
    Kan kan man. Men kompar jag vill jag kunna "njuta" av det.
    Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • kaffe
    älskarlivet81 skrev 2013-09-03 20:35:58 följande:
    Låt säga att utvecklingsstörning är totalt 14 timmar, det blir 7 kvällar om jag jobbar till 18. Sen + 4 timmar var tredje vecka är 2 kvällar till var tredje vecka...
    7 kvällar är inte flera veckor. Dessutom är det en gång per termin. väljer du att i stället jobba till 19 eller 20 så blir det ännu mindre antal kvällar.  Att jobba 2 kvällar till 18 var tredje vecka är inte heller speciellt mycket.  Inte på en heltidstjänst.  

Men, men jag struntar egentligen i när ni lärare lägger era utvecklingssamtal så länge dom inte krockar med barnens lektioner.  
  • MadHatter
    LunaLunatic skrev 2013-09-03 20:40:29 följande:
    Kan kan man. Men kompar jag vill jag kunna "njuta" av det.

Så du njuter inte av att slippa jobba på kvällen?
  • älskarlivet81

Då får du ta det med rektorn om det händer dig. Det är vår rektor som gått ut med den här infon..

Jag har också barn jag vill hem till. Hade jag velat jobba till 18-19 flera dagar/månad så hade jag valt ett annat yrke.

kaffe skrev 2013-09-03 20:48:19 följande:
    7 kvällar är inte flera veckor. Dessutom är det en gång per termin. väljer du att i stället jobba till 19 eller 20 så blir det ännu mindre antal kvällar.  Att jobba 2 kvällar till 18 var tredje vecka är inte heller speciellt mycket.  Inte på en heltidstjänst.  

Men, men jag struntar egentligen i när ni lärare lägger era utvecklingssamtal så länge dom inte krockar med barnens lektioner.  

• MadHatter
    kaffe skrev 2013-09-03 20:48:19 följande:

När skolorna gör som i ts och stänger skolan tidigare är de ju tvungna att kompensera de lektionerna på annan tid under året. Det är ju lagstadgat hur många lektioner en elev ska ha.

Om det handlar om att en enskild elev går ifrån en enstaka lektion går det säkert motivera på något sätt inom läroplan och kursplaner.

Däremot borde det ju kunna störa andra elever och övriga lektioner om elever går ifrån lektioner hela tiden under några veckors tid. Tänker att det kanske blir rörigt?
  • älskarlivet81

Finns annat som elever går ifrån för, elevråd, besök hos skolsyster, kurator etc.

MadHatter skrev 2013-09-03 20:53:41 följande:
    När skolorna gör som i ts och stänger skolan tidigare är de ju tvungna att kompensera de lektionerna på annan tid under året. Det är ju lagstadgat hur många lektioner en elev ska ha.

Om det handlar om att en enskild elev går ifrån en enstaka lektion går det säkert motivera på något sätt inom läroplan och kursplaner.

Däremot borde det ju kunna störa andra elever och övriga lektioner om elever går ifrån lektioner hela tiden under några veckors tid. Tänker att det kanske blir rörigt?

• MadHatter
    älskarlivet81 skrev 2013-09-03 20:53:24 följande:
    Då får du ta det med rektorn om det händer dig. Det är vår rektor som gått ut med den här infon..

Jag har också barn jag vill hem till. Hade jag velat jobba till 18-19 flera dagar/månad så hade jag valt ett annat yrke.

Så en av orsakerna till att du blev lärare är att man får gå hem tidigt?

Att någon skulle välja läraryrket för att det är korta dagar är något nytt för mig.
  • älskarlivet81

Nej, du vill ju missförstå allt. Jag går inte hem tidigare än min man som jobbar heltid. Däremot jobbar jag in min förtroendetid när barnen sover.

MadHatter skrev 2013-09-03 20:57:41 följande:
    Så en av orsakerna till att du blev lärare är att man får gå hem tidigt?

Att någon skulle välja läraryrket för att det är korta dagar är något nytt för mig.

• MadHatter
    älskarlivet81 skrev 2013-09-03 20:56:21 följande:
    Finns annat som elever går ifrån för, elevråd, besök hos skolsyster, kurator etc.

Jag tänkte att det kanske inte som utvecklingssamtal gäller samtliga elever under en begränsad period. Men jag har ingen erfarenhet av det så om du som lärare säger att det inte stör lektionerna tror jag förstås på dig.

På vår skola gör de som i ts, tycker det är jättebra.
Svar på tråden Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?