• mammatill6

Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?

Nästa vecka slutar barnen 11.30 hela veckan istället för 14 för att det ska hållas utvecklingssamtal.Är det verkligen ok att ta lektionstid till det? Borde inte det hållas efter skoltid?

• Svar på tråden Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?
  • kaffe
    älskarlivet81 skrev 2013-09-03 19:49:29 följande:

Tror det är ungefär hälften av den tiden eller något. HAr inte det i huvudet just nu.

Jag har 16 mentorselever. 2 samtal med alla varje läsår á 30-60 minuter. 3-4 stycken har jag 40-50 minuters möte med var tredje vecka.
    Jag är ledsen, men hur mycket jag än räknar plus och minus har jag svårt att sej att man måste ta lektionstid från barnen för att kunna genomföra utvecklingssmtalen. 
  • älskarlivet81

Det går ju inte att kompa ut något om hålet är mitt på dagen..

kaffe skrev 2013-09-03 20:21:20 följande:
    Om du ändå har arbetsplatsförlagd tid, spelar det väl ingen roll vilken tid "hålet" är?? Det måste väl vara bättre att ha en lång sammanhängande tid än flera småstunder.

• älskarlivet81

Så du tycker att jag ska sitta på kvällarna i flera veckors tid istället?

kaffe skrev 2013-09-03 20:22:49 följande:
    Jag är ledsen, men hur mycket jag än räknar plus och minus har jag svårt att sej att man måste ta lektionstid från barnen för att kunna genomföra utvecklingssmtalen. 

• kaffe
    älskarlivet81 skrev 2013-09-03 20:23:18 följande:
    Det går ju inte att kompa ut något om hålet är mitt på dagen..
    Varför skulle inte det gå?  Förresten har ni väl arbetsplatsförlägd tid dagtid i alla fall så att kompa ut blir väl i så fall inte aktuellt mer än vid något enstaka tillfälle. 
  • LunaLunatic
    kaffe skrev 2013-09-03 20:21:20 följande:
    Om du ändå har arbetsplatsförlagd tid, spelar det väl ingen roll vilken tid "hålet" är?? Det måste väl vara bättre att ha en lång sammanhängande tid än flera småstunder.
    Som jag skrev, en stor del av min planeringstid ligger så det inte går att kompa. Ett stort block en dag och mindre andra dagar (men även dessa är omgivna av schemalagd tid). Det funkar liksom inte att gå hem en eller ett par timmar tidigare.
    Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • LunaLunatic
    kaffe skrev 2013-09-03 20:25:49 följande:
    Varför skulle inte det gå?  Förresten har ni väl arbetsplatsförlägd tid dagtid i alla fall så att kompa ut blir väl i så fall inte aktuellt mer än vid något enstaka tillfälle. 
    Vem tusan kompar mitt på dan? Kul, ta ut komp och ändå sitta på jobbet och häcka.
    Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • MadHatter
    älskarlivet81 skrev 2013-09-03 19:59:58 följande:
    Nej oftast kan man inte flexa med sin arbetsplatsförlagda tid eftersom det ofta är lektioner direkt på morgonen och sen tills man slutar. Har nog aldrig varit med om att det är ren planeringstid i början eller slutet av dagen..

Så då är det alltså därför man lägger itvecklingssamtal på dagtid - eftersom det är då era arbetsgivare frigjort tid till arbetsuppgifter som ska göras på arbetsplatsen, alltså tex utvecklingssamtal?

Ser avtalen annorlunda ut för låg och mellanstadielärare? De jag känner har lektioner i princip nonstop till 14.30 - så det blir ju lite svårt att hinna med, säg 27 utvecklingssamtal före kl 16 inom normal tidsram - det skulle ju då ta ca 3 veckor om det inte fanns något annat man behövde göra på arbetsförlagd tid. (Och det lär det ju finnas...) De lägger därför ofta utvecklingssamtal senare än så för att hinna med. Jag blev därför så förvånad att flera lärare här menar att de aldrig skulle vara kvar på jobbet efter 16 (eller ens efter 15 i något fall) och det stämmer inte överens med den bild jag har av lärare som inte verkar ha en stopptid alls. Men det kanske är en generationsfråga? Yngre lärare kanske ställer fler krav?
  • MadHatter
    LunaLunatic skrev 2013-09-03 20:28:06 följande:
    Vem tusan kompar mitt på dan? Kul, ta ut komp och ändå sitta på jobbet och häcka.

Kan man inte göra "förtroendetiden" på det hål som uppstår om man kompar mitt på dan - så slipper man ju den tiden när man kommer hem?
  • kaffe
    älskarlivet81 skrev 2013-09-03 20:24:12 följande:
    Så du tycker att jag ska sitta på kvällarna i flera veckors tid istället?
    Nej, det har jag inte sagt.  Jag tycker däremot inte att man får  stjäla lektionstid av barnen för utvecklingssamtal. Med tanke på att ni har lika mycket arbetsförlagd tid som undervisningstid så borde den ekvationen inte vara omöjlig.

Sen var det 16 elever du hade med 30-60 minuters samtal 2 ggr per år + 3-4 stycken som du hade samtal med var 3:e vecka.  Hur du kan få ihop flera veckors hela kvällar av det är en gåta för mej. 
  • älskarlivet81

Låt säga att utvecklingsstörning är totalt 14 timmar, det blir 7 kvällar om jag jobbar till 18. Sen + 4 timmar var tredje vecka är 2 kvällar till var tredje vecka...

kaffe skrev 2013-09-03 20:34:03 följande:
    Nej, det har jag inte sagt.  Jag tycker däremot inte att man får  stjäla lektionstid av barnen för utvecklingssamtal. Med tanke på att ni har lika mycket arbetsförlagd tid som undervisningstid så borde den ekvationen inte vara omöjlig.

Sen var det 16 elever du hade med 30-60 minuters samtal 2 ggr per år + 3-4 stycken som du hade samtal med var 3:e vecka.  Hur du kan få ihop flera veckors hela kvällar av det är en gåta för mej. 

Svar på tråden Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?